دسترسی و ویرایش فایل های وب سایت شما نباید هیچ زحمتی به همراه داشته باشد، اما روش های استاندارد برای انجام این کار می تواند کمی بی امکانات باشد. با وجود اینکه اکثر کنترل پنل ها، file manager (مدیریت فایل ها) تحت وب و از طریق مرورگر ارائه می دهند یا شما را قادر به استفاده از command line (خط فرمان) می سازد، اما این روش ها کمی دشوار هستند. اینجا زمانی است که مبحث پروتکل FTP و نرم افزار FTP به میان می آید.

پروتکل FTP چیست؟

پروتکل انتقال فایل (FTP) یک راه حل قدرتمند برای انتقال فایل ما بین کلاینت و سرور (آپلود و دانلود فایل) است و استفاده از نیز آسان می باشد. این پروتکل شما را قادر می سازد ساختار فایل خود را تجسم کنید و با استفاده از رابط بصری قدرتمند آن برای هر فایل به گزینه های پیشرفته ای دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، ابزارهای رایگان FTP فراوانی وجود دارد.

در این مقاله، ما در مورد نحوه کار FTP و اینکه چرا باید از آن استفاده کنید، صحبت می کنیم. سپس چهار نرم افزار FTP که می توانید برای مدیریت بهتر وب سایت خود از آن ها استفاده کنید را معرفی می کنیم.

چرا باید از پروتکل انتقال فایل (FTP) استفاده کنید؟

 

نرم افزار FTP چیست

 

با استفاده از یک سرویس گیرنده FTP، می توانید به یک سرور متصل شوید تا فایل ها و پوشه های ذخیره شده روی آن را مشاهده و روی آنها تغییرات اعمال کنید. در عمل، این کار به همان نحوی که شما پوشه ها را بر روی کامپیوتر شخصی خود مرور می کنید، می باشد. اما در واقع از راه دور به جای یک سرور خارجی متصل شده اید.

در ادامه به معرفی برخی از مزایای کلیدی استفاده از FTP می پردازیم:

انتقال فایل های بزرگ آسان تر است. FTP مناسب برای انتقال فایل های بزرگ و انتقال همزمان چندین فایل به صورت یکجا است.

شما می توانید اتصال خود را از همان جا که قطع شده است، مجددا از سر بگیرید. اگر اتصال شما در وسط یک انتقال فایل قطع شود، نیازی به باز کردن آن از ابتدا نیست.

شما می توانید چندین حساب FTP ایجاد کنید. به عنوان یک مدیر، شما می توانید حساب های FTP مختلفی را برای همکاران خود ایجاد و مجوز های خاصی را برای هر یک از آنها تعیین کنید.

مزایای دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از نرم افزار FTP اغلب راحت است و بسیاری از آنها رابط کاربری گرافیکی کاربر پسندی را ارائه می دهند. با این حال، هر دو این عوامل به اینکه چه نرم افزاری را مورد استفاده قرار دهید، بستگی دارد. این موضوع را در بخش بعدی مقاله به طور کامل مورد بحث قرار خواهیم داد.

توجه داشته باشید در حالی که FTP در اکثر موارد ابزار بسیار خوبی است، با این حال کامل نیست. به عنوان مثال، استفاده از FTP استاندارد با برخی از نواقص امنیتی همراه است که شما می توانید، هر زمان که ممکن است با استفاده از FTP امن (SFTP) این نقص را دور بزنید. همچنین گزینه ای به نام (FTP over Layers Sockets Secure (FTPS نیز وجود دارد که می تواند تمام session (جلسه) شما را رمزگذاری کند. در اغلب موارد استفاده از FTPS به عنوان گزینه برتر انتخاب بهتر ترجیح داده می شود، هرچند که می تواند بر سرعت شما در مرور و دسترسی به فایل ها تاثیر بگذارد.

۴  نرم افزار FTP رایگان برای دسترسی به فایل های وب سایت

ده ها مورد نرم افزار FTP مختلف در اینترنت وجود دارد. در این مقاله، گزینه هایی که از نظر سهولت استفاده و تعداد امکانات برتر هستند را معرفی خواهیم کرد. بیایید نگاهی به هر کدام از آنها بیاندازیم.

  1. FileZilla (ویندوز، لینوکس و OS X)

 

نرم افزار FTP فایل زیلا

 

FileZilla یک نرم افزار FTP متن باز (open-source) است که از FTP، FTPS و SFTP پشتیبانی می کند. صرف نظر از اینکه از کدام پروتکل استفاده می کنید، به لطف رابط کاری ساده و قابلیت drag-and-drop (کشیدن و رها کردن) کار با آن آسان است. علاوه بر این، سیستم زبانه FileZilla، مدیریت همزمان چندین کانکشن FTP را ممکن کرده است.

همچنین نصب و اتصال به سرور با استفاده از این سرویس ساده است. در برخی از نرم افزارهای FTP ممکن است مجبور باشید برای پیدا کردن بعضی از امکانات مقداری زمان بگذارید و بگردید، اما FileZilla به طور کلی ابزار بسیار ساده ای است.

ویژگی های کلیدی:

  • اتصالات FTP ،FTPS و SFTP را پشتیبانی می کند.
  • به شما اجازه می دهد چند اتصال فعال را به صورت همزمان داشته باشید.
  • شما را قادر می سازد برای دسترسی به دایرکتوری های مهم در عرض چند ثانیه بوک مارک ایجاد کنید.

قیمت:

FileZilla یک ابزار متن باز و کاملا رایگان است.

  1. Cyberduck (ویندوز، OS X)

 

نرم افزار FTP سایبرداک

 

Cyberduck تکمیل ترین ابزار موجود در این فهرست است. علاوه بر اینکه یک نرم افزار FTP کامل (با پشتیبانی از SFTP) هست، شما همچنین می توانید آن را به سرویس هایی مانند Google Drive، Dropbox، OneDrive، Amazon S3 و موارد دیگر نیز متصل کنید.

استفاده از این نرم افزار بسیار آسان است، حتی برای مبتدیان. علاوه بر این، رابط کاربری آن از سیستم عامل مک الهام گرفته شده است و امکان مرور فایل ها را به صورت سر راست ارائه می دهد. با این حال، اگر می خواهید از Cyberduck برای اتصال به تمام پلتفرم های سازگار استفاده کنید، نیاز به کمی یادگیری دارید.

ویژگی های کلیدی:

  • اتصالات FTP ،FTPS و SFTP را پشتیبانی می کند.
  • اتصال به Dropbox ،Google Drive ،OneDrive ،Microsoft Azure ،Backblaze ،Amazon S3 و … .
  • وجود امکان کنترل نسخه بسته به سرویسی که به آن متصل می شوید (مثلا Amazon S3).
  • وجود امکان تنظیم notification (اطلاعیه) برای انتقال پرونده شما را فراهم می کند.

قیمت:

با وجود ارائه مجموعه ای از ویژگی هایی که آن را از سایر نرم افزارهای FTP برتر می کند، استفاده از Cyberduck 100٪ رایگان است.

  1. Free FTP (ویندوز)

 

 نرم افزار FTP رایگان

 

اگر شما دنبال راهکاری هستید که FTP، SFTP و FTPS را بدون دردسر استفاده کنید، Free FTP یک گزینه عالی است. این نرم افزار به لطف آیکون های بزرگ و سیستم tabbing بصری، دارای رابط کاربری بسیار کاربر پسند می باشد.

علاوه بر این، Free FTP دارای یک ویرایشگر متنی داخلی می باشد و حتی شما را بدون نیاز به ترک پنجره اصلی، قادر به پیش نمایش فایل های تصویری می سازد. اگر شما به نرم افزاری که کلیه قابلت های مورد نیاز برای انتقال فایل را به صورت یکجا و با رابط کاربری ساده ارائه دهد نیاز دارید، ویژگی های ذکر شده Free FTP را تبدیل به یک گزینه ای بسیار عالی می کند.

ویژگی های کلیدی:

  • اتصالات FTP ،FTPS و SFTP را پشتیبانی می کند.
  • با استفاده از بوک مارک ها شما را قادر می سازد به سرعت به سرورهایی که نیاز دارید، متصل شوید.
  • با استفاده از ویژگی storing (ذخیره سازی)، می توانید با چند کلیک از وب سایت های خود بک آپ تهیه کنید.
  • شامل یک ویرایشگر متنی و ابزار پیش نمایش تصویر است.

قیمت:

تمام ویژگی هایی که تا به حال ذکر کرده ایم از طریق سرویس رایگان Free FTP در دسترس هستند. اما این سرویس دارای یک نسخه غیر رایگان به نام Direct FTP نیز می باشد، که این سرویس با هزینه یک بار پرداخت ۳۹ دلار در دسترس است.

  1. WinSCP (ویندوز)

 

نرم افزار FTP وین اس سی پی

 

WinSCP با برتری نسبی خود به توازن محکم بین تمام ابزارهای دیگری که تا کنون پوشش داده شده است، ضربه می زند. این نرم افزار همراه با امکان دسترسی به وب سایت از طریق FTP و SFTP، از اتصالات Amazon S3 و WebDAV نیز پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، اگر می خواهید وب سایت خود را از طریق خط فرمان مدیریت کنید، این نرم افزار می تواند با ابزارهایی مانند PuTTY ادغام شود. این نرم افزار دارای قابلیت scripting پیشرفته و همچنین اتوماسیون وظایف است. ترکیب همه این ویژگی ها، WinSCP را تبدیل به یک نرم افزار FTP قدرتمند، با یک منحنی یادگیری تا حدی شتابزده و یک رابط کاربری متمرکز، نموده است.

ویژگی های کلیدی:

  • اتصالات FTP و SFTP را پشتیبانی می کند.
  • از اتصالات WebDAV و Amazon S3 نیز پشتیبانی می کند.
  • با ابزارهای شخص ثالث مانند PuTTY ادغام می شود.
  • شما را قادر می سازد با استفاده از اسکریپت وظایف پیچیده رابه صورت اتوماتیک انجام دهید.

قیمت:

WinSCP یک ابزار رایگان و متن باز است.

نتیجه گیری

هنگام دسترسی به فایل های وب سایت، شما به یک روش قابل اعتماد و کارآمد نیاز دارید. همانطور که در این مقاله عنوان شد، FTP بهترین روش برای انجام این کار است. استفاده از ftp نسبت به خط فرمان (command line) آسان تر است و قابلیت های آن بسیار بیشتر از قابلیت های ارائه شده در file browser های مبتنی بر وب می باشد.

تنها انتخابی که شما باید انجام دهید این است که کدام سرویس FTP را برای امور روزانه خود استفاده کنید. هر یک از ابزارهای موجود در این لیست احتمالا تمام امکانات و قابلیت های مورد نیاز شما را ارائه می دهد، بنابراین شما می توانید بنا به خواست خود، هر یک را انتخاب نمایید.

  1. FileZilla: یک سرویس قدرتمند و چند پلتفرمی FTP و دارای امکانات فراوان است.
  2. Cyberduck: این ابزار به تنهایی از اتصالات FTP و خدمات ذخیره سازی چندگانه پشتیبانی می کند.
  3. Free FTP: یک سرویس FTP کارآمد است که استفاده از آن برای هر کسی آسان است.
  4. WinSCP: شما می توانید از این سرویس همه کاره برای مدیریت فایل های خود و اتوماتیک سازی وظایف پیچیده از طریق FTP استفاده کنید.

آیا در مورد چگونگی استفاده از FTP در سرویس میزبانی خود سوالی دارید؟ مشکلات و سوالات خود را در زیر و در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید