اگر به تازگی با مبحث سئو آشنا شده اید ممکن است با عبارت ریچ انسر (rich answer) آشنایی نداشته باشید. اگر چند جستجوی اخیر خودتان و جواب ‌هایی که موتور جستجوی گوگل به شما داده است را به خاطر بیاورید، متوجه خواهید شد که اخیرا گوگل بدون اینکه وارد یک سایت شویم، پاسخ مستقیم به سوالاتتان را ارائه می دهد.

برای مثال می توانید سوالی مانند “what is operating system” را جستجو کرده و بدون آنکه وارد لینکی از سایت ‌های موجود در نتایج گوگل بشوید، پاسخ یک خطی را از گوگل دریافت خواهید کرد. یا اگر یک عبارت مانند نام فیلم مورد علاقه خود را به انگلیسی جستجو کنید، در جواب یک قسمت مجزا با توضیحات فیلم را خواهید دید. این ‌ها همه نمونه هایی از ریچ انسر ها هستند. در واقع، ریچ انسر راه و روش جدید گوگل از ارائه اطلاعات مستقیم به کاربران است و این موضوع روز به روز در حال رشد است.

 

ریچ انسر یا پاسخ غنی چیست؟

rich answers به فارسی پاسخ غنی و یا داده غنی و حتی نتایج غنی (پاسخ های غنی) نیز گفته می‌شود (در بعضی مقاله‌ ها Rich Cards خوانده می‌شود). ریچ انسر تکنولوژی نوپایی است که تقریبا در سال ۲۰۱۵ در نتایج موتور جستجوی گوگل به خوبی دیده می ‌شد ولی در سال ۲۰۱۶ به بعد رشد بسیار زیادی نیز به خود داشت. با پیدایش این تکنولوژی به جای اینکه با ورود به صفحات دیگر (سایت های موجود در موتور جستجو) از طریق موتورهای جستجو به پاسخ مورد نظرتان برسید، گوگل پاسخ مستقیمی در نتایج جستجوی شما فراهم می‌کند و در بعضی موارد نیز گوگل بخشی از پاسخ را فراهم می‌کند و پاسخ کامل را به منبع اصلی لینک می ‌دهد. منبع پاسخ ‌هایی که گوگل برای شما در نتایج جستجو نشان می‌ دهد، بیشتر از سایت های معتبر می ‌باشد.

 

ریچ انسر

 

در خصوص ریچ انسر ها باید به دو نکته توجه داشته باشید، اول آنکه این تکنولوژی در زبان فارسی کمتر دیده می‌ شود و دوم اینکه ریچ انسر ها مدام در حال تغییر هستند و ممکن است که در یک زمان در خصوص یک کلمه کلیدی، گوگل ریچ انسر ارائه دهد، ولی در زمان دیگر خبری از ریچ انسر در آن کلمه کلیدی خاص نباشد. توجه داشته باشید که ریچ انسر ها همان Rich Cards می‌ باشند، که در کنسول وبمستر گوگل موجود است.

 

اهمیت ریچ انسر در سئو:

در ادامه به بررسی نحوه استفاده از این تکنولوژی و همچنین تاثیر آن بر روی سئو خواهیم پرداخت.

اول بایستی اهمیت این موضوع را مشخص کنیم. این پاسخ ‌ها در ابتدای امر از پاسخ‌ های ساده مثل معادلات ریاضی و یا تبدیل واحدها شروع شد. برای مثال اگر عبارت “how many quarts are in a gallon” را در گوگل جستجو کنید، ریچ انسر مربوطه را مشاهده خواهید کرد. این ریچ انسر از پایگاه دانش گوگل می باشد و در واقع این اطلاعات از سایت دیگری به شما نشان داده نشده است. اما نوع دیگری از ریچ انسر ها وجود دارد که اطلاعات را در SERP نشان می دهد، ولی اطلاعات موجود برگرفته از سایت های دیگر است. این نوع ریچ انسر که انواع بسیاری دارد با سرعت زیاد گسترش یافت و در سال‌ های آینده نیز شاهد رشد و افزایش بیشتری خواهد بود. این واضح است که گوگل به شدت در این استراتژی سرمایه گذاری کرده است و همه ‌ی نشانه‌ ها حاکی از رشد آن است. پس به شکل کلی منابع  ریچ انسر ها دو نوع هستند، از خود گوگل و از سایت های دیگر. در ادامه به تشریح کامل ریچ انسر هایی که گوگل از سایت های دیگر برای نمایش آنها استفاده می کند، خواهیم پرداخت:

اولین واکنش اکثر مدیران وب سایت ها به رواج ریچ انسر یک ترس و یا حداقل نگرانی است. تکنیک‌ های سئو مرسوم شامل افزایش رتبه یک سایت در نتایج صفحات موتورهای جستجو و به تبع آن افزایش بازدیدکنندگان آن است. حال اگر ریچ انسر ها جایگزین این نتایج شوند و یا این نتایج را کمرنگ نمایند به طور طبیعی این افزایش بازدید در صفحه نتایج محدود می‌ شود. این موضوع کمرنگ شدن نتیجه ‌هایی که دارای ریچ انسر نمی باشند را در جستجوی سنتی در پی دارد (رنکینگ اول به دوم تبدیل می شود و دوم به سوم و …). نکته دیگر این که ریچ انسر سعی دارد تا به درخواست کاربر جواب مستقیم بدهد و در نتیجه کمتر امکان دارد کاربری روی نتایج جستجو کلیک نماید. این موضوع نیز بازدید کمتر از طریق موتورهای جستجو و کاهش ترافیک سایت شما را به همراه دارد.

 

چگونه می توانید شانس وب سایت خود را برای نمایش در ریچ انسر ها بهبود ببخشید؟

گوگل این پاسخ های غنی را نمی‌سازد در عوض به منابعی بیرونی اعتماد می‌کند و آن ها را در جواب درخواست کاربر ارائه می‌دهد. برای مثال اگر شما عبارات “What is SEO traffic”  را جستجو کنید، شما به قطعه پاسخی برخورد می‌کنید که از چند خط از مقاله ‌ی سایت searchengineland.com است. اگر شما بتوانید به منابع این پاسخ ها تبدیل شوید می توانید از نام برند خود و لینک سایت خود در این پاسخ ها استفاده نمایید.

حال برای اینکه شانس خود را برای نمایش در ریچ انسر ها بالا ببرید اول باید یک پاسخ مناسب به درخواست‌ ها و پرسش ‌های کاربر داشته باشید. این پاسخ باید مناسب و دقیق باشد و از همه مهم تر مختصر باشد. اعتبار دامنه شما هم باید قوی باشد و صفحات سایت معتبر باشند. هنگامی که تمام این موارد چک شد صفحه ‌ی شما باید از داده های ساختار یافته (Structured data) استفاده کند. با این ساختار گوگل می ‌تواند صفحه شما را درک و ایندکس کند. انواع زیادی از داده های ساختار یافته وجود دارد که صفحات شما می‌ توانند از آن استفاده کنند. این فرمت ‌ها شامل افراد، مکان‌ها و حوادث است. با استفاده از این موارد می توان شانس خود را جهت درج اطلاعات سایت در ریچ انسر ها توسط گوگل به حداکثر رساند.

 

آزمایش ریچ انسر در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ:

سایت stonetemple در اوایل سال ۲۰۱۵ آزمایش‌ های مختلفی در حوزه ریچ انسر ها انجام داد. در این آزمایش ‌ها بیشتر جستجو های انتخابی به گونه ‌ای بودند تا نتایج مرتبط با ریچ انسر را نشان دهند و این موضوع نشانگر این است که گوگل تا چه اندازه در این زمینه پیشرفت کرده است.

طبق آزمایش‌ های صورت گرفته گوگل برای بیش از ۲۰ درصد از جستجوها، پاسخ های غنی یا همان ریچ انسر را فراهم می ‌کند. در این آزمایش که بر روی بیش از ۸۵۰,۰۰۰ جستجوی مختلف صورت پذیرفت، نتیجه زیر به دست آمد.

 

ریچ انسر های گوگل

 

مجموعه کلمات جستجو شده شامل ترکیبی از پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete)، پیشنهادات بینگ (Bing Suggest) و مجموعه ای از کلماتی بود که به صورت دستی با مشاوره گردآوری شده است. تعداد هر نوع از کلمات کلیدی به شرح زیر می ‌باشد:

 

کوئری های بررسی شده در ریچ انسر ها

 

در ادامه آزمایش را به دو قسمت تقسیم ‌بندی کنیم، قسمت اول آزمایش مربوط به کلمات کلیدی است که توسط پیشنهادهای موتورهای جستجو بدست آمده و آزمایش دوم مربوط به کلمات کلیدی است که توسط کارشناسان انتخاب شده است.

 

پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete) چیست؟

قبل از شروع دو آزمایش اگر بامفهوم Google Autocomplete آشنایی ندارید، در زیر مثالی از پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete) را مشاهده می‌کنید:

 

پیشنهادات گوگل برای کوئری های جستجو

 

آزمایش اول – کلمات کلیدی پیشنهادی موتورهای جستجو:

این کلمات کلیدی بر روی پیشنهادات گوگل و بینگ تمرکز دارند. کلمات کلیدی به طور مساوی از گوگل و بینگ به دست آمده ‌اند و از هر کدام از آنها ۲۵۰۰۰۰ جستجو صورت گرفته است. که در مجموع ۵۰۰۰۰۰ جستجو حاصل شد.

 

ریچ انسر های گوگل و بینگ برای کلمات کلیدی

 

آزمایش دو – کلمات کلیدی دلخواه:

کلمات کلیدی پیشنهادی توسط موتورهای جستجو منبع با ارزشی برای کاربران و مدیران سایت ها هستند. در این آزمایش نیز از آنها به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا به طور طبیعی این پیشنهادات محدود هستند و برای بدست آوردن آزمایش دقیق‌ تر باید دامنه کلمات کلیدی را گسترش داد. بدین منظور، بیش از ۳۵۵۰۰۰ کلمه کلیدی اضافی مورد آزمایش قرار گرفت.

 

ریچ انسر های گوگل و بینگ برای کلمات کلیدی

 

اطلاعات درج شده در ریچ انسر ها از دامنه‌ های واسطه:

به طور واضح گوگل در گردآوری اطلاعات از دامنه های واسط سرمایه گذاری کلانی انجام داده است. بیش از ۷۳% از پاسخ های غنی (rich answers) فراهم شده توسط گوگل شامل لینکی به URL دیگر است که به عنوان منبع به آنها مراجعه می ‌شود. گوگل از دامنه وسیعی از منابع برای این اطلاعات استفاده می‌ کند. اما برای قرار گرفتن در این منابع ها قدرت دامنه از اهمیت بالایی برخوردار است، نزدیک به ۴۸% نتایجی که به منبع دیگری ارجاع می‌دهند، دامنه ‌هایی با امتیاز دامین آتوریتی (Domain Authority) صد می ‌باشند.

بینگ نیز به طور گسترده ‌ای به منابع واسطه وابسته است، بیشتر از ۸۷% از نتایج از این دسته می‌ باشند. ۷۴% از منابع واسطه که توسط بینگ ارائه می ‌شوند از ویکی پدیا به دست می ‌آیند، که امتیاز DA آن ۱۰۰ می ‌باشد.

در مجموع جستجو ‌های صورت گرفته ۱۶۶۳۶۶ مورد از جستجو ها پاسخ های غنی (rich answers) را به همراه داشتند. در این بین ۴۲۱۶۰ مورد از آنها شامل لینک نبودند، یعنی گوگل صرفا پاسخ را ارائه داده بود ولی منبع خاصی برای آن موجود نبود. اما در بین همین پرس و جو هایی که شامل منبع نبودند، عمده آنها حاوی اطلاعات از دامنه ‌های عمومی می ‌باشند.

 

نمونه هایی از ریچ انسر ها در گوگل:

پاسخ های غنی بسته به نوع کلمه کلیدی شکل‌ های مختلفی دارند. در آزمایشی که در ۸۵۵ هزار بار جستجو صورت گرفت، نتایج زیر حاصل شد:

 

آمار محتوای ریچ انسر ها

 

در زیر می توانید چند نمونه از ریچ انسر ها را مشاهده نمایید:

نمونه ای از Rich Answers یک متن موسیقی:

 

ریچ انسر متن موسیقی

 

نمونه Rich Answers به شکل فیلم:

 

ریچ انسر ویدیویی

 

انواع ریچ انسر ها:

همان‌ طور که در جدول بالا اشاره شد ریچ انسر ها انواع بسیار مختلفی دارد. در ادامه به معرفی چهار نوع از معروف ترین آنها خواهیم پرداخت:

پاسخ غنی از نوع Featured snippets:

یکی از مهم ترین انواع پاسخ های غنی Featured snippets ها (پاسخ های ویژه یا پاسخ های برجسته) می باشند. بسیاری مواقع هنگام جستجو در گوگل با یک باکس متنی بالاتر از بقیه سایت ها در نتایج جستجو رو به‌ رو می ‌شویم که با ظاهری متفاوت پاسخ سوال را در یک پاراگراف یا یک خط نمایش می دهد.

زمانی که شما سوالی یا متنی را در موتور جستجوی گوگل مطرح می ‌کنید، ممکن است پاسخ شما به صورت یک باکس حاوی پاسخی برجسته (Featured snippets) در بالای نتایج گوگل نمایش داده شود. این باکس شامل توضیحاتی مختصر در پاسخ به سوال شما می باشد که از یک سایت معتبر دریافت شده است. همچنین ممکن است عنوان صفحه، تصویر شاخص و لینک آن نیز در این باکس نمایش داده شود.

 

پاسخ های برجسته

 

یک باکس Featured Snippet همراه با عکس و لینک می تواند به شکل‌ زیر نمایان شود:

 

پاسخ های برجسته با عکس و لینک

 

پاسخ غنی از نوع Answers Provided:

یکی دیگر از Rich Answers های معروف که اخیرا بسیار پرکاربرد شده است، بخشی با عنوان “سوالات مشابه کاربران دیگر” است که به عنوان پیشنهاد به کاربر در جواب سوال یا درخواستش ارائه می ‌شود و بیشترین تطبیق را با درخواست کاربر دارد. به نظر می رسد این سیستم توصیه ‌گر با یک الگوریتم مستقل کار می کند، اما در نهایت هدف آن همان هدف مشابه قبل است و چشم انداز جدیدی را در تجربه کاربری ارائه می ‌دهد.

 

سوالات مشابه کاربران

 

پاسخ غنی از نوع Rich Snippets:

Rich Snippets خط‌ هایی از اطلاعات در زیر آدرس سایت ها هستند که به توضیح بیشتر آن محصول جستجو شده یا متن و یا یک اتفاق می ‌پردازند. این اطلاعات با ارائه جزییات بیشتر به کاربران با توجه به درخواست آنها کمک خواهد نمود. برای مثال Rich Snippets در خصوص یک سایت رستورانی می تواند منو با لیست قیمت آنها باشد و یا Rich Snippets در خصوص وب سایت با حیطه کاری آهنگ می تواند لیست آهنگ ها و لینکی برای پخش موزیک ها باشد:

 

ریچ اسنیپت

 

پاسخ غنی از نوع Information Box:

Information Box یا گراف دانش که در سمت راست نتایج بعضی از جستجو ها نمایش داده می شود، اطلاعات مفیدی از عبارت مورد جستجو در اختیار کاربران می گذارد. گوگل از سایت ‌های مختلف که مورد تایید خودش است اطلاعات را ایندکس می کند و در نتایج جستجو نشان می دهد.

 

انواع ریچ انسر ها را می‌ توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • Featured snippets
  • Answers provided
  • Rich Snippets
  • information box
  • Charts
  • Tables
  • Sliders
  • Maps
  • Forms
  • و …

 

ریچ انسر ها در زبان فارسی:

گوگل به تازگی یک سری پاسخ های غنی بسیار محدودی را به خصوص در پلتفرم‌ های گوشی در نتایج فارسی نشان می ‌دهد. این پاسخ های غنی اکثرا در قالب داستان ‌های برتر یا Top stories نشان داده می‌ شود که از Google News دریافت شده است. لازم به ذکر است اخبار فارسی موجود در Google News از سایت های معتبر خبری به زبان فارسی دریافت می شود. این ریچ انسر ها بیشتر در کلمات پرجستجویی همانند خبر، فیلم، ایران و … قابل مشاهده هستند.

 

ریچ انسر فارسی

 

تاثیرات ریچ انسر ها در سئو:

  • کاهش وابستگی به محتواهایی که در جواب نتایج معمول کاربران است (جستجوی سنتی که برای پیدا کردن پاسخ باید حتما روی لینک یک سایت کلیک نمود).

برای مدت ‌های طولانی بهترین استراتژی محتواهایی بودند که دربرگیرنده حجم عظیمی از درخواست‌ های معمول کاربران بود. اما با توجه به اینکه در ریچ انسر ها گوگل خود مستقیما این نتایج را به کاربر اعلام می کند، پس باید به دنبال شکل ‌های دیگر محتوا در استراتژی خود باشید.

  • افزایش استفاده از استراکچرد دیتا (Structured data).

استراکچرد دیتا ترکیب بهترین شیوه‌ های محتوایی است که با سئوی سنتی و مرسوم به شما در افزایش بازدید در نتایج ریچ انسر ها کمک می کند. برای تست اینکه آیا صفحات شما دارای شرایط قرار گرفتن در محتوای Rich است، از این ابزار گوگل استفاده نمایید.

  • افزایش اهمیت تسلط بر کسب و کار.

تسلط به موضوعات مربوط به کسب وکارتان به همراه استراتژی ‌های مکمل دیگر مانند پست مهمان و بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر و همچنین ده‌ها مورد دیگر می ‌تواند موثر باشد. با توجه به اینکه پاسخ های غنی به زودی مرسوم می‌ شوند، هرچه زودتر بتوانید بر صفحه نتایج جست و جوی کاربران تسلط پیدا کنید، شانس بیشتری در بدست آوردن موفقیت در برند و کسب و کار خود خواهید داشت. اهمیت آماده کردن خودتان برای این تغییر کاملا واضح و ضروری است. این تغییرات به زودی فراگیر خواهند شد و باید آمادگی لازم را برای مواجهه با آنها داشته باشید. در نتیجه، تمرکز روی محتوای با ارزش که مختص کسب و کار شما است، نه تنها ایده بسیار خوبی است، بلکه تنها راه رشد در این محیط در حال تغییر است.

 

نتیجه گیری:

گوگل هم اکنون سرمایه گذاری کلانی در توسعه پاسخ های غنی در جستجوها انجام داده است و این تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است. این که ریچ انسرها دائما در حال رشد و پیشرفت هستند، امری اجتناب ناپذیر است. شاید اگر گوگل می توانست، برای هر عبارت و درخواست کاربر در نتایج جستجو از ریچ انسر ها استفاده می کرد. این موضوع به خصوص در زبان فارسی در آینده بسیار نزدیک بیشتر قابل لمس است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید