آشنایی با انواع متا تگ ها “Meta Tags” گام نخست آموزش مقدماتی سئو داخلی محسوب می شود. اهمیتی که این تگ ها برای سئو دارند به دلیل خاصیت معرفی وب سایت به موتورهای جستجو در این تگ ها است. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، این برچسب ها را به عنوان داده هایی برای شناسایی بهتر سایت در نظر می گیرند و قبل از هرچیز در سایت، آن ها را می بینند. این تگ، به عنوان تگی کلیدی در بهینه سازی سایت عمل می کند.
متا تگ چیست؟
متا تگ یا برچسب متا “Meta Tag” بخشی از محتوای صفحه وب سایت را تشکیل می دهند که کاربران نمی توانند آن را مشاهده کنند یا به عبارتی در داخل کدهای HTML سایت شما قرار دارد ولی قابل دیدن نیست. اکثر متا تگ های دارای ۲ خاصیت Name و Content هستند. که خاصیت name نوع متا تگ و خاصیت Content مقدار متا تگ را مشخص می کند .
متا تگ ها در اصل عبارت ها، متن ها و برچسب هایی هستند که در کدهای HTML پنهان هستند که موتورهای جستجو همچون گوگل، یاهو و بینگ برای یافتن محتوای متناسب می توانند آنها را مشاهده کنند، اصولا متا تگ ها در کدهای HTML و در بخش HEAD قرار می گیرند و تاثیر بسیار زیادی بروی سئو و رتبه وب سایت در موتورهای جستجو دارد.
واژه انگلیسی Meta Tag از دو کلمه Meta به معنی “فرا” و Tag به معنی “برچسب” تشکیل شده است و به عبارت های متعددی همچون “فرا برچسب” یا “برچسب متا” یا “فوق برچسب” هم شناخته می شود. ترجمه درست فارسی آن فرا برچسب است و اگر بخواهید متخصصین سئو و توسعه دهندگان منظور شما را متوجه شوند، بهتر است از متا تگ استفاده کنید.
اگر هنوز مفهوم متا تگ برای شما مشخص نیست، در مرورگر گوگل کروم یا مرورگر فایرفاکس بروی صفحه یک وب سایت با ماوسراست کیلک (right-click) کنید و گزینه Inspect انتخاب کنید یا میانبر (Ctrl+Shift+I) را به صورت همزمان روی کیبورد فشار دهید. صفحه هایی برایتان باز می شود، در بخش بالای صفحه باز شده، به دنبال Head بگردید و آن را باز کنید.
در تصویر زیر چند نمونه از متا تگ ها نمایش داده شده است.
چرا متا تگ ها در سئو مهم هستند؟
متا تگ ها با توجه به اطلاعات کوتاه و مهمی که درون خود دارند؛ در طبقه بندی اطلاعات محتوای صفحه وب سایت به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند. موتورهای جستجو راحت تر می توانند این اطلاعات را ذخیره و براساس نیاز کاربر دسته بندی کنند.
یکی از مهمترین بخش های سئو داخلی سایت ON-Page SEO به متا تگ ها مرتبط است. متا تگ ها می توانند هم تاثیر مثبت داشته باشند یا حتی تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد.
آشنایی با انواع متا تگ ها (Meta Tags)
دانستن آنکه کدام متا تگ برای سئو خوب است یا بد می تواند یکی از عوامل موثر در روند سئو سایت شما باشد. البته به طور کلی بیش از ۳۰ نوع متا تگ وجود دارد، شما می توانید لیست کامل انواع Meta Tag را ببینید و با آنها آشنا شوید.
متا تگ های خوب و ضروری برای سئو
این Meta Tag ها که موثرترین متا تگ های موجود هستند، باید در تمام صفحات وب سایت شما وجود داشته باشند.
-
عنوان Title
اگرچه کد Title با Meta شروع نمی شود ولی مهم ترین بخش سئو در متا تگ ها محسوب می شود. این تگ که عنوان کلی صفحه را مشخص می کند و اطلاعات مهمی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد، بهتر است عنوان بیشتر ۷۰ کاراکتر نباشد، در تصویر زیر نمایش آن در گوگل مشخص شده است.
نمونه کد عنوان متا Title در Html به صورت زیر نوشته می شود.
[html]<title>عنوان مقاله</title>[/html]
-
نوع محتوا Meta content type
متاتگ Content Type، نوع محتوای داخل سایت شما را مشخص می کند، در اصل مرورگر و موتورهای جستجو تشخیص می دهند، نوع حرف استفاده شده به چه صورتی است. برای زبان فارسی بخش Charset باید حتما به صورت utf-8 باشد. کد پیشنهادی ما برای بخش متای نوع محتوای فارسی به صورت زیر است.
[html]<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />[/html]
-
توضیح متا Meta description
توضیح متا یا فوق توصیف عبارتی است که محتوای خلاصه صفحه را به نمایش می گذارد، این توضیح برای گوگل نباید بیشتر از ۱۵۰ کارکتر (حرف) باشد و به صورت مستقیم روی سئو تاثیر ندارد ولی می تواند باعث جذب کاربر برای کلیک شود. پس در نوشتن آن دقت لازم را بکنید.
[html]<meta name=”description” content=”توضیحی برای مطلب شما” />[/html]
-
ویوپورت Viewport
در دنیای موبایل ها، وب سایت شما باید مشخص دیده شود و تجربه کاربری (UX) خوبی را برای کاربر سایت به همراه داشته باشد. متا تگ ویوپورت به مرورگر و روبات ها موتورهای جستجو درباره نوع نمایش سایت در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و بویژه موبایل توضیح می دهد. برای اطلاع بیشتر می توانید داکیومنت گوگل درباره viewport را ببنید.
[html]<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>[/html]
متا تگ های کم اثر برای سئو
سایت های مختلف براساس نوع محتوا ممکن است به Meta Tag های زیر نیاز داشته باشند، ولی در صورت استفاده از این متا تگ ها تاثیر کمی بر روی سئو خواهد داشت.
-
ربات ها Robots
بعضی از سئوکاران اعتقاد دارند متا تگ Robots اهمیت بسیار زیادی دارد، اما اگر این برچسب را بکار نبرید، ربات ها به صورت طبیعی تمام سایت شما را جستجو و دنبال می کنند، فقط زمانی که نمی خواهید برخی صفحات را در موتور جستجوی خود ایندکس و ثبت کنید، استفاده از این متا لازم و ضروری است. که در این حالت می توانید کد مربوطه را به صورت زیر بنویسید.
[html]<meta name=”robots” content=”noindex” />[/html]
در کل ۴ نوع دستور در متا تگ روبات استفاده می شود:
- Index: ایندکس کردن و یا همان اضافه کردن لینک مطالب در نتایج جتسجو
- Noindex: ایندکس نکردن مطالب در نتایج جتسجو
- Follow: دنبال کردن مطالب سایت
- Nofollow: دنبال نکردن مطالب سایت
-
زبان Language
تنها یک دلیل برای استفاده از متا تگ Content Language یا فرابرچسب زبان وجود دارد. اگر یک سایت دو زبانه یا چندزبانه دارید، می توانید با استفاده از این متا تگ به موتورهای جستجو برای شناخت محتوای درست صفحات کمک کنید.
[html]<meta http-equiv=”content-language” content=”fa” />[/html]
-
موقعیت جغرافیایی Geo
با توجه به امکان تعیین جغرافیایی سایت در گوگل کنسول عملا این متا لازم نیست، البته برای موتور جستجوی بینگ و سایت چند شعبه ای بر روی یک دامنه لازم است، از متا تگ موقعیت جغرافیایی استفاده کنید. نمونه کد Geo meta tag در پایین نوشته شده است.
[html]<META NAME=”geo.position” CONTENT=”latitude; longitude”>
<META NAME=”geo.placename” CONTENT=”Place Name”>
<META NAME=”geo.region” CONTENT=”Country Subdivision Code”>
[/html]
-
کلمات کلیدی Meta Keywords
متاتگ Keywords چندسالی است که توسط گوگل دیگر اهمیت ندارد و حتی استفاده از آن به صورت اسپم می تواند جریمه به همراه داشته باشد.
استفاده از متا تگ کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت برای گوگل تاثیری ندارد ولی اگر از فرابرچسب کلمه کلیدی به صورت محدود و متناسب با مقاله و غیر اسپم (استفاده بیش از حد کلمات کلیدی تکراری در تمام صفحات) استفاده شود، برای بهینه سازی موتورهای جستجو بینگ و یاهو هنوز کمی موثر است. لازم نیست، انرژی و وقت زیادی برای این برچسب بگذارید، فقط دو، سه کلمه کلیدی که واقعا در هر صفحه وجود دارد را با ویرگول انگلیسی “,” بنویسید و جدا کنید. مثلا سه کلمه کلیدی در این مقاله را بصورت زیر می نویسیم.
[html]<meta name=”keywords” content=” انواع متا تگ ها,متا تگ چیست, کاربرد متا تگ ها” />[/html]
-
تاییدیه سایت Site Verification
استفاده از کد تاییدیه سایت برای کنسول سرچ گوگل (گوگل وبمستر) یا بینگ وبمستر اشتباه است و فقط برای سایت های خاص توصیه می شود، اگر یک فروشگاه یا سایت شرکتی یا وبلاگ دارید بدون شک بهترین راه، استفاده از آپلود HTML ویژه این ابزار در مسیر اصلی سایت است.
[html]<meta name=”google-site-verification” content=”XXX”>[/html]
-
شبکه های اجتماعی Social
استفاده از متا تگ های شبکه اجتماعی مثل اپن گراف Open Graph برای facebook و توییتر دیتا برای Twitter در نمایش درست لینک ها خوب است ولی ضروری نیست و روی سئو سایت اثری ندارد.
متا تگ های بی اثر برای سئو
همانطور که از نام این گروه مشخص است اگر از Meta Tag های بی اثر استفاده کنید، عملا هیچ اثری روی سئوی سایت شما ندارد. بهتر است بخش Head سایت شما با حذف این متا تگ ها تمیز و خلوت تر شود و همچنین اطلاعات کمتری بروی دیتابیس شما ذخیره شود، پس بهتر است از آنها استفاده نکنید. موتورهای جستجوی هوشمندی مثل گوگل و بینگ بجای متا تگ های زیر از تکنیک جدید داده های ساختار یافته Structured Data که به صورت میکرو دیتا Microdata یا میکروفرمت Microformat یا JSON-LD و یا RDFa برای دریافت اطلاعات از یک وب سایت استفاده می کنند. حال می توانید در بودن یا نبودن این متا تگ ها تجدید نظر کنید. لیست متا تگ های بد به صورت زیر است:
- نویسنده یا نویسنده سایت Author/web author
- بعد از بازدید دوباره Revisit after
- رتبه بندی Rating
- تاریخ انقضا Expiration/date
- کپی رایت Copyright
- خلاصه Abstract
- توزیع Distribution
- تولیدکننده Generator
- کنترل کش سایت Cache control
- نوع منبع محتوا Resource type