هنگامی که می خواهید وب سایت خود را طراحی و راه اندازی کنید، گزینه های هاستینگ مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد تا از بین آنها انتخاب کنید. میزان RAM یا CPU و موارد دیگر در هر پلان، متفاوت است. اما هر نوعی از میزبانی وب سایت، ممکن است برای شما مناسب نباشد. در این مطلب قصد داریم انتخاب های شما را محدود کنیم تا بهتر و هوشمندانه تر نیاز خود را مرتفع کنید.

انتخاب پلان میزبانی وب مناسب، یکی از احتیاجات شماست. برای یافتن بهترین روش میزبانی وب که اهداف وب سایت شما را پشتیبانی کند ، باید زمان صرف کنید.

هنگامی که یک فضای میزبانی انتخاب می کنید، بسیاری از اجزای سخت افزار شبیه به هم هستند. اما اگر وب سایتی بزرگ را اجرا می کنید، باید روی مقیاس پذیری منابع سرور تمرکز کنید.

در ادامه به این موضوع می پردازیم که از کجا بفهمیم که چه مشخصات سخت افزاری مانند میزان RAM و CPU نیاز داریم؟

 

RAM چیست؟ چه مقداری از آن لازم است؟

در واقع RAM نوعی حافظه است که داده های موقت را نگه می دارد. زمانی که وب سایت شما چند فرایند را به طور همزمان اجرا می کند مانند زمانی که اسکریپت وب سایت شما باید اجرا شود، RAM به کار می آید. هر چقدر تعداد فرایند ها در یک لحظه بیشتر باشد، RAM بیشتری مورد نیاز است.

عدم وجود RAM کافی برای رسیدگی به بار ترافیک، منجر به بروز خطای‘۵۰۰ internal server error’  در سمت بازدید کنندگان شما می شود.

اگر شما وب سایتی کوچک و بهینه داشته باشید، با مقدار موجودی RAM مشکلی نخواهید داشت. اما اگر وب سایت شما حجم ترافیک زیادی دریافت می کند و باید با همه درخواست ها مواجه شود، بهتر است میزان RAM خود را ارتقا دهید یا پلانی را انتخاب کنید که مقدار بیشتری RAM ارائه می دهد.

در قسمت زیر، چند ویژگی وب سایت و سرور معرفی می کنیم که به شما در تعیین این که به RAM بیشتر یا کمتری نیاز دارید، کمک می کند:

  • اگر وب سایت شما حجم زیادی ترافیک دریافت می کند، به RAM بیشتری نیاز دارید.
  • بعضی از سیستم عامل های سرور، نیاز به RAM کمتر یا بیشتری دارند.
  • وب سایت های پویا بیشتر از وب سایت های ایستا به RAM نیاز دارند.
  • CMS هایی مانند دروپال، وردپرس یا جوملا معمولا به RAM بیشتری نیاز دارند.
  • اگر وب سایت شما از قابلیت caching استفاده می کند، به میزان RAM کمتری نیاز دارید.

رم

CPU چیست؟ چه مقدار از آن لازم است؟

سروری که وب سایت شما روی آن میزبانی می شود، دقیقا مانند کامپیوتر خانگی شما، از چند CPU تشکیل شده است. هر چه گنجایش CPU بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را می تواند ذخیره و پردازش کند و از اثرات منفی روی عملکرد وب سایت شما جلوگیری نماید.

اگر شما از یک سرویس میزبانی اشتراکی استفاده می کنید، این منابع CPU شکافته می شود. درخواست ها به ترتیبِ دریافت، پردازش می شوند. اگرچه CPU می تواند در یک لحظه چندین درخواست را پردازش کند و می تواند از زنجیر زمان استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که درخواست ها بسیار سریع انجام می شوند.

هنوز هم CPU ها می توانند بیش از حد بارگیری یا دچار overload شوند. اگر افزایش زیادی در بار ترافیک یا مقدار زیادی از درخواست های اسکریپتی وجود داشته باشد، عملکرد سایت شما رضایت بخش نخواهد بود.

اگر شما وب سایتی بزرگ و یا ترافیک بالایی دارید، توصیه می کنیم از یک پلان میزبانی با CPU بالاتر مانند یک سرور مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی استفاده کنید.

 

سی پی یو

 

چه ویژگی های دیگری را برای میزبانی وب باید در نظر بگیرم؟

فراتر از RAM و CPU موارد دیگری وجود دارد که بایستی هنگام انتخاب میزبانی وب مورد توجه قرار دهید. در بخش زیر به اهمیت فضای هارد دیسک و مقیاس پذیری برای اوج ترافیک می پردازیم.

اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب مقدار مشخصی از فضای هارد دیسک را به وب سایت شما اختصاص می دهد. اگر شما یک وب سایت نسبتا بزرگ دارید، باید مطمئن شوید که حافظه ذخیره سازی کافی برای همه فایل های وب سایت وجود دارد. این موضوع، به خصوص زمانی که در حال برنامه ریزی برای ذخیره سازی تمام فایل های وب سایت خود بر روی سرور هستید، حائز اهمیت است.

 

هارد دیسک

 

در نهایت، مشخص نمودن مقیاس سایت، کار راحتی است. برخی از گزینه های میزبانی، مانند میزبانی ابری، به وب سایت شما آزادی نامحدود در رشد می دهد. اگر روزی پیک ترافیکی بالایی داشته باشید، بار سرور با سرورهای چندگانه متعادل می شود تا سایت شما دچار مشکل نشود. اما اگر شما در یک پلان میزبانی وب مشترک و محدود هستید، عملکرد سایت شما ممکن است تا حدی کاهش یابد تا روی دیگر وب سایت های روی سرور تاثیر نگذارد.

بنابراین، هنگام انتخاب میزبانی وب، نیاز به تعیین نیازهای اصلی وب سایت خود، چه در حال حاضر و چه در دراز مدت دارید. شما بایستی سرویس میزبانی را انتخاب کنید که براساس نیازهای فنی فعلی شما باشد و هنگامی که بازدید کنندگان وب سایت شما افزایش یافت و وب سایت ترافیک بیشتری را دریافت کرد، پلان میزبانی خود را به پلان های بالاتر ارتقا دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید