SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنای انجام عملیاتی جهت بهینه سازی موتور جستجو می باشد. سئو یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. سئو یکی از ضروری ترین مولفه ها برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین و جذب بازدیدکننده به وب سایت می باشد.

بهینه سازی صفحات وب، یعنی شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ، بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طریق موتورهای جستجو، این مسأله مهم است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد .

علم بهینه سازی موتور جستجو، در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند .

رتبه وب سایت در موتورهای جستجو

موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (Spyder) پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یا روبات های جستجوگر یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد .

یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها می توانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف، خود را تابع این موتورها قرار می دهند.

 

 

فلسفه وجودی اینترنت دیده شدن سایت است و این دیده شدن در اینترنت امروز نیازمند قابلیت یافت شدن نام سایت شما و یا خدمات و محصولات شما در موتورهای جستجو است.

علاوه بر این همانطور که خود شما نیز تاکنون در نتایج جستجو (search) های خود تجربه  کرده اید، موتورهای جستجو (نظیر گوگل) برای یک محصول ساده با صدها صفحه را پیدا کرده و در اختیار شما قرار میدهند که البته غالب کابران به همان صفحه اول و یا حداکثر صفحات اولیه بسنده میکنند، درنتیجه اگر سایت شما در این صفحات نباشد امکان یافت شدن شما توسط کابر بشدت افت میکند از این رو قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول و همچنین رتبه های بالاتر نه تنها دسترسی کابران جدید را تسهیل میکند بلکه تضمین کننده بازار بسیار بهتری برای کالا یا خدمات شماست.

با این مقدمه در دنیای رقابت امروز رعایت استانداردهای که سایت شما را برای موتورهای جستجو مناسب جلوه میدهد حیاتی است و بطور کلی وب‌ سایت هایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکنندهٔ بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آورند. این استانداردها بهینه‌ سازی موتور جستجو (سئو) نامیده میشوند، Search engine optimization (SEO)‎ در بازاریابی اینترنتی به موارد زیر معطوف است.

  • طرزکار موتورهای جستجو
  • موضوعات مورد نظر کاربران اینترنت
  • واژه های جستجو شده در موتورهای جستجو
  • موتورهای مورد استفاده توسط بازدیدکنندگان

 

مهم ترین تکنیک های سئو

 

 

  • برچسب عنوان و برچسب متا (Title Tag and Meta Tag)

برچسب عنوان همانطور که از نامش پیداست بیانگر نام وبسایت و برچسب متا نیز شامل کلیدواژه ها و توصیف وب سایت می باشد. برچسب متا همان متنی است که موتور جستجر زیر هر لینک یافت شده قرار میدهد. این دو برچسب اساسی ترین موارد موثر در سئو میباشند.

  • برچسب سرفصل ها (Heading Tags)

طراحان سایت با رعایت برچسب گذاری سرفصل های اصلی و فرعی موجود در هر صفحه، کمک شایانی به موتورهای جستجو در یافتن و درنتیجه ارتقا رتبه سایت دارد.

این برچسب متنی است که توصیف مختصری از تصویر را (در صورت عدم امکان آن برای بازدیدکننده) در مرورگر نمایش میدهد. موتورهای جستجو درصورت ارایه این سرویس در سایت، رتبه سایت را ارتقا می دهند.

  • توصیف عنوان لینک (Title Attributes on Links)

شاید شما نیز سایت هایی را دیده اید که هنگام کلیک روی لینکهای موجود در صفحات آن، توضیح مختصر و مفیدی ارایه میکنند. با فعالسازی این امکان رتبه شما در موتورهای جستجو نیزارتقا می یابد.

  • نقشه سایت (XML Sitemap)

شما پیش از این با نقشه سایت آشنا هستید، نوع دیگری از نقشه سایت XML Sitemap  است که موتورهای جستجو از آن برای لیست کردن صفحات وب سایت (و موضوعات آنها) استفاده میکنند. این نوع نقشه سایت نقش به سزایی در ارتقا رتبه موتورهای جستجو ایفا میکند.

این ابزار به ویژه در رتبه بندی موتر جستجوی گوگل موثر است و امکاناتی نظیر نقشه سایت، مدیریت دسترسی روبوت های موتر جستجو  به بخشهای وب سایت و مدیریت SiteLink –که از امتیازات مهم این ابزار است- را در اختیار طراحان سایت قرار می دهد.

 

معرفی ابزارهای سئو

 

 

  • پیشنهاد دهنده ی کلمات کلیدی (Keyword Suggestion):

کلمات کلیدی در جذب موتورهای جستجو نقش به سزایی دارند. شما می توانید با استفاده از Keyword Suggestion کلمات کلیدی بهتر و جذاب تری را انتخاب کنید.

 

  • چک کننده ی امتیاز شما در گوگل (Google Rank Checker):

موتور جستجوی گوگل با محاسباتی خاص و دقیق به وب سایت ها امتیاز می دهد، هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد، ارزش سایت شما بالاتر است. معمولا چک کردن این امتیاز آسان نیست اما با استفاده از ابزاری که در بیشتر سایت های مرتبط با SEO Tools وجود دارند، می توانید به راحتی امتیاز خود را در گوگل چک کنید.

 

  •  محبوبیت لینک (Link Popularity):

ابزارهای گزارش گیری محبوبیت لینک نشان می دهند که با هر بار جستجو در موتورهای جستجوی مختلف چند تعداد نتیجه و لینک مربوط به وب سایت شما ظاهر می شود.  قابل ذکر است که اخیرا از این ابزار برای مقایسه بین چند وب سایت استفاده می شود.

 

  • وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو (Search Engine Position):

با استفاده از این ابزار می توانید موقعیت و رتبه وب سایت خود را درنتایج موتورهای جسنجوی بزرگ، مشاهده نمایید.

 

  • استفاده از ابزار آنالیز بازدید گوگل (Google Analytics):

ابزار ارائه شده توسط کمپانی Google به نام Analytics  یک راهکار حرفه ای برای کنترل و مانیتور ترافیک وب سایت می باشد که به صورت مجانی انتشار داده شده و ابزارهای غنی و بسیار پرکاربردی را جهت کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین، جهت دادن به بازاریابی شما در اختیارتان قرار می دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید