در دنیای رو به رشد کسب و کارهای الکترونیک، جهت افزایش جذب کاربران به وب سایت خود، باید اصول تجارت دیجیتال را رعایت نماییم. یکی از اصلی ترین ارکان راه اندازی وب سایتی که قرار است ثبت نام یا خرید آنلاین بر روی آن انجام شود، ایجاد اطمینان برای بازدیدکنندگان است. از جمله اقداماتی که امروزه جهت افزایش امنیت وب سایت ها صورت می پذیرد، تهیه گواهینامه SSL برای وب سایت یا اصطلاحا بارگذاری آن با HTTPS است.

SSl چیست؟

SSL مخفف Secure Socket Layer به معنای لایه امنیتی محافظت شده است که منجر به تبادل اطلاعات بین کاربر و سرور، به صورت کدگذاری (Encrypted) می شود و از سرقت اطلاعات در حین این ارتباطات جلوگیری می نماید. یکی از مشخصه های فعال بودن SSL بر روی یک سایت، مشاهده HTTPS در ابتدای آدرس سایت است. در HTTPS، حرف S برگرفته از Secure به معنای امن بودن ارتباط کاربران بر بستر اینترنت است. گواهینامه SSL از طریق این پروتکل مسیر انتقال اطلاعات را امن کرده و از فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربران جلوگیری می کند. با این امکان اطلاعات به صورت کدهای نامفهوم و بی معنی در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت و امنیت آن را تضمین می کند. مشخصه دیگر SSL قرار گرفتن قفل کنار آدرس وب سایت است که به منزله امنیت بیشتر وب سایت بوده و اعتماد کاربران را در زمان مشاهده وب سایت و خرید اینترنتی افزایش می دهد.

 

گواهینامه SSL

 

SSL در واقع یک تکنولوژی استاندارد برای ایجاد ارتباطی امن بین سرور و کلاینت می باشد. عموما این ارتباط بین وب سرور (وب سایت) با مرورگر یا میل سرور می باشد. SSL این امکان را فراهم کرده است تا اطلاعات حساسی همانند شماره عابر بانک، کدملی، اطلاعات ورود به وب سایت و دیگر اطلاعات حساس به صورت امن جابجا شوند. به صورت عادی اطلاعات ارسال شده بین مرورگرها و وب سرورها در قالب یک متن ساده ارسال می شوند که این مورد باعث می شود شما در مقابل استراق سمع آسیب پذیر باشید. اگر یک حمله کننده بتواند اطلاعات تبادل شده بین وب سرور و مرورگر را رهگیری و مطالعه کند، می تواند از اطلاعات دریافتی سوء استفاده نمایند.

SSL داده های میلیون ها نفر را در اینترنت به صورت روزانه امن سازی می کند، مخصوصا در حین جابجایی و تبادل اطلاعات حساس امنیتی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. امروزه استفاده کنندگان اینترنت به این باور رسیده اند که امنیت آنها در قفل سبز رنگ کنار مرورگر نهفته است و در مواقعی که آدرس وب سایت HTTPS می باشد و قفل سبز رنگ بدون خطا نمایش داده می شود، نشست آنها کاملا امن بوده و در امنیت کامل به سر می برند.

انواع SSL:

گواهینامه SSL دارای انواع مختلفی است، که هر نوع آن تامین کننده نیاز خاصی می باشد و از اعتبار و قیمت متفاوتی برخوردار است و علاوه بر تامین امنیت می تواند اعتبار یک سازمان را نمایش دهد. به منظور انتخاب بهترین نوع گواهینامه SSL و صرف مناسب ترین هزینه به منظور برآورده نمودن نیاز و کارایی مطلوب، لازم است ابتدا تعریفی از آنها داشته باشیم:

گواهینامه اعتبار سنجی دامنه یا (Domain Validated (DV:

در این نوع از گواهینامه SSL صادر کننده ی گواهینامه بر اساس نام دامنه اعتبار سنجی را انجام می دهد و به بررسی صحت یا اعتبار سازمان یا صاحب دامنه نمی پردازد و زمان بسیار کوتاهی از درخواست تا صدور دارد. به نحوی که بیشتر صادرکنندگان به صورت آنلاین و در لحظه آن را صادر می کنند، این گواهی بیشتر برای صاحبان وب سایت و اشخاص عادی یا به اصطلاح شخص حقیقی مناسب است که هدف از تهیه گواهی SSL برای آنها صرفا تغییر HTTP به HTTPS بوده. البته شرکت ها و اشخاص حقوقی نیز می توانند از این نوع گواهینامه استفاده کنند.

به طور معمول، درخواست اعتبار سنجی یا گرفتن تایید در نوع DV از طریق ارسال ایمیل به یک آدرس از دامنه که صادر کننده مشخص می کند مثل admin@domain.com یا webmaster@domain.com انجام می شود و پس از دریافت مشخصات در ایمیل و لینک تایید گواهینامه SSL برای دامنه مورد نظر صادر می شود و صاحب وب سایت پس از نصب می تواند از قابلیت ( SSL/TLS) استفاده نماید.
از لحاظ فنی این نوع گواهینامه مشکل امنیتی نخواهد داشت و تنها از جنبه اعتبار اهمیت دارد زیرا هیچ نامی از صاحب گواهی SSL یا سازمان مربوطه در بخش اصلاعات گواهینامه در مرورگر به بازدید کننده نمایش داده نمی شود.

گواهینامه اعتبارسنجی سازمانی با (Organization Validated (OV:

این نوع گواهینامه SSL علاوه بر تامین امنیت در صدد تایید اعتبار یک کسب و کار و تجارت اینترنتی است و سطح اعتبار بسیار بالاتری نسبت به گواهینامه DV را دارا می باشد و بازدید کنندگان وب سایت مربوطه با مشاهده نام سازمان در بخش جزئیات گواهینامه با اطمینان از این وب سایت ها سرویس می گیرند. این نوع گواهینامه با توجه به مدارک مورد نیاز فقط به اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کار دارای مدارک رسمی دولتی از قبیل روزنامه رسمی قابل واگذاری می باشد. خرید گواهینامه OV نیاز به تایید کامل هویت درخواست کننده دارد. شرکت ها، سازمانهای دولتی، بانک ها، وزارتخانه ها و به طور کل اشخاص حقوقی از متقاضیان این نوع گواهینامه SSL هستند.

درخواست کننده باید مدارک کامل ثبتی و قانونی و هویتی شرکت، سازمان و نهاد مربوطه را به همراه فرم های درخواست و معرفی یک شخص مسئول همراه مدارک در مرحله اول به صورت اینترنتی ارسال نموده و پس از قبول درخواست از سمت صادر کننده نسخه ترجمه شده تمام مدارک مهر شده را از طریق پست بین المللی مثل DHL به صادر کننده ارسال نماید. در صورت تهیه و فعال نمودن این نوع از گواهینامه، اطلاعات تایید شده هویت آن سازمان در بخش جزئیات گواهینامه SSL نشان داده می شود که خاص آن سازمان، شرکت و یا نهاد می باشد.

گواهینامه اعتبار سنجی یا (Extended Validation (EV:

مشخصه اصلی گواهینامه EV نشان سبز رنگ در مرورگر است و دریافت آن بسیار شبیه گواهینامه OV ولی با اعتبار و ارزشی بالاتر است و معمولا سازمان های بزرگ در دنیا از جمله شرکت هایی مثل گوگل از این نوع گواهینامه استفاده می کنند. مدارک مورد نیاز برای سفارش این نوع از گواهینامه SSL همانند گواهینامه OV می باشد با این تفاوت که اهراز هویت سازمان و یا شرکت دقیق تر بوده و مدارک بیشتری و با دقت بالاتری مورد رسیدگی قرار می گیرد، به علاوه هزینه آن بالاتر است برای اعتبار سنجی کلیه اطلاعات از جمله شماره تلفن ها و اطلاعات وب بررسی می شود.

چرا به SSL نیاز دارید؟

یکی از مهم ترین ارکان تجارت آنلاین ایجاد یک محیط قابل اطمینان بین مشتریان احتمالی و وب سایت ها می باشد. زیرا مشتریان در محیطی که احساس امنیت کنند بیشتر و با اعتماد زیاد خرید می کنند. مرورگرها نشانه های تصویری ارائه می دهند، مثل قفل و نوار سبز رنگ تا به بازدیدکنندگان کمک کنند و اطلاعات دهند که چه موقع ارتباط آنها امن می باشد.

 

چرا به SSL نیاز دارید

 

اگر یک فروشگاه اینترنتی فعال دارید که می خواهید کاربران با اطمینان بیشتری از محصولات آن خرید کنند یا در بخش هایی از وب سایت شما ثبت نام آنلاین صورت می پذیرد، تهیه SSL برای وب سایت، موجب مصون نگه داشتن اطلاعات محرمانه کاربران از هرگونه سرقت و دسترسی افراد سودجو خواهد شد.

اگر وب سایت شما اطلاعات مالی کاربران همانند شماره عابر بانک و غیره را دریافت می کند شما می بایست الزاما از SSL استفاده کنید. اگر در وب سایت خود اطلاعات ورود به وب سایت مثل رمز عبور دریافت می کنید و یا اینکه از کاربران وب سایت خود هنگام ثبت اطلاعات شخصی همانند آدرس، شماره تلفن و اطلاعات مالی را سوال می کنید، نیاز به SSL دارید. مشتریان شما می خواهند بدانند که شما برای امنیت آنها ارزش قائل هستید و در مورد حفاظت از اطلاعات شخصی آنها با جدیت برخورد می کنید. به یاد داشته باشید لازمه ی تهیه یک گواهینامه SSL خرید دامنه برای وب سایت است تا بتوانید تحت نام دامنه ی آن اقدام به خرید و راه اندازی گواهینامه SSL نمایید.

مزایای استفاده از SSL در وب سایت:

امروزه با محبوب شدن خریدهای آنلاین، اهمیت امنیت در تراکنش و تبادل اطلاعات آنلاین نیز رشد روزافزونی داشته است. با استفاده از SSL در وب سایت خود از مزایای زیر می توانید برخوردار شوید.

SSL اطلاعات حساس را رمزنگاری می کند.

یکی از دلایل اصلی استفاده از SSL رمزنگاری شدن داده ها هنگام تبادل بین کاربران و سرور ها می باشد.

SSL امکان احراز هویت را فراهم می کند.

وقتی SSL به درستی راه اندازی شود می تواند اطمینان حاصل نمود که اطلاعات تبادل شده بین سرور و مرورگر به سرور اصلی و مورد نظر ارسال می شود و اطلاعات به مقصد مورد نظر می رسند.

SSL اعتماد به همراه می آورد.

هنگامی که مرورگرها نشانه های بصری همانند قفل سبز را به بازدیدکنندگان وب سایت نمایش می دهند، باعث می شود که کاربران حس امنیت داشته و احتمال خرید آنها از وب سایت شما بیشتر می شود.

درگاه های بانکی و برخی از سرویس ها نیاز به SSL دارند.

با بالا رفتن اهمیت امنیت در اینترنت سرویس های جدید و درگاه های بانکی مالکان وب سایت ها را ملزم به استفاده از SSL می کنند.

SSL باعث بهبود جایگاه وب سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می شود.

یکی از مزایای استفاده از SSL تاثیر آن در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می باشد. طبق اعلام موتورهای جستجوگر، وب سایت هایی که دارای SSL باشند از نتایج بهتری برخوردار بوده و در هنگام نمایش نتایج جستجو، الویت بالاتری خواهند داشت. این موضوع در راستای ترویج استفاده از HTTPS به جای HTTP انجام شده است.

 

مزایای استفاده از SSL

 

چرا از SSL استفاده کنیم؟

در صورتی که از SSL برای رمزگذاری داده های وب سایت خود استفاه کنید، امنیت داده هایی مثل اطلاعات کارت های عابر بانک و اطلاعات حساس دیگر که «از» و «به» وب سایت شما منتقل می شوند تا حد زیادی تامین می شود. رمزگذاری SSL این اطمینان را به شما می دهد که اطلاعات رد و بدل شده بین بازدیدکننده ها و وب سایت شما محرمانه بمانند.

در صورت استفاده از SSL، بازدیدکننده ها راهی دارند تا بررسی کنند که آیا در وب سایت صحیح قرار دارند و یا اینکه به وب سایت تقلبی وارد شده اند. همچنین بازدیدکننده ها می توانند مطمئن باشند که اطلاعات وب سایت شما در حین رد و بدل تغییر نکرده است.

در دنیای امروز وب سایت ها و خرید وفروش های اینترنتی رونق زیادی دارند که اگر در وب سایت خود ورود اطلاعات و رمز عبور دریافت می کنید و یا درگاه پرداخت آنلاین تعریف شده است و قصد دارید اعتماد کاربران خود را همواره حفظ کنید نیاز است گواهینامه SSL برای دامین خود به دلایل زیر تهیه کنید:

  • ایمن شدن وب سایت با پروتکل HTTPS
  • رمزنگاری اطلاعات
  • جلوگیری از نفوذ و سرقت اطلاعات وب سایت
  • افزایش اعتبار وب سایت و اعطای هویت به آن
  • جلب اعتماد بیشتر گوگل
  • جلوگیری از بلاک شدن وب سایت در گوگل
  • جلوگیری از کلاه برداری اینترنتی و Phishing
  • جلب اعتماد بازدیدکنندگان
  • تمایل بالاتر بازدیدکنندگان به توقف بیشتر در سایت
  • افزایش فروش آنلاین سایت با توجه به افزایش اعتماد کاربران
  • امکان تهیه نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) با اعتبار بالاتر جهت فروشگاه های آنلاین
  • انجام تراکنش های مالی با ضریب اطمینان بالاتر
  • معرفی نام شرکت

طبیعتا بهره مندی از این ویژگی ها در بالاترین سطح امنیت، در مقابل پرداخت هزینه مقدور خواهد شد. البته با توجه به مزایایی که برای وب سایت شما فراهم می گردد، این هزینه ها توجیه خواهند شد. شایان ذکر است برخی گواهینامه های رایگان و به مدت زمان محدود نیز ارائه می شوند. به طور مثال گواهینامه Let’s Encrypt که یکی از محبوب ترین SSL های رایگان نوع اولیه DV-SSL است و امکان راه اندازی سه ماهه آن بر روی وب سایت ها وجود دارد. قطعا با توجه به نوع این گواهینامه که تنها آدرس دامنه را Secure خواهدکرد، سطح امنیت بالایی که گواهینامه های تجاری و چند ساله ارائه می دهند را نخواهد داشت. همچنین در صورت فعال بودن گواهینامه رایگان بر روی وب سایت، امکان تهیه نماد اعتماد دو ستاره مقدور نخواهد شد.

رتبه وب سایت دارای SSL در گوگل:

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که تمام وب سایت ها باید از HTTPS استفاده کنند. اعمال این تغییرات جهت تشخیص راحت تر وب سایت های قابل اعتماد، توسط کاربران و حفظ امنیت اطلاعات آن ها بود. در واقع گوگل با این کار نه تنها یک امنیت اجباری در سطح وب ایجاد کرده است، بلکه HTTPS و گواهینامه SSL را به عنوان یک ابزار قطعی برای قابل اعتماد بودن یک وب سایت تعیین می نماید. با توجه به تلاش الگوریتم های گوگل به ایجاد محیط وب امن تر، ممکن است تاثیر استفاده از HTTPS در SEO را در طول زمان مشاهده خواهید کرد.

در ادامه به بررسی سه دلیل اصلی گوگل برای اهمیت فعال سازی HTTPS جهت وب سایت ها و اپلیکیشن های خود می پردازیم:

تایید هویت سایت:

مطمئناً همیشه افرادی هستند که قصد سوء استفاده از اطلاعات وب سایت شما دارند که شنود یا سرقت اطلاعات جزء این موارد است. این روزها در ابتدا باید به علامت قفل کنار آدرس وب سایت توجه کنید و پس از مشاهده ی آن و اطمینان از فعال بودن گواهینامه SSL بر روی وب ‎سایت، مشخصات فردی خود را در اختیار آن سایت یا سامانه قرار دهید.

یکپارچگی داده:

فعال بودن گواهینامه SSL بر روی یک سایت، ثابت می کند که آیا داده های مورد نظر در مسیر انتقال دستکاری شده اند یا خیر. اگر افراد سودجو بدانند که وب سایت شما به اندازه ی کافی ایمن نیست، احتمال اعمال هرگونه تغییرات بر روی داده های وب سایت شما وجود خواهد داشت.

رمزگذاری:

در واقع این عمل، ارتباط بین کاربر و سرور را ایمن می کند و به ما این اطمینان را می دهد که شخص دیگری قادر به خواندن اطلاعات ما نیست. این مسأله ی بسیار مهمی است که اطلاعات موجود در فرم ها و همچنین اطلاعات کارت اعتباری افراد برای وب سایت های تجاری رمزگذاری شود.

گوگل به وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند بهای بیشتری می ‎دهد. به این صورت که در صفحه ی نتیجه ی جستجو در گوگل، وب سایت امن شما برای به نمایش درآمدن، در اولویت های اصلی گوگل قرار می گیرد. جالب است بدانید گوگل از طریق مرورگر محبوب کروم (Google Chrome) نیز هشدارهای خود را نسبت به سایت هایی که HTTPS ندارند، اجرا کرده و با عبارت Not Secure به معنای امن نبودن، این هشدار را به کاربران می دهد.

گوگل در نظر دارد که کاربران را از بازدید این وب سایت ها منصرف کند و این موضوع تأثیر زیادی بر ترافیک وب سایت های نا امن دارد. در این مرحله دیگر هیچ اهمیتی ندارد که چه اقداماتی برای مارکتینگ و یا سئوی وب سایت خود از قبل انجام داده اید. مهم این است که از گواهینامه SSL استفاده نمی کنید. پس اگر کسب وکار شما بر پایه ی یک وب سایت و تجارت آنلاین پایه گذاری شده است، بهتر است با تهیه یک گواهینامه SSL وب سایت خود را ایمن کرده و آمار بازدید آن را افزایش دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید