شما ممکن وب سایتی کامل، با محتوای عالی و طراحی چشم نواز ساخته باشید. با این وجود، هیچ کدام به اندازه سرعت بارگذاری صفحات شما مهم و تاثیرگذار نیستند. در صورتی که سرعت بارگذاری وب سایت شما از حد معمول کمتر باشد، بازدید کنندگان مجبور نیستند منتظر بمانند و در نهایت احتمالا آن را ترک خواند کرد.

اینجا زمانی است که ابزارهای تست سرعت بارگذاری وب سایت اهمیت پیدا می کنند. به جای تلاش برای اندازه گیری سرعت بارگذاری وب سایت خود، این ابزارها زمان دقیق بارگذاری را به میلی ثانیه برای شما بازگو می کنند. علاوه بر این، بسیاری از آنها یک قدم جلوتر می روند و به شما می گویند که در مورد بهبود سرعت بارگذاری وب سایت خود چه اقداماتی باید صورت دهید.

ابزارهای تست سرعت وب سایت

در این مقاله، ما در مورد اینکه چرا عملکرد وب سایت فاکتوری بسیار مهم است، صحبت می کنیم. سپس سه سرویس عالی که می توانید برای اندازه گیری سرعت بارگذاری و نحوه بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید را معرفی می کنیم.

چرا بارگذاری سریع وب سایت مهم است؟

هیچ کس دوست ندارد که برای بارگذاری یک وب سایت معطل شود. در واقع، زمان بارگذاری طولانی می تواند تاثیر قابل توجهی در تجربه کاربری بازدید کننده های شما داشته باشد. به عنوان مثال، عملکرد پایین یک وب سایت معمولا منجر به bounce rates (نرخ پرش) غیرعادی و همچنین تعاملات پایین تر کاربران می شود. به عبارت دیگر، عدم بهینه سازی وب سایت می تواند برای شما هزینه بر باشد (حداقل اگر سایت شما درآمدزا باشد).

به طور کلی، اگر وب سایت شما در کمتر از دو ثانیه بارگذاری شود، استاندارد و قابل قبول است. با این حال، حتی اگر زمان بارگذاری وب سایت شما کمتر از این مقدار باشد، اینکه به تلاش بیشتر برای کاهش این زمان ادامه دهید، هوشمندانه است. برای انجام این کار، ابتدا به بحث در مورد چگونگی اندازه گیری سرعت بارگذاری وب سایت خواهیم پرداخت.

۳ سرویس برتر برای تست سرعت بارگذاری وب سایت:

بهینه بودن و بارگذاری سریع یک وب سایت از مشخصه های اصلی در رابطه با کیفیت یک سایت می باشد و از زمانی که سرعت بارگذاری به عنوان یکی از پارامتر های سئو نیز قرار گرفت، اهمیت این موضوع دو چندان شد. علاوه بر انتخاب هاست مناسب و کیفیت سرویس دهی شرکت میزبانی، راهکار هایی نظیر عدم استفاده از تعداد زیاد تصاویر، استفاده از ابزارهای فشرده سازی، استفاده از caching و… بسیار حائز اهمیت می باشد.

سرویس های زیر به طور کلی عملکرد نسبتا مشابهی دارند. بدین ترتیب که آدرس سایت یا یکی از صفحات وب سایت را در آن وارد می کنید و این سرویس ها به شما می گویند که چه مدت طول می کشد تا صفحه مذکور از سرور آن ها بارگذاری شود. همچنین، برخی از آنها راهنمایی های اضافی در مورد چگونگی بهبود عملکرد وب سایت نیز ارائه می دهند. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، شما بایستی تست های خود را چندین بار انجام دهید و از همه ابزارهای زیر استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که نتایج به دست آمده دقیق هستند.

در ادامه به بررسی ابزارهایی برای آنالیز عملکرد وب سایت می پردازیم:

Pingdom

وب سایت Pingdom برای بارگذاری کامل یک صفحه با تمامی لایه های درون آن از جمله تصاویر، HTML، جاوا اسکریپت، CSS، فلش و فریم در نظر گرفته شده است. زمان بارگذاری تمامی لایه های موجود بر روی وب سایت را می توان با یک نمودار میله ای مشاهده نمود.

جهت استفاده از این سرویس می بایست در قسمت مشخص شده در بالای صفحه،  آدرس سایت خود را وارد نموده و دکمه Test Now را انتخاب نمایید. بعد از گذشت چند ثانیه نتیجه تست سرعت، همانند شکل زیر به نمایش در خواهد آمد:

وب سایت pingdom

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید در باکس Summary نتایج کلی از قبیل سرعت بارگذاری، حجم اطلاعات موجود در صفحه اصلی و… نمایش داده می شود. در قسمت پایین نیز زمان بارگذاری فایل های مختلف درون سایت به تفکیک آورده شده که با توجه به این آمار مشخص می شود که کدام فایل ها تاثیر بیشتری در زمان بارگذاری وب سایت شما دارد و با کاهش حجم و یا در صورت امکان حذف آن ها عملکرد وب سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

در این صفحه سه تب دیگر نیز موجود می باشد. در تب Performance Grade نمره های مربوط به عملکردهای مختلف سایت موجود می باشد و بدین وسیله می توان جهت رفع مشکل قسمت هایی که نمره پایین کسب کرده اند، اقدام نمود.

در تب Page Analysis نیز اطلاعات مفید و آمار های مختلفی در خصوص بخش ها و فایل های موجود در سایت آورده شده که برای آنالیز سرعت بارگذاری شدن وب سایت مفید و کاربردی می باشد.

در تب History نیز تاریخچه تست هایی انجام شده روی این وب سایت، در قالب نمودارها و لیست های متفاوت قابل مشاهده است و در صورت انجام تغیرات و تست مجدد می توان نتایج تغیرات را با نتایج گذشته مقایسه نمود.

GTmetrix

وب سایت GTmetrix نشانگر سرعت بارگذاری وب سایت می باشد و همچنین با ارائه راهکارها و روش هایی مختلف، به بهبود عملکرد و Page Speed وب سایت کمک می کند. معیار GTmetrix در حقیقت از استانداردهای گوگل می باشد و در واقع بررسی Page Speed به کمک گوگل صورت می پذیرد.

بعد از وارد نمودن آدرس سایت مورد نظر در قسمت Analyze Performance of، بر روی دکمه Go! کلیک کرده تا عملیات بررسی سایت شروع شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی صفحه ای به شکل زیر نتایج آنالیز انجام شده را به نمایش درخواهد آورد:

وب سایت gtmetrix

نتیجه از دو بخش اصلی Summary و Breakdown تشکل شده است:

اطلاعات نمایش داده شده در Summary نمایش آماری اطلاعات موجود در بخش Breakdown و اطلاعاتی کلی شامل زمان بارگذاری صفحه مذکور می باشد. در بخش Page Speed Grade میزان بهینه بودن موارد موجود در بخش Breakdown و در قسمت YSlow Grade ملاک های موجود در بخش YSlow واقع در Breakdown به صورت درصدی نمایش داده شده است. YSlow ابزار و استانداردهای یاهو برای زمان بارگذاری وب سایت می باشد.

  • Page loaded time نشانگر زمان بارگذاری وب سایت بر حسب ثانیه می باشد.
  • Total page size حجم صفحه مورد بررسی می باشد.
  • Requests تعداد درخواست های ارسالی به سرور برای بارگذاری قسمت های مختلف سایت می باشد.

اطلاعات بدست آماده در Breakdown از ۶ زبانه به ترتیب زیر تشکیل شده است:

  • Page Speed اطلاعات بدست آمده از بررسی سایت با الگوریتم های گوگل را نشان می دهد.
  • YSlow اطلاعات بدست آمده از بررسی سایت با الگوریتم های یاهو را نشان می دهد.
  • Waterfall نیز با استفاده از نمودار زمان بارگذاری هر یک از بخش های وب سایت را نمایش می دهد.
  • Timing زمان بندی های پیشرفته ای مانند TTFB، DOM interactive، RUM Speed Index و… ارائه می دهد.
  • Video از بارگذاری وب سایت شما ویدیو ضبط می کند و دقیقا مشخص می کند که توقف ها و تاخیرهای بارگذاری چه زمانی رخ می دهد.
  • History نیز نشانگر تاریخچه ای از بررسی های انجام شده روی آدرس وارد شده می باشد و بدین وسیله می توان از تغییرات وب سایت در فواصل مختلف اطلاع پیدا کرد.

WebPagetest

وب سایت WebPagetest زمان و نحوه بارگذاری یک آدرس را در مرورگرهای مختلف و از مکان های متفاوت نمایش می دهد. با استفاده از این وب سایت می توان آماری همانند زمان بارگذاری وب سایت، زمان دریافت اولین پاسخ از سمت سرور، تعداد request های ارسالی و… را مشاهده نمود. نتایج بررسی عملکرد قابلیت های مختلف نیز در قالب رتبه هایی بین A تا F و به صورت نمودارهای آبشاری قابل مشاهده می باشد.

وب سایت webpagetest

در زیر رتبه پارامترهای مختلف وب سایت (بین A تا F)، نتایج دقیقتری در خصوص آنالیز عملکرد وب سایت خود خواهید یافت. از جمله مدت زمان لازم برای بارگذاری وب سایت (زمان بارگذاری کامل)، زمان لازم برای پاسخگویی سرور به درخواست شما (بایت اول) و حتی مدت زمان لازم برای شروع به بارگذاری وب سایت (شروع render).

ترکیب این اطلاعات به شما تصویر عمیق تری نسبت به بسیاری از خدمات مشابه می دهد. تنها قابلیتی که WebPagetest فاقد آن است، این است که مانند ابزارهای دیگری که در بالا مطرح شد، نقاط ضعف و قوت سایت شما را نمایش نمی دهد. با این حال، اگر شما روی تب Performance Review کلیک کنید، چند پیشنهاد برای بهبود عملکرد را مشاهده خواهید کرد.

اگر مطمئن نیستید که هر یک از پارامترها به چه معنی است، می توانید به پایین برگه Review Performance بروید تا واژه نامه سایت را مشاهده کنید که در آن هر یک از پارامترها به تفکیک توضیح داده شده اند.

مقایسه ۳ ابزار برتر بررسی سرعت بارگذاری وب سایت:

با توجه به اهمیت بسیار بالای سرعت وب سایت و تاثیر آن در سئو، حتی اگر ارائه دهنده خدمات میزبانی وب شما تمامی فاکتور های لازم برای بهینه سازی عملکرد را پیاده سازی و اعمال کرده باشد، باید خودتان نیز به صورت دوره ای مدت زمان بارگذاری وب سایت خود را کنترل نمایید. به این ترتیب اگر سرعت وب سایت شما شروع به کند شدن کرد، متوجه خواهید شد و می توانید آن را رفع نمایید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه زمان بارگذاری وب سایتتان را اندازه گیری کنید، می توانید از سایت های مرجع و قابل استناد زیر استفاده کنید.

Pingdom: این ابزار کاربر پسند به وسیله امکانات جامع خود، تمامی اطلاعات مربوط به بارگذاری را بر مبنای ثانیه فراهم می کند.

GTmetrix: در کنار فرآهم کردن اطلاعات مربوط به زمان بارگذاری وب سایت، این سرویس به تجزیه و تحلیل آنچه که شما برای بهبود عملکرد وب سایت خود نیاز دارید، می پردازد.

WebPagetest: در میان ابزارهای تست سرعت وب سایت، این مورد دقیق ترین و جزئی ترین اطلاعات را در مورد زمان بارگذاری فراهم می کند.

ابزارهای دیگر آنالیز عملکرد وب سایت:

Neustar

وب سایت Neustar این ابزار علاوه بر تست لود یک وب سایت از ۴ کشور مختلف، ریز زمان صرف شده جهت لود پارامترهای موجود در صفحه را به تفکیک و به صورت جزئی نمایش می دهد.

 

وب سایت neustar

SearchMetrics

وب سایت SearchMetrics علاوه بر تعداد CSS ها،  java script ها و تصاویر موجود در صفحه، میانگین زمانی Load صفحات را نیز نشان می دهد.

 

وب سایت searchmetrics

 

Uptrends

وب سایت Uptrends آزمونی برای زمان لود شدن و نمایش سرعت صفحات وبسایت از جمله تمامی امکانات مانند تصاویر، فریم ها، شیوه نامه ها، صفحات HTML، جاوا اسکریپت ها می باشد. این آزمون زمان لود مربوط به اشیاء موجود بر روی سایت را به تفکیک نشان می دهد. ضمنا شما قادر خواهید بود جزئیات کامل صفحات HTML را تجزیه تحلیل کنید. امکان تست وب سایت از نقاط مختلف جهان و همچنین مشاهده ی جزئیات کامل در خصوص زمان صرف شده برای لود وب سایت، از دیگر قابلیت های این ابزار است.

 

وب سایت uptrends

 

Loadimpact

وب سایت Loadimpact می تواند یک وب سایت را از نظر کارائی (Performance) ارزیابی و آنالیز نموده و اطلاعات جامعی در مورد آن بدست آورد. این سایت تحلیل صفحات و تجزیه عملکردشان را توسط یک شبیه ساز مرورگر وب انجام داده و تمامی منابع را به نمایش در میاورد. همچنین صفحات و منابع بارگذاری شده توسط عمکردهای اندازه گیری در نموداری همراه با منابع وضعیت URL ،HTTP توسط یک متریک را نشان می دهد.

 

وب سایت loadimpact

 

websiteoptimization

وب سایت websiteoptimization اطلاعاتی همانند حجم تمامی CSS ها، java script ها، تصاویر و … همچنین زمان لود آن ها را مشاهده نمود. در انتها نیز نتیجه ی مقایسه ی عملکرد قابلیت های مختلف وب سایت با مقادیر ایده آل و همچنین راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف قابل مشاهده می باشد.

 

وب سایت websiteoptimization

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید