امروزه بیش از نیمی از تمام جستجوهای وب از طریق دستگاه های تلفن همراه صورت می پذیرد و اکثر کاربران تلفن همراه می گویند که شرکتی که سایت آن برای استفاده در تلفن همراه بهینه نشده باشد را پیشنهاد نمی دهند. در چند سال اخیر، استفاده از اینترنت در تلفن همراه با سرعت بالایی در حال پیشی گرفتن از دسکتاپ است و از آنجایی که حدود یک چهارم وب سایت های دنیا توسط وردپرس طراحی شده است، ممکن است بپرسید آیا وردپرس به اندازه کافی سازگار با تلفن همراه است تا کاربران بتوانند از این تغییر جهانی و تبدیل جستجوی سنتی از طریق دسکتاپ به ضربه زدن روی صفحه نمایش کوچک استفاده کنند.

 

وردپرس و انقلاب موبایلی

وردپرس خود مجموعه ای از کد های هسته ای است که در ابتدا برای پشتیبانی از وبلاگ نویسی و سایر انواع انتشار آنلاین به کار می رفت – زمانی که وردپرس ایجاد شد، بازار تلفن همراه بسیار کوچک تر از امروز بود. اما هسته وردپرس رایگان و متن باز است که چارچوبی برای ایجاد انواع مختلف سایت ها را با کمک مجموعه گسترده ای از تم ها و پلاگین ها فراهم می کند. این باعث می شود که توسعه دهندگان وردپرس کد اصلی را در صورت نیاز اصلاح کنند، به طوری که وردپرس بتواند با روند و تغییر بزرگ در فرهنگ اینترنت، از جمله حرکت به تلفن همراه، هماهنگ باشد.

 

ریسپانسیو کردن وردپرس

 

در چند سال گذشته، برخی از به روز رسانی های وردپرس ویژگی هایی را برای سازگارتر کردن هسته وردپرس با تلفن همراه، اضافه کرده است. اما این تغییرات توابع خاص را مورد هدف قرار گرفته اند و به طور سراسری در سایت های وردپرس اعمال نمی شود. این تغییرات شامل ساخت صفحه نمایش مدیر سایت به صورت سازگار با تلفن همراه است، به طوری که صاحبان سایت و مدیران می توانند از طریق هر دستگاهی در سایت کار کرده و مطالب جدیدی را اضافه کنند. تغییر دیگر ریسپانسیو تر کردن تصاویر است، نه فقط تغییر اندازه آنها. به طوری که تصاویر سریع تر بارگذاری می شوند و به راحتی بر روی صفحه نمایش تلفن همراه و تبلت قابل مشاهده می باشند.

این تغییرات در کد وردپرس برای ایجاد وب سایتی که به طور کامل سازگار با تلفن همراه است، کافی نمی باشد. اما صاحبان سایت های تحت وردپرس می توانند ابزار ها و استراتژی های مختلفی را برای کار با هسته وردپرس در جهت بهینه سازی هر نوع سایتی در دستگاه های تلفن همراه، به کار گیرند.

 

چه چیزی یک سایت تحت وردپرس را سازگار با تلفن همراه می سازد؟

دسترسی به یک وب سایت در دستگاه تلفن همراه بسیار متفاوت از مشاهده آن به صورت “سنتی” در یک مانیتور دسکتاپ با یک صفحه نمایش بزرگ، یک ماوس و یک صفحه کلید است. صفحه نمایش موبایل کوچک است و کاربران باید با لمس یا استفاده از قلم در آن حرکت کنند.

در نتیجه پوسته ها باید تمیز، بدون المان های اضافی، قابل خواندن و بدون پیمایش افقی باشند. فونت ها نیز باید بزرگ و قابل خواندن بوده و لینک ها به اندازه کافی از هم دور باشند که کاربران بتوانند بدون آنکه به طور تصادفی روی لینک دیگر ضربه بزنند، لینک صحیح را انتخاب کنند. صفحات باید به سرعت بارگذاری شوند و فاقد محتوای مزاحم مانند صفحه های popup باشند.

 

سازگار کردن وردپرس با تلفن همراه

 

هنگامی که وب سایت ها به دقت برای استفاده در تلفن همراه بهینه سازی شده اند، وفاداری مشتری را جذب می کنند و آنها را به خرید محصول ترغیب می کنند؛ بیش از نیمی از کاربران تلفن همراه که به یک سایت آنلاین تجارت الکترونیک دسترسی پیدا می کنند، نهایتا محصولی را خریداری می کنند. علاوه بر این، موتور جست و جوی گوگل امروزه سازگاری با تلفن همراه را در رتبه بندی کل صفحه مدنظر قرار می دهد.

امروزه وب سایت های حرفه ای تجاری و هر نوع دیگری نمی توانند از مشتریان تلفن همراه صرف نظر کنند. در ادامه چند راه برای اینکه کاربران وردپرس بتوانند سایت های وردپرس جدید و فعلی را برای مشاهده آسان بر روی دستگاه های مختلف از جمله تلفن های همراه بهینه سازی کنند، عنوان شده است.

 

استفاده از یک قالب وردپرس واکنشگرا

هنگامی که شما ایجاد یک سایت با کاربران تلفن همراه را در نظر دارید، واکنشگرا بودن سایت کلید اصلی است. واکشگرا بودن به توانایی یک صفحه برای پاسخ دادن به انواع مختلف صفحه نمایش با تنظیم محتوا بر اساس اندازه آن اشاره می کند. اگر سایت شما به تازگی و با در نظر گرفتن کاربران دسکتاپ طراحی شده باشد، قالب وردپرس شما احتمالا واکنشگرا نیست و محتوای شما به احتمال زیاد در صفحه نمایش های کوچک تلفن همراه به درستی نمایش داده نخواهد شد. امروزه، استفاده از وب سایت در تلفن همراه تا حدی مهم است که تقریبا تمامی قالب های رایگان و پولی وردپرس در دایرکتوری قالب ها و همچنین قالب های توسعه دهندگان شخص ثالث برای مشاهده در تلفن همراه بهینه سازی شده اند. بنابراین استفاده از یک قالب واکنشگرا می تواند اولین گام برای ایجاد سایت سازگار با تلفن همراه باشد.

 

بهینه سازی سایت با پلاگین ها

اگر سایت شما در گذشته فعال شده و دارای قالبی قدیمی غیر واکنشگرا باشد، ممکن است اضافه کردن برخی از افزونه های وردپرس در بهینه سازی بخشی از سایت برای سهولت مشاهده در تلفن همراه، به شما کمک کند. پلاگین های مخصوص موبایل وردپرس مانند Jetpack و WPtouch را می توان از دایرکتوری پلاگین های وردپرس دانلود و در سایت خود نصب کرد تا سرعت، بهینه سازی تصویر و سایر ویژگی های mobile-friendly به سایت شما اضافه شود. توجه داشته باشید از آنجا که پلاگین ها قطعه کدهای خارجی هستند، آنها باید مستقل از به روز رسانی هایی که به کد اصلی وردپرس اعمال می شود، به روز شوند.

 

اجتناب از popup ها و محتوای ناسازگار

سایت های سازگار با تلفن همراه باید سریع و کارآمد باشند، بنابراین جلوگیری از وجود هرگونه محتوایی که باعث کاهش سرعت می شود، امر بسیار مهمی است. به عنوان مثال، گوگل از صفحه های شامل popup و سایر محتوای ناخواسته که مشاهده صفحات را مبهم می کند، یک دید منفی ثبت می کند و این چیزها می تواند بر رتبه بندی وب سایت در جستجوها تاثیر بگذارد. در نتیجه، مهم است که از محتوای جاسازی شده مانند فیلم های فلش،  که به راحتی با دستگاه های تلفن همراه سازگاری ندارد، اجتناب کنید. این نوع محتوا می تواند زمان بارگذاری سایت را کاهش داده و منجر به ترک سایت شما توسط کاربران شود.

 

در نظر گرفتن Google AMP

صفحات موبایلی پرشتاب، یا AMP، ابتکار عمل open source گوگل است که هدف آن ایجاد صفحات سریعتر در دستگاه های تلفن همراه برای خواندن آسان تر و دسترسی سریع تر است. AMP یک پروتکل است که از حداقل HTML و جاوا اسکریپت برای ایجاد صفحات استفاده می کند و این صفحات می توانند در حافظه AMP گوگل میزبانی شده و بلافاصله به کاربران تلفن همراه ارسال شوند. AMP پلتفرم آگنستیک است، به این معنی که می توان آن را در هر نقطه از وب استفاده کرد. صاحبان سایت های تحت وردپرس می توانند از قدرت AMP با پلاگین رایگان AMP for WordPress، که در دایرکتوری پلاگین ها ی وردپرس موجود است، بهره ببرند.

 

ایجاد یک اپلیکیشن موبایل برای سایت

در برخی موارد، بهترین راه برای در دسترس ساختن سایت شما برای کاربران تلفن همراه، ایجاد یک اپلیکیشن موبایل جداگانه است که شامل ویژگی های ضروری سایت شما می باشد. این موضوع می تواند برای شرکت هایی مانند خرده فروشان بزرگ که مشتریان اغلب از آنها بازدید می کنند و یا سایر انواع کسب و کارها مانند موسسات مالی مفید واقع شود. اما آمار های اخیر در استفاده از تلفن همراه نشان می دهد، که کاربران تلفن همراه به جای دانلود یک اپلیکیشن خاص سایت ترجیح می دهند یک کسب و کار را از طریق جستجوی نام آن در مرورگر پیدا کنند. به همین دلیل، بهینه سازی سایت برای استفاده در هر دستگاهی، ممکن است آن را بیشتر در دسترس گسترده ترین مخاطبان ممکن قرار دهد.

در حال حاضر بیش از نیمی از فعالیت های آنلاین با استفاده از دستگاه های تلفن همراه انجام می شود و این روند احتمالا ادامه خواهد یافت. با وجود ویژگی های سازگاری با تلفن همراه در هسته وردپرس و انواع ابزار و استراتژی های بهینه سازی محتوا و عملکرد، بهینه سازی تقریبا هر نوع سایت وردپرسی برای مشاهده در همه انواع دستگاه های تلفن همراه امکان پذیر است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید