امروزه  داشتن یک سایت با ترافیک ورودی نسبتا بالا آرزوی هر صاحب تجارتی است، از این رو علم SEO و بهینه سازی موتورهای جستجو بازار داغی دارد. جهت افزایش رتبه وب سایت و ارتقاء آن در موتورهای جستجو سایت های رده بندی مانند الکسا باید نکاتی را رعایت کرد. لازم به ذکر است هرچه رعایت سئو طبق استاندارد، علمی و مطابق با خطوط راهنمای گوگل باشد زودتر و با اطمینان خاطر بیشتری به نتیجه خواهید رسید.

به طور متوسط ۷۵ الی ۸۰ درصد بازدیدهایی که از یک وب سایت صورت می‌گیرد از درگاه موتورهای جستجو می باشد. نکته قابل توجه این است که اکثریت مردم فقط ۲ صفحه اول از نتیجه بازگشتی یک وب سایت توسط موتورهای جستجو را بررسی می‌کنند.

در شرایطی که میلیون ها سایت و وبلاگ در اینترنت بر سر تصاحب جایگاه بالاتر در بین نتایج جستجو گرها رقابت و مبارزه می کنند، کسب رتبه در موتورهای جستجو کار سخت و دشواری است و کسانی در این میان توفیق به دست می آورند که بر نحوه عملکرد موتورهای جستجو آگاه باشند و خود را با اصول مورد نظر جستجو گرها سازگار کنند. معیار گوگل برای این ارزیابی یا «رنکینگ»، لینک ها، اسم ها و اعتبار شما نزد دیگر صفحات اینترنت می باشد و بر اساس نمره یا رنک (RANK) مخاطبانتان و تعداد آنان، اهمیت شما را مشخص می کند. این ارزیابی ثابت نمی باشد، در واقع گوگل هر چند ماه یک بار در اینترنت جستجو (SURF) می کند و رنک صفحات را کم و زیاد می کند.

نکاتی مفید برای افزایش رتبه وب سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو SEO

کلمات کلیدی خود را مداوم چک کنید.

از نکات برتر موجود در موتور جستجوی گوگل، به روز شدن کلمات کلیدی ثبت شده از تمامی صفحات به صورت ماهیانه است. بدین صورت که گوگل هر ماه اقدام به ایندکس کردن مجدد تمامی کلمات کلیدی که از صفحات مختلف جمع آوری کرده است، می کند و این امر می تواند منجر به یافت شدن موارد جدید توسط گوگل در صفحات مختلف گردیده و در جایگاه شما تاثیر منفی شدیدی بگذارد. پس یکی از وظایف اصلی هر Webmaster ، چک کردن ماهیانه جایگاه کلمات کلیدی خود، در گوگل است. یکی از بهترین روش های اطلاع از جایگاه ماهیانه کلمات کلیدی شما در گوگل، استفاده از نرم افزار فوق العاده Web CEO است. این نرم افزار که نسخه ای رایگان نیز دارد، می تواند رتبه کلمات کلیدی شما در نتایج جستجو را بطور مداوم نشان دهد. امکاناتی که این نرم افزار فوق العاده در اختیار شما می گذارد، بسیار فراتر از مورد گفته شده است .

به تگ های title به همراه h1 و h2 اهمیت بدهید.

یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با رتبه یک سایت، تگ های سه گانه title ، h2 و h1 است که با اینکه همگان از اهمیت آنها با اطلاع هستند، اما قالبا به دست فراموشی سپرده می شوند. این تگ ها باید توصیف کوتاه و در عین حال کاملی از منظور اصلی صفحه و عناوین هر قسمت ارائه دهند. چرا که این سه تگ، از اولین مواردی هستند که توسط روبات های جستجوگر، ایندکس می گردند. این امر، خود، به روشنی بر اهمیت آنها تاکید دارد.

از تگ META برای توصیف محتوای سایت خود استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد موثر در توصیف سایت و یافت شدن آن توسط موتورهای جستجو، استفاده از تگ META است. در حقیقت، اولین قدم در شناساندن سایت، استفاده از این تگ است. چرا که موتورهای جستجو برای توصیف سایت شما در نتایج جستجو، از این تگ استفاده می کنند. البته میزان اهمیتی که جستجوگرها برای این تگ قائل هستند، کاملا به نوع موتور جستجو بستگی دارد. در مورد گوگل و PageRank نمی توان اهمیت بالایی برای آن قائل شد. در مجموع، دو نوع تگ META وجود دارد که شامل Description tag و KEYWORDS tag هستند. مورد اول، شامل توصیف مختصری از وب سایت است و دومی شامل کلمات کلیدی موجود در صفحه است. در هنگام نوشتن این تگ ها باید از قرار دادن فاصله بین هر واژه و همچنین از نوشتن کلمات با حروف بزرگ، کاملا پرهیز کرد.

نام تمامی صفحات سایتتان را به یک صورت بنویسید.

گذشته از اهمیتی که تعیین نام صفحات برای شناخته شدن در جستجوگرها دارد، استفاده از حروف یکسان کوچک یا بزرگ برای تمامی قسمت های یک URL از اهمیت ویژه ای برخوردار است بدین معنی که کلمه ای که در ادامه یک آدرس و پس از .com نوشته می شود باید با ابتدای آدرس همخوانی داشته باشد. چرا که در شناسائی URL ها، موتوری مانند گوگل، یک جستجوگر Case Sensitive است و بنابراین این موتور، دو آدرس یکسان http://BLOG.cmstop.ir و http://blog.cmstop.ir را به عنوان دو آدرس متفاوت تشخیص می دهد. این موضوع را با چک کردن صفحاتی که لینک به هر یک از این دو صفحه دارند، می توان تحقیق کرد. پس با متفاوت بودن شیوه نوشتاری دو صفحه مشابه، گوگل لینک های متفاوتی را برای هر کدام پیدا می کند و بجای از این طریق PageRank متفاوتی را هم به آن دو اختصاص می دهد. در این قسمت چهار قانون سودمند وجود دارد :

  1. همواره از حرف کوچک در نوشتن آدرس صفحه استفاده کنید.
  2. هنگامی که کاراکتر پس از .com و اسلش (/) تنها یک کلمه است، نیازی نیست حرف اول آن را بزرگ بنویسید.
  3. هنگامی که چندین کلمه پس از اسلش (/) بصورت به هم چسبیده نوشته شده اند، ابتدای هر کلمه را بزرگ بنویسید.
  4. در مورد اسامی خاص، از فرم استاندارد که مورد قبول همگان است، استفاده کنید (همانند SQL).

لینک هایتان حاوی اسم صفحه ای که به آن لینک داده اید باشند.

یکی از موارد معمول در تمامی وب سایت ها، استفاده از کلمات کلی برای انکر تکست ها (لینک ها) است. بدین معنی که بجای آنکه به اسم دقیق صفحه ای که قصد لینک دادن به آن را داریم اشاره کنیم از کلماتی نظیر “اینجا” “اطلاعات بیشتر” و نظیر این استفاده می کنیم. به عنوان مثال این جمله را فراوان دیده ایم که برای یافتن اطلاعات بیشتر پیرامون فلان موضوع اینجا را کلیک کنید که با این کار از دید گوگل ما به آن صفحه لینک نداده ایم بلکه اگر کسی به دنبال کلمه “اینجا” بگردد گوگل صفحه وب ما را به او نشان می دهد! علت این امر، آن است که مکانیزم گوگل، نگاه کردن به عباراتی است که در انتهای تگ <a href > نوشته می شود. از این طریق، اگر صراحتا به موضوعی که در آن صفحه حکم یک Keyword را دارد و در تگ title نوشته شده است اشاره نکنیم، در حقیقت، به صفحه لینک نداده ایم. پس بهتر است مثلا بنویسیم: برای یافتن اطلاعات کلی پیرامون فلان موضوع به فلان صفحه (لینک) بروید.

گوگل را در یافتن محتوای داینامیک یاری دهید.

استفاده از محتوای دینامیک به استانداردی معمول در صفحات اینترنتی تبدیل شده است. امری که لزوم نوشتن صفحات جداگانه برای هر قسمت را از میان برده است. اما در این میان و مخصوصا در سایت های بزرگ با محتوای بسیار زیاد، بخش جداگانه ای برای جستجوی محتوا به صورت کامل و جزء به جزء در نظر گرفته شده است که با نوشتن عبارت مورد نظر، می تواند محتوای مورد نظر کاربر را از میان صدها داده مختلف فیلتر نموده و به صورت صفحاتی جداگانه به نمایش بگذارد؛ صفحاتی که در حقیقت وجود خارجی نداشته و تنها برای نمایش به کاربر تولید (Generate) شده اند. این صفحات و موارد مشابه آن، برای گوگل و تقریبا تمامی جستجوگرها غیر قابل مشاهده هستند و طبیعتا توسط آنها ایندکس نمی گردند و بدین ترتیب، PageRank صفحات موجود در سایت، از لینک های مفیدی که از این قسمت بدست می آید، کاملا بی نصیب می مانند. برای رفع این مشکل، می بایست محتوای ایندکس شده تمامی صفحات موجود در سایت را به فرم یک لینک مجزا و با هایپر لینکی مشابه عنوان صفحه، در درون این بخش قرار داد تا موتورهای جستجو با رسیدن به این قسمت، تمامی لینک های آن را نیز به ایندکس خود اضافه کنند.

از طریق تصاویر لینک بدهید.

یکی از روش های قرار دادن لینک به صفحات دیگر، استفاده از تصاویر است. تصاویری که معمولا بدون هیچ المان اضافی به صفحه مورد نظر شما لینک شده اند. اما این شیوه لینک دادن تنها در صورتی سودمند خواهد بود که در ساختار کد نویسی آنها، از تگ های alt و title استفاده شده باشد. چرا که جستجوگرها در ایندکس کردن تصاویر، تنها به محتوای این دو تگ وابسته هستند. در مورد تصاویر بدون لینک نیز می بایست حتما از تگ <dl> استفاده نمود (البته شیوه استفاده از این تگ ها را به راحتی در منابع کد نویسی می توان پیدا نمود)

به شیوه های فریبنده افزایش سریع PageRank اطمینان نکنید.

کسب و کار تازه ای که کلاهبرداران اینترنتی برای کسب سود بیشتر در پیش گرفته اند، فریب کاربران تحت عناوینی چون افزایش سریع PageRank می باشد، شیوه ای که با دریافت وجه از اشخاص اقدام به قرار دادن لینک آنها در سایت های مجتمعی که به همین منظور ساخته شده اند کرده و با ازدیاد صفحات مشابه سعی در فریب گوگل درافزایش رتبه وب سایت دارند. شیوه دیگری که کارکردی مشابه مورد قبل دارد اختصاص یک پیکسل از یک وب سایت شناخته شده به یک لینک مشخص است، بطوریکه آن لینک حتی دیده نیز نمی شود. هر دوی اینها از موارد نقض قوانین گوگل و مشمول “Death Penalty” آن می شود و حتی ممکن است به Ban شدن سایت های مشمول این مورد نیز منجر شود. پس برای جذب لینک بیشتر به صفحه خود، از محتوای جذاب و کاربر پسند استفاده کنید، نه از روش های تقلب و کپی کاری.

رتبه الکسای وب سایت خود را بهبود ببخشید.

الکسا یک سرویس است که وب سایت ها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب رتبه بندی می کند. برای مدیران سایت، بهبود رتبه در الکسا بسیار مهم است. برای آشنایی با رتبه الکسا، نحوه محاسبه آن و راهکارهای بهبود آن به مقاله رتبه الکسا مراجعه کنید.

نقشه سایت (Site Map) خود را بسازید.

ساده ترین راه برای ساخت این ابزار، ایجاد یک حساب کاربری Web master در گوگل می باشد. اگر مالک وب سایتی هستید می توانید به سادگی به آدرس www.google.com/webmasters مراجعه کرده و از این سرویس رایگان استفاده کنید. بعد از ثبت نام در این سرویس و ورود به حساب کاربری خود، می توانید با کمک راهنمایی های درج شده به راحتی نقشه سایت خود را بسازید و سپس آن را به گوگل اعلام نمایید. نقشه سایت، یک فایل XML است که دارای لینک هایی به قسمت های متعدد وب سایت در صفحات مختلف است.

محیط کاربری Webmaster به مالکین وب سایت کمک می کند تا نحوه کار وب سایت خود را بهتر درک کنند و بتوانند خطاهای احتمالی پیمایشگرهای وب (Crawler) را شناسایی و رفع کنند و ایده های مفیدی درباره چگونگی تعریف کلید واژه های مورد استفاده توسط کاربران را بدست آورند.

برای وب سایت خود لینک دهنده (Backlinks) ایجاد کنید.

بک لینک به پیوندهای گفته می شود که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند می دهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است. بک‌ لینک ‌ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهت است که در فرآیند سئو، بسیار مورد توجه قرار می‌ گیرند.

یکی از مشکلات بزرگی که اکثر سایت های تازه ساخته شده دچار آن هستند، ایزوله بودن وب سایت در فضای اینترنت می باشد. چنین سایت هایی هیچ گونه لینک خارجی ندارند و هیچ لینکی در وب سایت های دیگر، به آن ها اشاره نمی کند. که این امر باعث می شود که پیمایشگرهای وب (Crawler) حتی از وجود چنین سایت هایی مطلع نشوند.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل، ارسال نام وب سایت به دایرکتوری های محلی است. برای سایتی در یک کشور خاص فعالیت می کند، بهترین راه، ارسال نام آن به دایرکتوری های رایگان همان کشور است. با اینکار ربات های پیمایشگر وب می توانند وب سایت شما را در لیست های موجود ببینند و سپس به لیست نمودن صفحات آن بپردازند. با توجه به محل فعالیت وب سایت خود می توانید دایرکتوری های مناسب و رایگان را در اینترنت جستجو و پیدا کنید.

همچنین قابل ذکر است که گوگل برای سایت هایی که توسط پیمایشگرها یافت شوند، ارزش بیشتری قائل می شود.

اطلاعات و محتوای با کیفیت تولید کنید.

تهیه محتوای با کیفیت بالا، کار ساده ای نیست. اما لازم است بدانید تا در صورتیکه وب سایت شما دارای اطلاعات منحصر بفرد و ارزشمندی باشد که توضیحات مفیدی را در مورد محصولات یا خدمات شما به کاربران ارایه دهد، موتورهای جستجو نیز از آن مطلع شده و با افزایش رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو، تشویقتان می کنند.

اطلاعات مفید و با کیفیت در وب سایت می تواند بازدیدکنندگان معمولی را تبدیل به مشتریانی سود آور برای شما تبدیل کند. آن ها همچنین می توانند باعث جذب لینک های خارجی به وب سایت شما شوند، به صورتی که سایت های با موضوع مشابه دیگر، آدرس شما را به عنوان منبعی معتبر معرفی نمایند. هر لینک خارجی که به وب سایت شما اشاره کند به عنوان یک امتیاز مثبت توسط گوگل به شمار خواهد رفت.

هیچ گاه از درج لینک سایت های معتبر در وب سایت خود دریغ نکنید. بسیاری به غلط تصور می کنند که به این صورت باعث تبلیغ رایگان سایرین می شوند، اما باید در نظر داشته باشید که با این کار در دراز مدت می توانید یک رابطه همسایگی مناسب با سایت های پر بازدید به وجود آورید.

شروع به نوشتن بلاگ کنید.

صرف نظر از ابعاد کسب و کار و رشته صنعتی که درآن فعالیت می کنید و ابعاد جغرافیایی که تجارت شما را محدود می کنند، با ایجاد یک بلاگ می توانید آثار مفیدی را در کسب و کار خود ایجاد نمایید. اگر بتوانید برتری محصولات خود را در قالب بلاگ به کاربران معرفی کنید، حتما برنده خواهید بود.

گوگل به منابع اطلاعاتی علاقه زیادی دارد که بلاگ نیز یکی از این منابع است. شما می توانید همواره از آخرین تحولات و مراحل تولید در رشته خود سخن بگویید که اینکار بعد از مدتی، موجب تبدیل شدن بلاگ شما به یک مرجع معتبر در گروه کاریتان و جذب پیروان با وفایی می گردد که همواره به اطلاعات شما اعتماد دارند و خود نیز به اشتراک اطلاعات مفید در سایت کمک می کنند.

WordPress یکی از ابزارهای رایگان فوق العاده مفید است که هم اکنون به عنوان بهترین نرم افزار بلاگینگ در دنیای سایبری شناخته می شود. با استفاده از این نرم افزار، هر بار که مقاله جدیدی را در بلاگ خود اضافه می کنید، درخواستی (Ping) به موتورهای جستجو ارسال می شود و با اینکار پیمایشگرها مجددا به سایت شما آمده و اطلاعات خود را بروز می نمایند. اگر در مورد کسب و کار خود جدی هستید و پیشرفت، هدف نهایی شماست، سرمایه گذاری بر روی نام دامین و میزبانی برای راه اندازی یک سیستم بلاگینگ قوی با وردپرس می تواند نتایج ارزشمندی را به همراه داشته باشد و اعتبار شما را نزد کاربران افزایش دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید