در سال های نه چندان دور، بازاریابی و تبلیغات امری غیر قابل پیش بینی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک بوده است.

قطعاً تهیه تبلیغات برای رادیو و تلویزیون یک روش عالی برای افزایش مشتریان کسب و کارتان است. خبرنامه ها، کاتالوگ ها و حتی بروشورها، یقیناً به شناسایی بیشتر یک برند کمک نموده و پیام لازم را به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه منتقل می کند.

مساله این نیست که این شیوه ها اثر گذار نبوده اند یا نتوانسته اند بازگشت سرمایه کافی داشته باشند. مشکل این است که در بسیاری از موارد، اندازه گیری میزان تاثیر گذاری و بازگشت سرمایه ای که این تبلیغات ایجاد کرده اند، دشوار است.

همه موارد فوق با ظهور اینترنت و بازاریابی دیجیتالی دستخوش تغییرات زیادی شده است. امروزه با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت (web analytics) دریافت میزان کارآمدی یک خبرنامه، نسبتا آسان شده است. حالا مقایسه تعداد افرادی که کاتالوگ آنلاین یک محصول خاص شما را مشاهده کرده اند با تعداد خریداران آن محصول، به راحتی انجام می شود.

قابلیت جمع آوری و تجزیه و تحلیل هر جنبه ای از واکنش مشتری با کسب و کار آنلاین شما، قلب و روح بازاریابی دیجیتال است و در واقع بازاریاب های امروزی نقاط مشترک زیادی با دانشمندان محقق دارند.

 

چرا جمع آوری اطلاعات مهم است؟

شما می توانید از هر واکنشی که افراد هنگام دیدار از وب سایت یا پروفایل شبکه های اجتماعی شما بروز می دهند، اطلاعات به دست آورید. اما این واقعا به چه معناست؟

این موضوع جهت فراهم شدن شیوه ای هوشمندانه برای ایجاد کانال های دیجیتالی است که کسب و کار کوچک شما از آن استفاده می کند تا به مشتری برسد. این موضوع به شما قابلیت ثبت رویدادهایی که مشتریان شما از خود به جای می گذارند را می دهد، تا بفهمید برداشت آن ها از کسب و کار شما چیست.

امروزه بیشتر کسب و کارها از قیف فروش یا نقشه بازدید مشتری استفاده می کنند. اگر شما هم یک تجارت آنلاین دارید، احتمالا تا به حال یکی از این دو روش را استفاده کرده اید.

برای آشنایی با نکات کلیدی در بازدید یک نفر، مراحل طی شده توسط او، به راحتی قابل استخراج است. از شنیدن راجع به شما تا خریداری سرویس یا محصولتان.اما در گذشته می بایست با مجموعه ای از فرضیه ها و هزینه و زمان بسیار، قیف فروش تهیه می شد.

امروزه شما به همه این اطلاعات (و یا حتی بیشتر) به محض وقوع، دسترسی دارید و هزینه شما نسبت به هزینه ای که ۴٠ سال پیش برای تبلیغات اجرایی باید خرج می شد، خیلی خیلی کمتر شده است.

هر کسی می تواند اطلاعات مشتری را جمع آوری کند، چه شما یک شرکت چند ملیتی و چه یک فروشگاه محلی باشید. تنها مانع، توانایی شما در جمع آوری اطلاعات و عملکرد مناسب با توجه به نتایج آن ها است.

 

پنج ابزار تجزیه و تحلیل مناسب برای کسب و کارهای کوچک

در ٢٠ سال گذشته، منابعی از تجارت های آنلاین ایجاد شده اند تا این خلأ را پر کنند. با وجود پیشرفت سرویس های نو پایی همچون cloud و (software as a service (SaaS تکنولوژی تجزیه و تحلیل که به تلاش های بازاریابی امروزه قدرت بخشیده، آنقدر با ارزش است که می تواند به کوچکترین کسب و کارهای آنلاین سودرسانی کند.

در ادامه به معرفی ۵ ابزار و سرویس کارآمد برای تجزیه و تحلیل وب سایت و بررسی عکس العمل مردم هنگام بازدید وب سایت و پروفایل شبکه های اجتماعی شما خواهیم پرداخت. این ابزارها نه تنها از بهترین ها هستند، بلکه یا کاملا رایگان بوده یا دارای نسخه رایگان می باشند.

 

Google Analytics

Google Analytics در میان تحلیل گران تجاری و طراحان وب سایت ها، یک استاندارد طلایی برای ردیابی میزان بازدید و استفاده از وب سایت می باشد. این مجموعه قوی تجزیه و تحلیل وب سایت، مورد استفاده همه، از جمله شرکت های چند ملیتی و مالکان کارهای نیمه وقت قرار می گیرد.

اگر شما یک وب سایت داشته باشید اما بازدیدکنندگان خود را ردیابی نکنید، در این صورت بینش بهبود دائم آن را نخواهید داشت. اگر تجارت کوچک شما، فقط به وبسایتتان متکی باشد، این موضوع می تواند حتی تفاوت بین موفقیت و شکست شما باشد.

ابزار Google Analytics کاملا رایگان است و به سادگی روی وب سایت شما نصب می شود. این ابزار امکانات لازم برای ردگیری یک بازدید کننده که از طریق اکانت چند رسانه ای، کمپین های ایمیل، موتورهای جستجو یا تبلیغات دیجیتالی به وبسایتتان مراجعه می کند را، فراهم می نماید.

 

گوگل آنالیتیکس

Buffer

Buffer ابزاری معروف در میان مدیران شبکه های اجتماعی است که با اتکا به آن تعداد زیاد توییت ها، به روز رسانی ها و پست هایی که به صورت روزانه روی حساب شبکه های اجتماعی خود قرار می دهند را مدیریت کنند.

در حالی که عمده کاربران از این ابزار به دلیل سهولت در برنامه ریزی پست های شبکه های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته اند، اما ممکن است چیز زیادی راجع به تحلیل های بسیار عالی که بر روی شبکه های اجتماعی انجام می دهد، نشنیده باشند. شما می توانید تعاملات و عکس العمل ها را مستقیما از صف بافرتان دنبال کنید.

Buffer یک نسخه رایگان ارائه می دهد که اگر تنها چند پروفایل شبکه ی اجتماعی دارید و پست های زیادی ندارید، کاملا سودمند است. بیشتر مدیران تجارت های کوچک با یک شبکه اجتماعی، می توانند از نسخه رایگان یا نسخه دیگر آن که ماهی ١٠ دلار است استفاده کنند.

 

بافر

 

Bit.ly

مطمئنا راجع به سرویس کوتاه کننده URL Bit.ly شنیده اید. این سرویس اجازه می دهد یک آدرس وب سایت بزرگ را کوتاه کرده تا به یک سایز قابل انتقال برسد. در طی سال ها، Bil.ty خدماتش را گسترش داده و حالا شامل یک دنباله از جزئیات تحلیل هاست که دسترسی به لینک کوتاه شده شما را بررسی می کند.

Bit.ly به شما اطلاع می دهد که چه وقت و از کجا بر روی لینک های شما کلیک شده است. به دلیل قابلیت شناسایی نوع بازدیدکنندگانی که روی لینک شما کلیک کرده اند و جزئیات گسترده از مخاطبان شما، این ابزار همچنین برای ایمیل های فروش و خبرنامه ها مناسب است.

 

بیت.لی

 

SEM Rush

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به اندازه فعال سازی یک وب سایت موفق مهم است. مهمترین بخش هر استراتژی SEO کلمات کلیدی مورد استفاده هستند. در واقع با دانستن کلمات کلیدی است که مردم محصولات یا سرویس های شما را پیدا می کنند. ردگیری استفاده از کلمات کلیدی، یکی از شاخصه های مهم یک ابزار SEO مانند SEM Rush است.

اگرچه استفاده از تمام مزایای سرویس SEM Rush ارزان نیست، اما آنها نسخه های رایگان محدودی را ارائه می دهند که شامل جستجوی ۱۰ کلمه کلیدی در یک روز و یک پروژه (وب سایت) است که می توانید درطول یک زمان بررسی و ردگیری کنید.

 

سمراش

Cyfe

اگر شما به دنبال یک راه حل همه جانبه برای ردگیری شبکه های اجتماعی، بازدیدهای وب سایت، کلیک های ایمیل و اندازه گیری های گوناگون از تجارت کوچکتان هستید، احتمالا Cyfe همان چیزی است که دنبال آن هستید.

به جای جمع آوری و ذخیره اطلاعات شما به طور مستقیم، Cyfe ابزار قدرتمندی برای ایجاد داشبورد با استفاده از داده های دیگر منابع ارائه می دهد. شما می توانید داده های خود را از منابعی مانند Google Analytics و Bit.ly با ویجت هایی که برای ایجاد داشبورد کامل مرتب می کنید، ادغام کنید.

داشبوردها، اطلاعات را به همان صورتی که می خواهید ببینید به شما نمایش می دهند، پس شما می توانید ویجت هایی که از اطلاعاتتان به دست می آورید را ترکیب کرده و تطبیق دهید تا بتوانید همه چیز از فروش تا اعتبار برندتان را ردیابی کنید. حتی می توانید داشبوردهایی برای توجه به مدیریت سرور و سرویس مشتری ایجاد کنید.

 

cyfe

 

این پنج ابزار فقط نقطه شروع هستند

بعضی از ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی هنوز هم خیلی پرهزینه هستند اما برخی نسخه های ارزان یا رایگان را برای کمک به زمینه تجارت در هر اندازه ای، ارائه می دهد. بدین ترتیب فرصت های بسیار زیادی برای صاحبان کسب و کارهای کوچک برای دریافت سود حاصل از تجزیه و تحلیل وب سایت وجود دارد.

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید