موفقیت کسب و کار شما تا حد زیادی به قابل مشاهده بودن در موتورهای جستجو بستگی دارد. شما باید سعی کنید این موضوع را که قدرت زیادی در موفقیت شما دارد، درک کنید. اما درک نحوه کار موتورهای جستجو واقعا می تواند گیج کننده باشد.

یک صنعت کلی بر مبنای تلاش برای درک آن است که سایت ها به چه دلایلی رتبه بندی می شوند و حتی اطلاعاتی که ما می دانیم نیز همیشه در حال تغییر است.

 

نحوه کار موتورهای جستجو

 

هیچ کس نمی تواند یک دستورالعمل کامل از نحوه کارکرد الگوریتم Google ارائه دهد، اما ما می توانیم برخی از اطلاعات اساسی در مورد نحوه کارکرد موتورهای جستجو را ارائه دهیم که ممکن است به حذف برخی از رمز و رازها کمک کند. در ادامه چند مورد از چیزهایی که باید بدانید را عنوان خواهیم کرد.

 

اهداف موتور جستجو

اولین چیزی که باید در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو بدانید این است که اولویت آنها فرآهم نمودن بهترین نتایج ممکن برای جستجوهای جستجوگرها می باشد.

هنگامی که بحث از نتایج طبیعی به میان می آید، موتورهای جستجو به اینکه صاحب یک وب سایت خاص چه مقدار ممکن است مایل به گرفتن رتبه های بالا باشد یا فکر می کند که سزاوار آن است، اهمیتی نمی دهند – آنها فقط به افرادی که در حال جستجو هستند، اهمیت می دهند.

 

اهداف موتورهای جستجو

 

با ارائه اطلاعاتی که مردم نیاز دارند، یک موتور جستجو می تواند اطمینان حاصل کند که مردم در آینده نیز به استفاده از این سایت ادامه خواهند داد. همانطور که می دانید گوگل پرکاربردترین موتور جستجوی موجود است و همه افرادی که روزانه از آن استفاده می کنند به عملکرد عالی آن اطمینان دارند.

این هدف اصلی به هدف ثانویه ای منجر می شود که سود یک شرکت را تولید می کند: کسب درآمد از تبلیغات. شرکت ها مبالغ زیادی را برای تبلیغ کسب و کار خود در موتورهای جستجو هزینه می کنند، زیرا آنها می دانند تعداد زیادی از مردم هر روز از موتورهای جستجو استفاده می کنند. تا زمانی که Google کاربران خود را راضی نگه دارد، تبلیغ کنندگان نیز همچنان برای سودآور نمودن شرکت، تبلیغات خود را حفظ خواهند کرد.

بنابراین نگرانی اصلی موتورهای جستجو این است که مطمئن شوند، نتایجی که ارائه می دهند، مفید ترین اطلاعات را برای جستجوهای کاربران فرآهم می کند.

 

فهرست (Index) شدن در موتورهای جستجو

یک موتور جستجو برای شناسایی صفحه وب مناسب برای هر کوئری ممکن (یا تا حد ممکن نزدیک تر بودن به چنین هدفی)، باید یک رکورد از تمام صفحات وب موجود در اینترنت را داشته باشد، همراه با میزانی درک از آنچه که در هر یک از آنهاست. برای انجام این کار، موتورهای جستجو یک فهرست بندی عظیم از صفحات وب را ایجاد می کنند.

این فهرست بندی تلاش می کند تا هر وب سایت و صفحه ای در وب را شناسایی و سازماندهی کند تا بتواند ارتباط بین کلمات کلیدی جستجو شده توسط افراد و محتویات موجود در هر صفحه را ایجاد کند.

فراتر از همه این موارد، باید بتواند صفحات مختلف وب که موضوعات مشابه را پوشش می دهند، از نظر کیفیت رتبه بندی کند. انجام این موارد مشکل است زیرا همه این ها به وسیله ماشین ها اتفاق می افتد. افراد زمان کافی برای توافق کردن در مورد آنچه که محتوای “با کیفیت” را تشکیل می دهند، ندارند. اما موتورهای جستجو باید آن را بر اساس فاکتورهایی که ماشین ها می توانند به طور عینی اندازه گیری کنند، تعیین می کنند.

 

خزنده وب سایت

اولین چالش ایجاد یک فهرست برای موتور جستجوگر، شناسایی تمام صفحات وب موجود است.

این بخش از کار وظیفه خزندگان وب سایت (website crawlers) است. هر بار که یک خزنده یک صفحه را کشف می کند، آن صفحه را بررسی می کند و تمام اطلاعات مربوط به آن را که برای موتورهای جستجو مورد نیاز است، جمع آوری می کند. بدین ترتیب آن صفحه به فهرست موتور جستجو اضافه می شود و سپس خزنده از هر لینک در آن صفحه برای یافتن صفحات جدید برای خزیدن استفاده می کند.

 

اینفوگرافیک موتورهای جستجو

 

صاحبان وب سایت می توانند با ثبت یک نقشه سایت و استفاده از لینک های داخلی، روند ایندکس شدن وب سایت توسط موتورهای جستجو را سرعت ببخشند.

 

الگوریتم های موتور جستجو

چالش دوم موتور جستجوگر بسیار پیچیده تر است: اختصاص ارزش نسبی به تمام صفحات وب.

اگر خزنده وب سایت ۱۰۰،۰۰۰ صفحه را پیدا کند که حاوی محتوای مرتبط با یک واژه خاص باشند، چگونه موتور جستجو تصمیم می گیرد که به چه ترتیبی هر یک از این نتایج را ارائه دهد؟

این جایی است که الگوریتم موتور جستجو به کار می آید. مهندسان در هر یک از شرکت های موتورهای جستجو بزرگ، ساعت های بی شماری را برای توسعه یک الگوریتم پیچیده که از عوامل متعددی برای تعیین ارزش نسبی وب سایت ها و صفحات وب استفاده می کنند، صرف کرده اند.

 

عوامل رتبه بندی

در حالی که عوامل مختلف بسیاری وجود دارد که در تعیین اینکه کدام یک از صفحات در جایگاه بالاتری نسبت به صفحه دیگر رتبه بندی می شود، تاثیر گذار است – بسیار فراتر از آنچه که ما می توانیم در اینجا خلاصه کنیم و حتی بسیار بیشتر از آنچه که بزرگترین متخصصان سئو می دانند – ما برخی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجو گوگل و دیگر موتورهای جستجو را عنوان خواهیم کرد:

لینک ها:

لینک ها، بک لینک ها و به ویژه لینک های خارجی (که از یک سایت به سایت دیگر اشاره می کنند) مهم ترین عامل رتبه بندی هستند، زیرا هر بار که یک وب سایت به وب سایت شما لینک بدهد، به Google نشان می دهد که در صفحه ای که به آن لینک داده است، چیزی معتبر و ارزشمند وجود دارد. هنگامی که یک صفحه وب که بسیاری از وب سایت های دیگر که به آن لینک داده اند، خود به سایت دیگری لینک بدهد، این لینک به دلیل اعتبار بالای وب سایت لینک دهنده بسیار ارزشمند است. در حالی که همه موارد دیگر موجود در این لیست مهم است، میزان قابل توجهی از روند تعیین رتبه بندی یک وب سایت بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایی است که به آن وب سایت اشاره دارند.

سن وب سایت:

به طور کلی وب سایت های قدیمی تر بیشتر از موارد جدید قابل اعتماد و معتبر هستند.

کلمات کلیدی:

موتورهای جستجو همیشه سعی در ارائه نتایج مرتبط تر دارند، بنابراین آنها به دنبال محتوایی در صفحه می گردند که با کوئری شخص جستجوگر بیشترین ارتباط را داشته باشد. هرچه بیشتر از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، بیشتر به موتور جستجو نشان می دهید که محتوای شما با جستجوی کاربر مرتبط است.

قابلیت استفاده در تلفن همراه:

گوگل مدت ها است که قابلیت استفاده در تلفن همراه را به عنوان یک عامل رتبه بندی اعلام کرده است. اگر وب سایت شما بر روی دسکتاپ عالی عمل کند، اما برای استفاده در تلفن همراه بهینه نشده باشد، در نتیجه به رتبه بندی شما صدمه وارد خواهد کرد.

سرعت صفحه:

مردم بی صبر و حوصله هستند و بنابراین موتورهای جستجو نیز به همین شیوه می باشند. یک صفحه با سرعت بارگذاری آهسته رتبه پایین تری کسب خواهد کرد و به همین دلیل است که سرعت سایت تاثیر مهمی در جایگاه آن در موتور جستجو دارد.

داده های رفتار:

گوگل آنچه که افراد هنگامی مشاهده صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) انجام می دهند را ردیابی می کند. اگر کسی بر روی یک صفحه کلیک کند و بلافاصله از آن خارج شود – این موضوع نشان دهنده این است که صفحه آن چیزی که کاربر به دنبالش بود را فراهم نمی کند. اگر در عوض هنگام ورود وقت خود را بر روی آن صفحه یا حتی بر روی صفحات مختلف سایت بگذراند، آنگاه به گوگل نشان می دهد که سایت با ارزش است.

گوگل و سایر موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد عوامل رتبه بندی مورد استفاده خود ارائه می دهند، اما معمولا در مورد اعلام چگونگی کارکرد الگوریتم های موتورهای جستجو، بسیار محافظه کار هستند. آنها نمی خواهند مردم در تلاش برای دستکاری نتایج باشند – امری که مدت های طولانی متخصصان سئو کلاه سیاه انجام می دادند.

 

بهینه سازی موتور جستجو

در حالی که قطعا مسائل زیادی است که ما در مورد چگونگی کارکرد الگوریتم های جستجو نمی دانیم، اما دانستن مسائل پایه ای بهینه سازی موتورهای جستجو امری ضروری است. سئو امری رقابتی است و آنچه که می توانید برای کسب رتبه بندی بهتر انجام دهید، تا حدی محدود است. اما در نظر داشته باشید علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود، امور بسیار دیگری نیز وجود دارند، که می توانید در جهت بهبود جایگاه وب سایت خود انجام دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید