بستر وب همواره در حال توسعه است و صاحبان کسب و کار برای ماندن در بالا‌ترین نتایج می‌ بایست از جدید‌ترین تغییرات گوگل پیروی کنند، در غیر این صورت از رقابت با سایر رقبای خود عقب خواهند ماند. سرویس گوگل AMP به عنوان یک ابتکار عمل برای لود سریع صفحات وب در تلفن ‌های همراه، توسط توسعه دهندگان درحال توسعه است.

AMP چیست؟

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages و به معنی لود سریع صفحات در تلفن همراه است. گوگل پروژه AMP را در اکتبر سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد. پروژه گوگل AMP چارچوب جدیدی بر‌مبنای فناوری ‌های موجود در وب می‌ باشد که حجم وب سایت‌ ها هنگام لود شدن در توسط تلفن ‌های هوشمند را کاهش می دهد و به طور چشمگیری باعث کاهش حجم صفحات وب سایت در تلفن‌های همراه می‌شود.

 

صفحات موبایلی پرشتاب (گوگل AMP)

 

پروژه گوگل AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری های موجود در وب ساخته شده است. این پروژه که به وسیله گوگل و توییتر انجام شده است، به برنامه نویسان کمک می کند صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند. این کد ها به راحتی در صفحات موبایل لود می شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

 

شرکت های مختلفی از جمله WordPress ،Pinterest ،Apple ،LinkedIn Reddit ،eBay ،Washington Post ،Wired ،Gizmodo و دیگر شرکت هایی که در فناوری های وب فعالیت می کنند در این پروژه شرکت کرده اند تا همگام با این فناوری گوگل در جهت سهولت کاربران گام بردارند.

با توجه به گفته گوگل، فعال سازی این متد در وب سایت باعث می‌شود که ۴۴ درصد بازدید‌کنندگان منحصر به فرد ماهیانه و ۷۱ درصد بازدید‌های بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهیانه وب سایت شما افزایش یابد.

هنگامی که شما در وب سایت خود AMP را فعال می‌کنید، به صورت خودکار گوگل در کنار وب سایت شما نماد AMP را نمایش می‌دهد که به معنای فعال بودن AMP در وب سایت می‌باشد، این را هم توجه کنید که برای تست باید از یک دستگاه تلفن همراه استفاده کنید. البته شما می‌توانید از شبیه ‌ساز‌های ابزار توسعه دهنده گوگل کروم نیز استفاده کنید. نشانه‌گذاری‌های ساختاری گوگل در نتایج جستجو باعث می‌شود که وب سایت شما برجسته تر نمایش یابد.

 

اسلایدر AMP در اخبار NewYorkTimes

 

در تصویر بالا یک نوع صفحه بندی AMP را مشاهده می‌کنید که علاوه بر سادگی و زیبا‌سازی صفحه جستجو به کاربر تضمین می‌کند که صفحه وارد شده به سرعت بارگذاری خواهد شد.

 

صفحات AMP در NewYorkTimes

 

نتایجی که برای استفاده کنندگان گوگل AMP به ارمغان آمده است:

  • Washington Post: بیست و سه درصد افزایش در تعداد کاربران جستجوی موبایلی که ظرف مدت ۷ روز بازگشته اند.
  • Slate: چهل و چهار درصد افزایش بازدید کاربران یکتای ماهیانه و ۷۳ درصد افزایش در بازدید ماهیانه توسط کاربر واحد.
  • Gizmodo: هشتاد درصد از ترافیک اخیر گیزمد از طریق AMP می باشد، ۵۰ درصد افزایش پیش بینی شده.
  • Wired: بیست و پنج درصد افزایش کلیک بدست آمده از نتایج جستجو.
  • Relay Media: در ۳۰ روز اخیر فقط بیش از ۲.۵ میلیون صفحه توسط ویرایش‌گران به AMP تبدیل شده اند. مانند Daily Dot ،Hearst Television ،The Miami که اعتقاد دارند کاربران موبایلی که جستجو مطالب را از طریق AMP انجام می دهند ۱۰ درصد بیشتر از صفحات رایج موبایلی زمان صرف می کنند.

 

چرا AMP موجب افزایش سرعت لود صفحات موبایل می شود؟

همان طور که گفته شد AMP یک فریم ورک متن باز است که موجب بهینه سازی کد های HTML می شود. کد های AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث بارگذاری سریع صفحات وب می شوند و خواندن صفحات وب را برای کاربران سهولت می بخشند.

 

استفاده از AMP برای افزایش سرعت وب سایت

 

شما به عنوان یک برنامه نویس فقط تگ های خاصی از HTML را می توانید استفاده کنید و مجاز به استفاده از همه تگ ها نیستید. همچنین شما فقط می توانید کد های ساده CSS و آن هایی که دارای کاربرد بسیار هستند را استفاده کنید. استفاده از کد های جاوا اسکریپ نیز در همه جا مجاز نمی باشد. در واقع AMP استایل خاصی را برای کد های شما در نظر می گیرند و کد های CSS شما را نادیده می گیرد و آن کد هایی که حجم صفحات شما را افزایش می دهد را به عنوان عامل غیر مجاز در نظر می گیرد. کل پلت فرم AMP با هدف افزایش خوانایی و سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل پایه گذاری شده است.

 

تاثیر AMP در رتبه سایت:

در فوریه ۲۰۱۷ ، گوگل پروژه AMP شروع به انتشار لینک مستقیم ناشران کرد که تا قبل از آن صفحات به صورت کش شده در گوگل بارگیری می‌شدند که برای سئو وب سایت کارآمد ولی برای رتبه بندی در وب سایت‌های رتبه ‌بندی مانند Alexa مضر بود. همچنین برای شرکت‌ها برندینگ را با مشکل مواجه می‌کرد. خوشبختانه گوگل این را درک کرده و راه حلی برای آن ایجاد کرده است. در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند، هنوز هم از لینک‌های گوگل برای نمایش محتویات وب سایت استفاده می‌کنند ولی در بالای صفحه AMP یک قسمت برای لینک وب سایت وجود دارد که هم به رتبه بندی کمک می‌کند و هم با کلیک بر روی آن وب سایت لود می‌شود. با‌ این حال، این کار گوگل روش عالی‌ برای افزایش رتبه وب سایت نیست ولی قطعا بی تاثیر هم نیست.

 

AMP چه تاثیری در رتبه سایت دارد؟
How Does Google AMP Influence Your SEO Rankings

 

مزایای گوگلAMP:

  • پروژه گوگل AMP کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه گوگل AMP می‌ تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌ های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ،Search engine results page ) با فعال‌ سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف، AMP باعث افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه گوگل AMP به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند).
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.

 

معایب گوگل AMP:

  • به طور کلی گوگل AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعال سازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه در cms هایی نظیر وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن ‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعال سازی افزونه ‌ها می ‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت ‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، مازیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.

 

چگونگی نمایش AMP در نتایج جستجو:

حال که با گوگل AMP آشنا شده ایم به چگونگی نمایش این صفحات در موتور های جستجو می پردازیم. در حال حاضر AMP روی تلفن همراه هدف گذاری کرده است و بنا بر دموی نشان داده شده در سایت رسمی گوگل سایت هایی که توسط فریم ورک گوگل AMP نوشته شده اند دارای لینک آبی می باشند. با انتخاب لینک به راحتی به صفحه مورد نظر می روید و جابجایی در صفحات و مطالعه محتوای صفحه به راحتی صورت می گیرد. به طور قطع گوگل در نسخه رسمی در سال ۲۰۱۶ طراحی مناسبی برای صفحاتی که با AMP نوشته شده اند در نظر میگیرد.

 

نحوه نمایش صفحات AMP در نتایج جستجوی گوگل

 

با توجه به اینکه سایت های خبری مانند CNN و BBC هم اکنون به این سیستم مجهز شده اند کافیست عبارت  Iran را بوسیله موبایل خود در گوگل جستجو کنید تا در بخش Top Stories نمونه هایی از نحوه نمایش AMP را مشاهده نمایید. در این بخش یک اسلایدر قرار داده شده که اطلاعات خود را مستقیما از صفحاتی با ساختار کدنویسی AMP دریافت میکند.

 

چگونه سایت خود را بر مبنای استاندارد های AMP استاندارد کنیم؟

در مرحله اول شما باید صفحات AMP سایت خود را بسازید و صفحه سایت خود را بر اساس استاندارد های AMP طراحی کنید. شما به راحتی می توانید با ابزار developer tools گوگل کروم از استاندارد کدهای خود بر اساس فریم ورک AMP آگاه شوید. پلاگین های وردپرس که برای ایجاد صفحات AMP نوشته شده اند به شما کمک می کنند به راحتی صفحات داینامیکی بر مبنای استاندارد های AMP بسازید.

 

نحوه فعال سازی AMP در وردپرس:

خوشبختانه، در حال حاضر فعال سازی AMP در وردپرس خیلی راحت تر از ۶ ماه گذشته است. پیشرفت‌های بسیار‌ زیادی در وردپرس ایجاد شده است و پلتفرم گوگل AMP به طور کامل تغییر کرده است. با این حال، برای نمایش وب سایتتان به عنوان یک وب سایت پشتیبانی کننده از AMP کد‌هایتان باید توسط گوگل تایید شود. یک افزونه پست‌های شما را به AMP تبدیل می‌کند ولی این گوگل است که تصمیم می‌گیرد که مقالات شما را به صورت AMP نشان دهد یا خیر.

 

نحوه فعال سازی AMP در وردپرس

 

به شکل خیلی ساده برای تبدیل یک مقاله به AMP وردپرس یک ساختار AMP به مقالات شما اضافه می‌کند و برای دستیابی به این ساختار باید از /amp یا /?amp استفاده کنید. به عنوان مثال :

مقاله اصلی : https://domain.com/blog-post

مقاله AMP گوگل: https://domain.com/blog-post/amp

 

افزونه‌های مخصوص گوگل AMP برای وردپرس:

درحال حاضر دو افزونه معروف برای فعال سازی AMP در مخزن وردپرس وجود دارد که یکی از آنها افزونه رایگان و رسمی AMP ساخته اتوماتیک سازنده وردپرس و دیگری افزونه رایگان AMP For WP می‌باشد.

 

افزونه رایگان و رسمی AMP:

در‌حال حاضر این افزونه بیشتر از ۳۰۰ هزار نصب فعال می‌باشد و امتیاز ۳.۵ از ۵ را دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعال سازی کنید.

 

پلاگین وردپرس AMP

 

شما می‌توانید با این اپلیکیشن صفحه AMP خود را شخصی‌سازی کنید ولی این را بدانید که این شخصی‌سازی‌ها محدود است و شما برای اضافه کردن تبلیغات و دیگر امکانات باید اطلاعات کافی در رابطه با کد‌نویسی داشته باشید.

 

تنظیمات پلاگین وردپرس AMP

 

لازم به ذکر است که این افزونه تنها مقالات شما را پشتیبانی می‌کند و صفحات را پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه شرکت اتوماتیک گفته است که درحال اضافه کردن امکان پشتیبانی از صفحات نیز می‌باشد.

 

افزونه رایگان AMP For WP:

اگر شما تصمیم دارید که امکانات اضافی را به صفحه AMP وب سایت خود اضافه کنید، اینجاست که افزونه رایگان AMP For WP پا به میدان رقابت می‌گذارد. این افزونه اساسا پیشرفته‌تر از افزونه AMP است و امکانات بیشتر را پشتیبانی می‌کند.

 

پلاگین وردپرس AMP For WP

 

در حال حاضر این افزونه بیشتر از ۱۰۰ هزار بار نصب شده و امتیاز ۴.۶ را از ۵ دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعال سازی کنید. این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا بسیاری از اطلاعات درون صفحه AMP وب سایت خود را شخصی‌ سازی کنید. در زیر ما به نحوه شخصی سازی AMP می‌ پردازیم. توجه داشته باشید افزونه AMP for WP با پیش‌‌ نیاز نصب بودن افزونه AMP که در بالا معرفی کردیم کار می‌کند.

 

نتیجه گیری:

به طور قطع گوگل هدف های بزرگی را از ایجاد فریم ورک AMP دنبال می کند و ممکن است این فریم ورک با وجود نداشتن دیزاین پیچیده و بهره گیری از طراحی ساده جایگزین تکنیک های طراحی رسپانسیو و نسخه موبایل سایت شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید