تقریبا تمامی کسب و کارهای آنلاین در شروع کار وب سایت خود، به اولین موضوعی که فکر می کنند افزایش ترافیک وب سایت و بهبود رتبه ی الکسا است. علت این اهمیت هم این است که رتبهی الکسای شما، به عنوان یک معیار معتبر و مرسوم، مورد توجه تبلیغ دهندگان، سرمایهگذاران و شرکا قرار میگیرد و همچنین شاخصی برای ارزیابی ارزش کسب و کار شما به شمار می رود. به همین دلیل، بهبود رتبه الکسا میتواند بر درآمد کلی کسب و کار شما مستقیماً تأثیرگذار باشد.
الکسا چیست؟
الکسا سرویسی است که وب سایت ها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب رتبه بندی می کند. رتبه ی الکسا معیار واحدی است که خلاصه ای از عملکرد سایت شما یا رقیب شما در مقایسه با تمام سایت های دیگر، ارائه میدهد. داشتن توجه کافی به این رتبه و انجام تمام کارهایی که برای به حداکثر رساندن ارزش و میزان دیده شدن کسب و کارتان کارآمد است، بسیار لازم و ضروری می باشد. این موضوع خصوصا در کشورهایی که سازمانها برای سنجش میزان موفقیت یا قدرت یک وب سایت به رتبه الکسا توجه دارند، مهم تر می باشد.
ولی پیش از آنکه به راه های بهبود رتبه الکسا بپردازیم، شما ابتدا باید ترکیب و ساختار آن را بشناسید تا بتوانید چگونگی بهبود آن را درک کنید.
رتبهی الکسا چیست؟
رتبهی الکسا، برآوردی است که نشان می دهد سایت شما در مقایسه با تمام سایت های دیگر، چقدر محبوب است. و در واقع عملکرد وب سایت شما را در مقابل سایر وب سایت ها نشان می دهد. توجه داشته باشید که این رتبه، مقیاسی نسبی است و رتبه ی الکسای سایت شما، فقط به ترافیک سایت بستگی ندارد و به تغییرات ایجاد شده در ترافیک سایر سایت ها نیز وابسته است.
داده های الکسا چگونه به دست می آید؟
الکسا دارای پنل داده های ترافیک بزرگی است که در سراسر جهان موجود می باشند. الکسا بر اساس داده های به دست آمده از این پنل، تعداد بازدیدکنندگان تمام سایت ها بر روی اینترنت را برآورد می کند. این محاسبه پیچیده و مستلزم انجام اصلاحاتی برای بی طرف بودن نتایج و همچنین، شناسایی و حذفِ ترافیک جعلی می باشد. دانشمندان دادهی الکسا بررسی میکنند که داده های ارائه شده، خالی از اختلال و نویز و بدون دخالت انسانی باشند. بنابراین با استفاده از این داده ها می توانید بهترین برآورد را در مورد ترافیک وب سایت خود داشته باشید.
رتبهی الکسا چگونه محاسبه میشود؟
الکسا هر روز میانگین روزانه ی بازدیدکنندگان و بازدید از صفحات برای هر سایت را در طول ۳ ماه گذشته برآورد می کند. به سایتی که بالاترین تعداد بازدیدکننده را در طول ۳ ماه گذشته داشته باشد، رتبهی یک تعلق میگیرد. سایتی که پایین ترین تعداد را داشته باشد نیز، رتبهای در حدود ۳۰ میلیون دریافت میکند. اگر در پنل اندازهگیری الکسا، هیچ کس در در طول ۳ ماه گذشته از سایت مورد نظر بازدید نکرده باشد، هیچ رتبهای برای آن سایت تعیین نمی شود.
تعداد بازدیدکنندگان سایت، چگونه بر رتبهی الکسا تأثیر میگذارد؟
اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت و رتبه ی آن را به صورت نموداری رسم کنید، به شکل زیر خواهد بود:
در راس نمودار الکسا، سایت گوگل قرار دارد که رتبه ی الکسای آن در تمام کشورها یک است. سایت هایی مانند گوگل که در سمت چپ نمودار قرار دارند دارای ترافیک بالا و سایت هایی که در سمت راست قرار دارند، میزان بسیار کمتری ترافیک دریافت می کنند. توجه داشته باشید که به دلیل شکل توزیع بازدیدکنندگان، تغییر بسیار کوچک در تعداد بازدیدکنندگان سایت هایی که سمت چپ نمودار قرار دارد، منجر به تغییر زیادی در رتبهی الکسای آن سایت می شود. اما هرچه به سمت راست نمودار نزدیک تر می شوید، برای بالا رفتن یک رتبه، به افزایش بیشتری در تعداد بازدیدکنندگان نیاز دارید. یعنی میزان ترافیک سایتی با رتبهی ۱۰ و سایتی با رتبهی ۲۰۰، بسیار متفاوت است.
به دست آوردن رتبهی دقیق الکسا
برای به دست آوردن رتبهی دقیق الکسا، میتوانید از قابلیت certify site metrics استفاده کنید و با نصب کد Alexa Certify Code بر روی وب سایت خود، به الکسا اجازه بدهید تا به طور مستقیم، ترافیک وب سایت شما را اندازه گیری کند. با انجام این کار، به جای آنکه ترافیک و متریک های سایت شما بر اساس اطلاعات به دست آمده از پنل داده های الکسا برآورد شود، به طور مستقیم و توسط الکسا سنجیده میشود و به این ترتیب، رتبهی دقیق تری برای وب سایت شما ثبت می شود. البته این کار تأثیری بر بهبود رتبهی الکسا ندارد و صرفاً موجب ثبت رتبهای دقیق و درست میشود. مزایای Certified Site Metrics تنها به ثبت رتبهی الکسای دقیق تر محدود نمی شود و مزایای فراوان دیگری نیز به دنبال دارد.
چگونه رتبه الکسا را افزایش دهید؟
تاکتیک های زیر می تواند در بهبود رتبه الکسا به شما کمک کند:
محتوای جذاب و اصیل تولید کنید.
شما باید محتوای جذاب و اصیلی تولید کنید که به صورت مرتب به روزرسانی شود و برای مخاطبان شما ارزشمند باشد. محتوای غیرجذاب منجر به داشتن مخاطبانی وفادار نمی شود. وقتی خوانندگان منبعی را ارزشمند و آموزنده می دانند، برای مطالعه ی مطالب بعدی نیز، دوباره به سایت مراجعه میکنند. همچنین مخاتبان مطالب جالب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند و موجب جذب بازدیدکنندگان تازهای می شوند. تولید محتوای باکیفیت برای موتورهای جستجویی مانند گوگل نیز ارزشمند است، زیرا موجب ارائهی پاسخ های بهتر و سریع تر به کاربران نهایی میشود.
در مورد Alexa و بهینه سازی موتورهای جستجو مطلب بنویسید.
هنگامی که یک فرد وارد فضای یک بلاگ می شود در واقع باعث بالا رفتن رتبه Alexa و رتبه آن صفحه می شود. بنابراین موکدا توصیه می شود که مطالبی در رابطه با Alexa و SEO که به دیگران کمک می کند در وبلاگ/وب سایت خود بنویسید. با اینکار می توانید ترافیک زیادی را به سمت وبلاگ/وب سایت خود هدایت کنید که در رتبه Alexa تاثیرگذار است، اما باید اطلاعات قابل توجهی را در صفحات وب خود به بازدیدکنندگان ارائه کنید.
کاری کنید که سایت های مرتبط به وب سایت شما لینک بدهند.
این تاکتیک که به آن استفاده از لینک های ورودی (inbound links) هم می گویند، کمک میکند تا موتورهای جستجو به وضوح بخشی از بازار را که شما بر روی آن متمرکز هستید را تعیین کنند و همچنین اعتبار سایت شما نزد گوگل را افزایش میدهد. به بیان دیگر، لینک های ورودی معتبر (بک لینک) از سایت هایی که عملکرد خوبی دارند، به سایت شما اعتبار میدهد. این تاکتیک باید با تولید محتوای جذاب و اصیل همراه شود، زیرا بازدیدکنندگان هدفمند، تنها در صورتی که محتوای شما جذاب باشد، به سایت شما رجوع خواهند کرد.
از سوی دیگر، لینک های داخلی (Internal links) لینک هایی هستند که به صفحه یا مطلب دیگری در سایت شما لینک می دهند. استفاده از این لینک ها نیز بسیار مفید است، زیرا بازدیدکنندگان را در میان صفحات مختلف سایت شما، راهنمایی و هدایت کرده و موجب میشوند که بازدیدکنندگان به محتوای مرتبط با محتوایی که در حال مطالعه ی آن هستند، ارجاع داده شوند. این لینک ها به ایجاد لینک های زیرمجموعه سایت (که لینک هایی فرعی هستند که در نتایج موتورهای جستجو در زیر لینک صفحه ی اصلی سایت شما ظاهر میشوند) نیز کمک میکنند. در اینجا نیز تولید محتوای درجه یک در موفقیت استراتژی لینک سازی داخلی بسیار تأثیر گذار است. بنابراین حتما باید محتوایی تولید کنید که برای بازدیدکنندگان، مناسب و ارزشمند باشد.
روی هم رفته، هم لینک های ورودی و هم لینک های داخلی، به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت شما را درک کنند و تعیین کنند که سایت شما چقدر برای بازدیدکنندگان ارزشمند است. البته لینک دادن بیش از حد، موجب کاهش اعتبار یا خوانایی وب سایت شما می شود و ممکن است موتورهای جستجو به دلیل استفادهی بیش از حد از این قابلیت، شما را جریمه کنند.
کلمات کلیدی را که ترافیک را به سوی رقبای شما هدایت میکنند، پیدا کنید.
شما باید این کلمات کلیدی را پیدا کنید و سایت خود را برای این کلمات کلیدی، بهینه سازی کنید و یا برای این کلمات، کمپین های تبلیغاتی کلیکی (PPC campaign) طراحی کنید. با اندکی تحقیق در مورد کلمات کلیدی، متوجه خواهید شد که مخاطبان شما چه کلمات و عبارت هایی را در موتورهای جستجو وارد میکنند.
استراتژی بازاریابی رقبای خود را بشناسید و بیاموزید که چه روشهایی مؤثر است.
دلایل فراوانی وجود دارد که نشان میدهد چرا تجزیه و تحلیل رقبا اهمیت دارد، ولی به طور خلاصه این امر، موجب می شود که تجزیه و تحلیل سایت شما در چهارچوب واقعی قرار گیرد و می توانید بهتر درک کنید که چه معیارهایی اهمیت دارند، چه استراتژیهایی (برای شما و رقبای شما) مؤثر هستند و به شما امکان میدهد تا روندهای موجود در صنعت را شناسایی و پیش بینی کنید. تمامی این زوایا کمک میکند تا استراتژی کلی سنجیدهتری در پیش بگیرید و تصمیمات کاری آگاهانه تری اتخاذ کنید تا بتوانید موقعیت بهتری در بازار به دست بیاورید.
در وب سایت خود، از بهترین شیوههای سئو استفاده کنید.
سئو استراتژی بسیار مهمی است که سزاوار صرف مقدار قابل توجهی از زمان و توجه شماست. ولی سئو فقط به بهبود نمایش دادن و دیده شدن وب سایت محدود نمیشود. بلکه به بهتر کردن وب سایت برای مشتریان نیز مرتبط است؛ مشتریانی که از سایت شما به عنوان راهی برای ارتباط با برند شما استفاده میکنند. بدون وجود تجربهی کاربری خوب، امید اندکی وجود دارد که بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید یا مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.