بسیاری از ما در ابتدای هر سال، اهداف تازه ای را برای وب سایت خود برنامه ریزی می کنیم. اکنون نیز در ابتدای سال ۲۰۱۸، ممکن است بسیاری از ما در حال ترسیم این اهداف باشیم. حال چه در حال وبلاگ نویسی هستیم، خدمات حرفه ای مان را ارتقا می دهیم، به فروش کالا مشغول هستیم و یا ترکیبی از این فعالیت ها را انجام می دهیم. همچنین زمان خوبی است که از حضورتان در نتایج جستجوی مخاطبان و SEO وب سایت خود اطمینان یافته و نگاهی به پایه های این موضوع بیاندازید.

بدون بروز رسانی SEO، چشم انداز اهدافتان را در سال ۲۰۱۸ از دست خواهید داد. اگر چند سال پیش SEO وب سایت خود را راه اندازی کرده و فکر می کنید هنوز هم در این زمینه خوب هستید، ممکن است با اطلاع از اینکه چقدر از آن زمان تابحال شیوه های SEO دستخوش تغییر شده است، شگفت زده شوید.

برای اینکه به شما کمک کنیم تا از مطالعات آنلاین خود، بهترین نتیجه را بگیرید، در ادامه به معرفی مطالبی که باید درباره SEO در سال ۲۰۱۸ بدانید، می پردازیم.

 

آینده سئو

 

SEO دقیقا چیست؟

SEO مخفف «search engine optimization» است که معنای آن بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. چند سال پیش، SEO به چندین فعالیت کلیدی محدود شده بود: ارسال محتوای مفید، از جمله کلمات کلیدی مرتبط و پیوند داشتن با سایت های با کیفیت بالا، که همه آنها تاثیر زیادی بر  رنکینگ سایت در نتایج جستجوی گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو داشت. این چیزها هنوز مهم هستند، اما SEO همانند چتری است که بسیاری از زمینه ها را پوشش می دهد و برای ارائه نتایج بهتر همواره در حال تغییر است.

در حال حاضر تعداد الگوریتم های گوگل بسیار زیاد می باشند و جستجوی گوگل از ۲۰۰ الگوریتم استفاده می کند (مانند کلمات کلیدی، لینک ها و بک لینک ها) تا به نتایج جستجو رتبه دهد. همه این عوامل چیزهایی نیستند که بتوانید کنترلشان کنید. برای مثال موقعیت و تاریخچه جستجوهای کاربر، روی نتایجی که گوگل ارائه می دهد، تاثیر می گذارد. بنابراین نتایج جستجوی یک محصول خاص برای یک جستجوگر در تهران که سابقه جستجوی وسایل مدرسه و لباس نوجوانان دارد، ممکن است با نتایج همان جستجو برای فرد مسنی در شهر دیگر که سابقه خرید آنلاین لباس دارد، کاملا متفاوت باشد.

به دلیل تغییر روش های افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، چند عامل جدید SEO وجود دارند که به اندازه ایجاد پیوند و کلمات کلیدی و یا حتی بیشتر اهمیت پیدا می کنند.

 

چرا «mobile first» برای SEO مهم است؟

اگر شما عبارت «mobile first» را اخیرا دیده اید، به این دلیل است که گوگل به آرامی در حال گسترش فرایند جدیدی با شاخصه mobile-first و اضافه نمودن تعداد کمی وب سایت در یک زمان می باشد. این تغییرات از سال ۲۰۱۶ در حال انجام بوده است و تا رسیدن به مرحله پیاده سازی کامل، کمی زمان می برد.

چرا که نیم بیشتری از جستجو های آنلاین در دنیا در دستگاه های موبایل انجام می شود و این بدین معناست که بیشتر کاربران به وب سایت های بهینه سازی شده برای موبایل نیاز دارند.

برای اینکه بدانید که وب سایت شما با استانداردهای گوگل در سازگاری با تلفن همراه (Google’s mobile-friendly) مطابقت دارد یا خیر، کافیست آدرس وب سایت خود را در صفحه Google’s mobile-friendly test وارد کنید.

 

 

اگر وب سایت شما mobile-friendly (سازگار با تلفن همراه) باشد، این امکان را دارید تا آن را برای ثبت نام در شاخصه جدید mobile-first ارسال کنید، اگرچه ممکن است، انجام این پروسه کمی طول بکشد. نتایج تست شما همچنین شامل یک گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه در سراسر وب سایت با پیشنهادات در مورد بهبود قابلیت mobile-friendly خواهد بود. همچنین در این لینک یک راهنما برای شروع فرآیند بهینه سازی تلفن همراه وجود دارد (دسترسی به این لینک از IP ایران امکان پذیر نمی باشد).

 

آیا سرعت صفحات روی SEO اثر می گذارد؟

بله، این موضوع در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اثرگذار است. سال های زیادی است که زمان بارگذاری صفحات یک فاکتور در رنکینگ جستجو بوده است، اما در سال ۲۰۱۷ درباره اهمیت بارگذاری سریع وب سایت، صحبت های زیادی شده است. گوگل به سرعت بخشیدن به صفحه اول به میزان قابل توجهی اهمیت می دهد، زیرا نه تنها کاربران تلفن همراه بلکه در حقیقت هیچ کس تمایلی به منتظر ماندن برای لود یک وب سایت ندارد.

اگر وب سایت شما روی دسکتاپ و دستگاه های تلفن همراه در ۲ یا ۳ ثانیه بارگذاری نشود، پیدا کردن آن سخت تر از چیزی است که انتظار می رود و افرادی که آن را پیدا می کنند بیشتر احتمال دارد پس از چند ثانیه انتظار برای بارگذاری، وب سایت شما را ترک کنند.

از کجا بدانید که سرعت صفحه شما مناسب است؟ از Google’s PageSpeed test استفاده کنید (امکان تست وب سایت از طریق IP ایران در این لینک وجود ندارد)

 

تست سرعت صفحات

 

این بخش جالب ماجراست. اگر وب سایت شما در تست Google’s mobile-friendly قبول شود، ممکن است سرعت صفحه تان هنوز هم نیاز به افزایش داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک وب سایت آزمون mobile-friendly را گذرانده و برای استفاده از یک قالب وردپرس بهینه سازی شده با تلفن همراه، آماده شده باشد. اما ابزارهای سرعت صفحه گوگل، به زمان بارگذاری وب سایت در موبایل امتیاز خوبی ندهند. به عنوان مثال در حالی که سرعت بارگذاری سایت در دسکتاپ، از ۱۰۰ عدد ۸۶ است، سرعت بارگذاری در تلفن همراه ۵۵ باشد. خوشبختانه، هنگامی که تست فوق را انجام می دهید، لیستی از روش های ممکن برای بهینه سازی سرعت صفحه تان را دریافت می کنید و آن را بهبود می بخشید. اگر می خواهید نمره سایت خود را افزایش دهید، این پیشنهادات را برای SEO بهتر در سال ۲۰۱۸ در نظر بگیرید.

 

چگونه وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بسیاری از عنوان ها، زیرشاخه ها و موضوعات مقاله به صورت سوال نوشته شده است؟

بازاریابان هوشمند و نویسندگان از طرح سوال استفاده می کردند، زیرا این کار باعث می شد که خوانندگان بیشتر راغب شوند روی تیترها کلیک کنند و مقاله را بخوانند. این موضوع هنوز هم درست است، اما اکنون یک دلیل خوب دیگر هم وجود دارد، زیرا جستجوی صوتی روز به روز محبوب تر می شود.

افرادی که توسط موبایل در وب جستجو می کنند را در نظر بگیرید. خیلی از آنها ترجیج می دهند از Siri سوال کنند «از کجا می توانم غذای سگ بدون نشاسته تهیه کنم؟» به جای اینکه از کیبورد استفاده کنند و در تلفن همراهشان بنویسند «تهیه غذای سگ نزدیک من». و کاربران Amazon Echo نیز می توانند بدون اینکه حتی نزدیک صفحه کلید هم بروند، برای جستجوی چیزهای مورد نیازشان در تمام طول روز از Alexa سوال کنند. به همین علت است که محققین پیش بینی کرده اند ۳۰ درصد از جستجوها در ۲ سال آینده، بدون استفاده از صفحه کلید باشد. چگونه وب سایت شما می تواند چیزی را که جستجوگران صوتی دنبال آن هستند، ارائه دهد؟

ابتدا به ترافیک وب سایت خود از جستجوها نگاه کنید و سوالات خدمات مشترکین خود را بررسی کنید تا ببینید کدام سوالات باعث شده مردم به وب سایت شما رجوع کنند و هنگامی که به وب سایت شما آمده اند چه سوالاتی را پرسیده اند. شما می توانید این سوالات را به یک بخش FAQ (سوالات متداول) منتقل کنید و یا روی آن ها تحت عنوان سرتیتر، زیر شاخه یا کپی در وب سایتتان کار کنید، سپس حتما پاسخ مناسب را برای این سوالات فراهم کنید. این موضوع واضح به نظر می رسد، اما شما باید پاسخ سوالات را به نحوی بنویسید که اطلاعات به سرعت و به وضوح به افرادی که در حال مرور سایت هستند، منتقل شود. عبارت های کوتاه برای نتایج جستجوهای صوتی، بهترین کارآیی را دارند.

اگر دنبال مشتریان محلی هستید، می توانید از سرویس My Business listing گوگل استفاده کنید و اطلاعات مربوط به خود را به صورت کامل پر کنید و به روز نگه دارید. در این صورت اگر مردم از Siri یا Alexa راجع به خدمات یا محصولاتی که در نزدیکی آنهاست سوال کنند، صرف نظر از اینکه آیا این یک جستجوی صوتی یا متنی است، در نتایج آنها در جایگاه بهتری قرار خواهید گرفت (متاسفانه در حال حاضر امکان استفاده از این سرویس در ایران وجود ندارد).

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید