اگر به سئو اهمیت می‌ دهید، مهم است که یک آنالیز جامع از بک ‌لینک ‌های خود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. بک ‌لینک‌ های خوب به شما کمک خواهند کرد تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری را کسب کنید. از طرف دیگر، بک ‌لینک‌ های بد می ‌توانند باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شوند و حتی منجر به جریمه شدن وب سایت شما نیز گردند. بنابراین برای اجتناب از قرارگرفتن در موقعیت‌های ناخواسته، باید همیشه یک تناسب معقول میان بک ‌لینک ‌های بد و خوب برقرار کنید.

بک لینک (Backlink) چیست؟

به زبان ساده بک لینک به پیوندهای گفته میشود که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند می دهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است. بک‌ لینک ‌ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهت است که در فرآیند سئو، بسیار مورد توجه قرار می‌ گیرند.

 

l

 

بک لینک در سئو چقدر مهم است؟

ارزش بک لینک در سئو میتوان گفت تقریبا مهم است، تجارب نشان داده است سایت هایی که بک لینک های طبیعی، زیاد دارند و در کنار آن محتوای منظم و جدید نیز تولید می کنند، رتبه خوبی به دست میاورند.

موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی برای نشان دادن یک سایت در نتیجه ‌های جستجو استفاده می ‌کنند. در طول زمان ثابت شده که بک ‌لینک‌ ها اهمیت بسیار زیادی در این زمینه دارند.

 

 

بک لینک Nofollow و Dofollow چیست؟

لینک های Nofollow لینک هایی است که در rel آن مقدار Nofollow باشد، زمانی که شما لینک سایتی را به این حالت قرار دهید، روبات گوگل از شکستن پیج رنک شما بر روی این لینک خروجی جلوگیری می کند و به راحتی می توانید تبلیغات متنی به صورت نوفالو در سایت خود قرار دهید. اما لینک های Dofollow یا Follow… این مورد برعکس نوفالو است؛ اگر لینکی مقدار rel آن Nofollow نبود، Dofollow یا Follow است و نیاز نیست مقدار Dofollow و Follow را در rel قرار دهید.

 

تبادل لینک جهت ازیاد بک لینک

در صورتی که طرفین لینک ها را به صورت Nofollow در وب سایت خود قرار بدهند مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد، اما اگر لینک ها به صورت Nofollow نباشد، تا حد زیادی امکان بروز مشکل وجود خواهد داشت.

 

مشخصه های بک لینک خوب و بد چیست؟

در یک کلام میتوان گفت لینکی که شما درخواست گذاشتن آن را کرده باشید لینک خراب و لینکی که کاربران به میل خود می گذارند لینک خوب گفته می شود. بک ‌لینک خوب به بک ‌لینکی گفته می‌شود که از یک وب‌ سایت معتبر و قابل ‌اعتماد به وب ‌سایت شما داده شود. هرچه که گرفتن بک ‌لینک از منابع معتبر سخت ‌تر باشد، قطعا ارزش آن نیز بیشتر است. بک ‌لینک گرفتن از وب ‌سایت ‌هایی که به ‌راحتی به سایر وب‌ سایت ‌ها بک‌ لینک می ‌دهند قطعا هیچ مزیت رقابتی برای شما ندارد. از ویژگی‌ های یک بک ‌لینک خوب، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید از یک وب ‌سایت مرتبط با صنعت شما داده شود.
  • لینک ‌های درون محتوا بهتر هستند.
  • دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
  • برای سئو، بک ‌لینک ها باید Dofollow باشند. البته لینک های Nofollow نیز بد نیستند. Nofollow می ‌توانند باعث ارجاع ترافیک به وب ‌سایت شوند، اما نمی ‌توانند در بهبود سئو موثر باشند. لینک ‌های Nofollow نباید به‌عنوان لینک ‌های بد تلقی شوند.
  • بک ‌لینک وقتی ارزشمند است که از طرف ویراستار افزوده شود.
  • وب‌ سایتی که به شما لینک می ‌دهد باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکه ‌های اجتماعی نیز فعال باشد.

در طرف مقابل، بک لینک بد آن است که دستورالعمل گوگل برای بک لینک ها را نقض کند. این نوع بک لینک ها معمولا نتیجه‌ای جز جریمه شدن وب سایت در پی ندارند. موارد آورده شده در زیر ازجمله نشانه‌ های بک لینک بد هستند:

  • لینک از یک وب سایت غیر مرتبط به شما داده شود. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد.
  • لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده است.
  • لینک هایی که از طرف وب سایت جریمه شدن توسط گوگل به شما داده شوند.
  • لینک های به تعداد زیاد و لینک های فوتر می ‌توانند باعث جریمه شدن وب سایت شوند.
  • تبادل لینک ممنوع است!
  • وب سایتی که به شما لینک می‌ دهد، بی کیفیت با شد و دامین اتوریتی (domain authority) پایینی داشته باشد.
  • بک لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده است.
  • بک لینک های ویجت بد هستند و باید Nofollow باشند.
  • بک لینک هایی که برایشان پولی پرداخت ‌شده باشد. رسانه‌ های تبلیغاتی باید از ویژگی Nofollow استفاده کنند.
  • بک لینک هایی که از دایرکتوری ‌های محتوا داده می‌شوند.
  • بک لینک هایی که از طرف وب سایت ‌های هک شده داده می‌شوند یا در CSS مخفی باشند.
  • بک لینک هایی با آنکر تکست‌ (Anchor Text) های بیش ‌از حد بهینه ‌شده ‌اند.
  • بک لینک هایی که به‌صورت خودکار ایجاد می ‌شوند.
  • لینک شدن کلمه کلیدی سایت به وب سایت شما.
  • لینک شدن سایت شما در تمام صفحات سایت.
  • همه به صفحه اصلی شما لینک بدهند و به مطالب سایت شما لینک ندهند.
  • لینک شدن سایت به صورت مخفی و غیر قابل نمایش باشد.

 

ارزیابی کیفیت لینک‌ ها

می ‌توان گفت که سرنوشت موفقیت کمپین ‌های سئو با لینک‌ ها گره خورده است. اما این به این معنی نیست که شما باید هر لینکی را برای وب سایت خود برگزینید. ارزشیابی کیفیت لینک‌های خروجی و ورودی فرآیندی است که می‌تواند تا حد زیادی تضمین کننده‌ ی موفقیت کمپین‌ های سئو و بازاریابی شما باشد، اما انجام این فرایند چندان هم ساده نیست و در واقع چالش اصلی شما شناسایی لینک‌‌‌‌‌‌‌‌ های معتبر از انواع فاقد اعتبار آنهاست. بسیاری از خوانندگان وبلاگ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از خواندن یک مطلب، اگر از مطلبی که خوانده‌‌‌اند خوششان بیایید به آن در جاهای مختلفی لینک ‌هایی را می‌دهند. اما آیا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش هستند؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود را ترویج داده و از منابع معتبر برای آن لینک بگیرید و نه از هر منبعی.

 

 

خرید بک لینک

اگر به این فکر هستید که با خرید بک لینک در سایت های با پیج رنک بالا می توانید قدرت دامین و سایت خود را افزایش داده و رتبه بهتری را بگیرید، سخت در اشتباهید! زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو قدرتمند به راحتی سایت هایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک می کنند را شناسایی نموده و از رتبه آنها می کاهد. البته شایان ذکر است اگر مایلید در یک سایت تبلیغات متنی بدهید، با Nofollow سازی لینک می توانید دیگران نگران بوجود آمدن مشکلی برای سایت خود نباشید. شاید سوال کنید که اگر بک لینک را خریداری نکنیم پس چگونه میتوانیم به سایت خود بک لینک دریافت کنیم و به این طریق قدرت سایت خود را افزایش داده و رتبه بالاتری را کسب کنیم؟ جواب این است که شما باید بک لینک ها را به صورت طبیعی دریافت کنید؛ یعنی مطالب جدید و کاربردی تولید کنید تا کاربران در سایت ها و وبلاگ های خود لینک های شما را قرار دهند. همچنان از شبکه های اجتماعی میتوانید برای یک لینک بیلدینگ سالم استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید