گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) یکی از بهترین و کامل ترین ابزارهای در دسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. اگر تنها می توانید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که گوگل ترندز بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. گوگل ترندز که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، اطلاعات ارزشمندی درباره جستجوهای افراد در محبوب ترین موتور جستجوی جهان، یعنی گوگل فراهم می کند.

مدیران سایت ها با استفاده از ابزار گوگل ترندز می توانند کلمات کلیدی مناسب و میزان جستجوی هر کلمه در مناطق مختلف جغرافیایی را بدست آورند. همچنین با استفاده از این ابزار می توانند تحلیل های مناسبی برای سایت خود انجام دهند تا تعداد بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهند.

 

گوگل ترند

 

گوگل اعلام کرده که آمار مربوط به گوگل ترندز، آماری غیرمطلق و نرمال سازی شده است، بنابراین می توانید از آن برای بررسی میزان رشد و افت کلمات کلیدی استفاده کنید. ولی این ابزار برای تشخیص رقابت کلمات کلیدی یا تخمین دقیق میزان ترافیک روی سایت، ابزار مناسبی نیست.

 

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

زمانی که در حال جستجو در گوگل ترندز هستید، شما می توانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید:

 

فیلترهای جستجوی گوگل ترند

 

  • گزینه Worldwide (به صورت جهانی): شما می توانید یک کشور را به صورت دلخواه انتخاب کنید.
  • بازه زمانی جستجو:۷ روز گذشته – ۳۰ روز اخیر – ۹۰ روز اخیر – ۱۲ ماه اخیر – انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص
  • همه طبقه بندی ها: هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک – مالی – غذا و نوشیدنی – بازی ها و …
  • Web Search (جستجوی وب): جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب

 

شما می توانید تا ۵ واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آنها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه ۲۵ واژه جستجو شده قرار می گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

خودکار+مداد+ کاغذ (گروه ۱)

منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه۲)

پاک کن+گیره کاغذ ( گروه ۳)

با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژه ها به گوگل می گویید که می خواهید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.

 

مقایسه کلمات در گوگل ترند

 

گوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترندز به نمایش می گذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوب ترین جستجوها بر اساس طبقه بندی در اختیار افراد قرار می گیرد. در اختیار داشتن همه این اطلاعات و داده ها بسیار عالی است اما باید بدانید چه کاری می توانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه می توانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.

 

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز (Google Trends)

از آنجایی که گوگل ترندز تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین ۰ تا ۱۰۰ نمره می دهد، شما زمانی می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید که به همراه آن از دیگر ابزار گوگل یعنی Keyword Planner هم استفاده کنید. گوگل ترندز سطح مرتبطی از تمایل افراد در یک دوره خاص نسبت به یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص را نشان خواهد داد. همچنین به شما اجازه می دهد سطح تمایل و علاقه افراد به عبارت های هدف وابسته را مقایسه کنید.

فرض کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می خواهید بدانید که در چه بازه ای تمایل به طراحی سایت بیشتر می شود؟ کاربران چه کلماتی را جستجو می کنند؟ یا چه کلمه کلیدی می تواند کاربران و مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند؟ در مثال زیر ما دو کلمه کلیدی طراحی سایت و طراحی وب سایت را با یکدیگر مقایسه کرده ایم:

 

استفاده از گوگل ترند برای تحلیل کلمات

 

در شکل فوق پارامترهای مورد نظر برای کشور ایران و زمان جستجو از سال ۲۰۰۴ تا امروز تنظیم شده است. با استفاده از این پارامترها می توان متوجه شد که ایرانی ها در اواخر هر سال بیشتر از دیگر مواقع سال این عبارات را جستجو می کنند. همچنین، این گزینه نشان می دهد که کاربران ایرانی، کلمه کلیدی طراحی سایت را بیشتر از طراحی وب سایت جستجو می کنند. با استفاده از این اطلاعات می توانیم در زمان درست کمپین های تبلیغاتی خود را راه اندازی کنیم و بهینه سازی وب سایت خود را برای چه زمانی آماده کنیم.

اگر می خواهیم در مورد ظرفیت های تجارت الکترونیکی اطلاعاتی به دست آوریم بهتر است از فیلترهایی که گوگل ترندز در اختیارمان قرار داده است، به خوبی بهره ببریم:

 

استفاده از گوگل ترند برای تحلیل کلمات

 

همانطور که مشاهده می کنید از سال ۲۰۱۴ تا امروز، از میزان محبوبیت این دو عبارت کاسته شده است و هر دو روندی نزولی را طی کرده اند. البته به این نکته توجه کنید که میزان افت جستجوی هر عبارتی باید با خود آن عبارت سنجیده شود. به طور مثال افت نمودار جستجوی عبارت طراحی سایت در گوگل ترندز، از سال ۲۰۰۴ تا امروز به این معنی نیست که رقابتی در آن وجود ندارد یا جستجویی برای آن صورت نمی گیرد. هم اکنون عبارت طراحی سایت یکی از پرجستجوترین و پر رقابت ترین کلمات کلیدی در وب فارسی به شمار می آید.

توجه داشته باشید که گوگل ترندز تنها میزان جستجو را بر اساس نمودار و بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش می دهد. همانطور که در تصویر بالا می بینید، میزان جستجوی کلیدواژه طراحی سایت، در نمودار با عدد ۷۰ نمایش داده شده است. اما ممکن است این عبارت در مقایسه با عبارتی که در نمودار گوگل ترندز عدد ۱۰۰ را نشان می دهد، بیشتر جستجو شود. پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

فرقی نمی کند که در چه زمینه ای فعالیت می کنید، با استفاده از گوگل ترندز می توانید برای کمپین های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

 

هدف گیری جغرافیایی

گوگل ترندز می تواند داده های مرتبط با جستجو را بر اساس هر ناحیه تقسیم بندی می کند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، موضوع طراحی سایت در سراسر ایران محبوبیت دارد و جستجوهای بسیاری را به خود اختصاص داده است. بیشترین میزان جستجوی این عبارت در دو سال گذشته از استان خراسان جنوبی بوده است.

 

تحلیل نتایج گوگل ترند بر اساس مناطق جغرافیایی

 

هرچه رنگ های موجود در نقشه پر رنگ تر باشند، به این معنی است که کلمه کلیدی انتخابی شما در آن منطقه محبوب تر است.

در صورتی که بر روی دکمه Subregion کلیک کنیم، کشویی باز می شود. گزینه City را انتخاب می کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد. همانطور که مشاهده می کنید، کلمه کلیدی طراحی سایت در شهر سنندج و بابل بیشترین میزان جستجو را دارد:

 

تحلیل نتایج گوگل ترند بر اساس مناطق جغرافیایی

 

در کنار این جدول های جغرافیایی، جدول Related Queries قرار گرفته است. این جدول نشان می دهد افرادی که عبارت طراحی سایت را جستجو کرده اند، چه عبارت های دیگری را نیز جستجو کرده اند. این عبارت ها معمولاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما هستند. تصویر زیر را مشاهده کنید:

 

کوئری های مرتبط در گوگل ترند

 

این کوئری ها، با کلمه کلیدی طراحی سایت مرتبط هستند. پس می توانیم نتیجه بگیریم به آمار و ارقام ارائه شده، می توان اعتماد کرد. شما می توانید این جدول کوئری را بر دو اساس Rising و Top دسته بندی کنید. دسته بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می خواهید کوئری هایی که با رشد جستجو مواجه شده اند را مشاهده کنید. همچنین اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می توانید محبوبترین کوئری های مرتبط را به ترتیب جستجو مشاهده نمایید.

همچنین، نمایش این دو نوع دسته بندی با یکدیگر متفاوت است. در دسته بندی Top، میزان محبوبیت بر اساس نمره بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می شود. اما در دسته بندی Rising تنها شاهد میزان درصد رشد محبوبیت عبارت کلیدی هستیم. همچنین، ممکن است شما با عبارت Breakout روبرو شوید. وقتی برای کوئری خاصی از این کلمه استفاده می شود به این معنی است که میزان محبوبیت این کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته است.

البته اگر در حال اجرای سئوی محلی یا تبلیغات گوگل هستید، این اطلاعات زیاد ارزشمند نخواهد بود.

 

News Jacking

بر اساس توصیف میرمن اسکات، News Jacking فرآیندی است که در آن ایده ها یا اطلاعات خود را در یک خبر فوری تزریق می کنید تا بتوانید پوشش رسانه های اجتماعی را برای خود یا کسب و کارتان به دست آورید. اگر بحث داغ یا ترند خاصی برای یک موضوع وجود نداشته باشد، می توان آن را برای News Jacking ایجاد کرد. فرمول News Jacking بسیار ساده و آسان است:

  • یک موضوع داغ انتخاب کنید.
  • در مورد آن مطلب بنویسید و در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر کنید.
  • آن را توییت کنید.
  • ساده نباشید (به عنوان مثال بهتر است روی تراژدی ها سرمایه گذاری نکنید).

 

اگر بخواهیم دقیق تر بگوئیم، در واقع شما به دنبال اخبار داغ مربوط به حوزه کاری خود (و یا حتی خارج از آن) می گردید و با بررسی آن موضوع از دیدگاه خود، می توانید تاپیکی جدید در این زمینه ایجاد نمایید. به این ترتیب خواهید توانست ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید.

 

تولید محتوا

نمودارهای برتر (Top Charts) یک منبع عالی برای توسعه ایده های تولید محتوا است که افراد واقعاً به آن علاقه مند هستند. به عنوان مثال تنظیم فیلترها را بر روی ۷ روز اخیر تنظیم کنید و عبارت خودرو را جستجو کنید. اگر واژه Breakout زیر رتبه بندی ظاهر شود، باید بدانید که جستجوی شما برای آن عبارت یا کلید واژه بیشتر از ۵۰۰۰% رشد داشته است. به عنوان مثال در حال حاضر رنو ساندرو استپ وی میزان جستجوی قابل توجهی را در زمینه خودرو دارا می باشد.

 

استفاده از گوگل ترند برای سئو

 

بنابراین اگر وب سایتی در مورد اتومبیل دارید، انتشار چند مقاله درباره خودرو رنو ساندرو استپ وی می تواند ترافیک خوبی را به سایت شما وارد کند.

 

لینک بیلدینگ

لینک ها و بک لینک ها هنوز هم اصلی ترین روش برای به دست آوردن رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هستند. با ایجاد محتوایی که افراد به دنبال آن هستند، می توانید لینک های بسیاری به دست آورید. زمانی که می خواهید نتایج حاصل از بازاریابی محتوای خود را بسنجید، لینک، معیار اندازه گیری موفقیت است.

 

محتوای ویدئویی

زمانی که در گوگل ترندز جستجو را بر اساس پارامتر یوتیوب تنظیم کنید به نتایج جالبی دست پیدا خواهید کرد. هنگامی که ما این گزینه را در کشور آمریکا بررسی کردیم کلمه کلیدی ویدئوهای سرگرمی در صدر جدول قرار داشت:

 

محتوای ویدیویی در گوگل ترند

 

برای اینکه بتوانید این گزینه را امتحان کنید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. وارد سایت گوگل ترندز شوید.
  2. کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.
  3. پارامتر Web search را به YouTube تغییر دهید.
  4. حالا نتایج به دست آمده را مرور کنید.

 

با بررسی نتایج باید از خود دو سوال بپرسید:

آیا از میان این نتایج، ایده ای وجود دارد که بتوانید از آن برای تولید محتوای خود استفاده کنید؟

آیا روند و گرایشی وجود دارد که بتوانید روی آن سرمایه گذاری کنید؟

 

این اطلاعات نیز برای بهینه سازی فایل های ویدئویی مفید خواهد بود:

  • انتخاب یک عنوان جذاب و عالی
  • استفاده از تگ های مناسب
  • بهینه سازی توضیحات ویدئو

 

مانیتورینگ برند

این گزینه برای برندهایی مفید و کارساز خواهد بود که حجم جستجوی بالایی دارند. در مثالی که مشاهده می کنید، نتایجِ سه مورد از چهار رقیبی که وجود دارند، ثابت است و نوسان چندانی ندارند، اما یکی از شرکت ها (Autozone) به نظر می رسد که روزهای خوبی را سپری می کند.

 

برندها در گوگل ترند

 

مزایای استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)

۱- بررسی کلمات کلیدی

زمانی که می خواهید کار بهینه سازی موتور جستجو را شروع کنید، اول از همه باید یک بررسی کامل در مورد کلمات کلیدی انجام دهید. Google AdWords keyword planner ابزاری مناسب در این زمینه است. همچنین با استفاده از گوگل ترندز، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کلمات کلیدی بدست آورید.

ایده گرفتن از کلمات کلیدی

مهم ترین کوئری های جستجوی (search queries) خود را در گوگل ترندز وارد کنید، با این کار نه تنها می توانید کوئری های جستجو و موضوعات مرتبط بیشتری پیدا کنید، بلکه مواردی که در طول این مدت انتخاب شده، relevance گرفته اند نیز بدست می آورید. به این ترتیب می توانید کلمات کلیدی که ترند (trend) است را کشف کنید.

کلمات کلیدی ترند

نه تنها مهم است بدانید که در حال حاضر کدام کلمات کلیدی بیشترین میزان جستجو را دارند، بلکه همچنین باید بدانید کدام کلمات در آینده بیشترین میزان جستجو را خواهند داشت. کلمات کلیدی مشابه را در Google Trend با هم مقایسه کنید تا ببینید کدام یک روند رو به بالا و کدام یک روند رو به پایین دارند.

ارتباط (Relevance) منطقه ای

مورد دیگری که گوگل ترندز نشان می دهد این است که چطور Relevance یک کوئری جستجو، در مناطق مختلف، متفاوت است. مثلاً در سوئیس، راجر فدرر، ستاره تنیس، بیشترین Relevance را در (کانتون) ایالت شویتز (Schwyz) و پس آن در کانتون (ایالت) های زوریخ و گراوبوندن (Grisons) دارد.

 

 ۲- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از عناصر اصلی سئو است، و ابزار گوگل ترندز می تواند خیلی در این زمینه مفید باشد.

موضوعات ترند

در گوگل ترندز می توانید موضوعاتی که ترند هستند را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

مقایسه موضوعات

مطمئن نیستید که دفعه بعد در مورد چه موضوعی بنویسید؟ موضوعاتی که دارید را با گوگل ترندز مقایسه کنید و موضوعی که بیشترین Relevance را دارد انتخاب کنید.

فصلی بودن

از طریق گوگل ترندز می توانید فصلی بودن موضوعات را متوجه شوید و محتوایتان را بر اساس آن برنامه ریزی کنید. مثلاً نوشتن دربارۀ اسکی آن هم در فصل تابستان، فایده ای ندارد. همچنین با استفاده از گوگل ترندز می توانید گرایش هایی که خیلی واضح و آشکار نیستند را نیز پیدا کنید.

۳- بررسی برند

با استفاده از گوگل ترندز بررسی کنید که چگونه Relevance  برندتان در مقایسه با رقبایتان، در طول زمان تغییر می کند. در این صورت متوجه می شوید که آیا لازم است سرمایه گذاری بیشتری روی برندتان انجام دهید یا خیر.

 

گوگل ترندز

 

نتیجه گیری

گوگل همیشه به دنبال محتوای تازه و ناب بوده است. گوگل ترندز بهترین ابزار موجود برای توسعه ایده های تولید محتوا است و می تواند در جذب ترافیک و تعداد لینکِ بیشتر مفید باشد. اگر تا به حال از این ابزار برای بهبود سئوی سایت خود استفاده نکرده اید باید دست به کار شوید. این ابزار می تواند دید وسعی از وضعیت دیجیتال مارکتینگ روز در اختیار شما قرار دهد. همانطور که پیشتر گفتیم شما می توانید با بررسی موضوعات جنجالی و مشاهده نتایج جستجویشان، بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین های تبلیغاتی انتخاب کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید