دامین اتوریتی (Domain Authority) به معنای قدرت دامنه (اعتبار دامنه) و از فاکتورهای غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی در رتبه یک وب سایت دارد. با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این فاکتور اهمیت بیشتری پیدا کرده است. پیج اتوریتی (Page Authority) نیز که به معنی اعتبار صفحه است، فاکتور غیر رسمی دیگری برای سئو است. دامین اتوریتی (DA) و پیج اتوریتی (PA) توسط شرکت MOZ (معتبرترین شرکت سئو و بهینه ‌سازی در دنیا) ارائه داده شده است. از طریق سایت های moonsy و opensiteexplorer می توانید، مقدار دامین اتوریتی و پیج اتوریتی سایت خود را بررسی کنید.

 

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

 

پیج رنک (Pagerank) چیست؟

پیج رنک به معنای رتبه صفحه و الگوریتمی است که توسط گوگل ایجاد شده است. در این نوع الگوریتم لینک ها و کیفیت آن ها مورد اندازه گیری قرار می گیرد. گوگل سایت را مورد بررسی قرار داده و لینک های ورودی به آن را اندازه گیری می کند. همچنین قدرت این لینک های ورودی را بررسی کرده و هرچه کیفیت و تعداد آن ها بیشتر باشد، امتیاز بالاتری را در پیج رنک برای آن سایت در نظر می گیرد.

پیج رنک برای مدت زمان طولانی یک از مهمترین عامل های کیفیت سایت بود و توسط وبسمترها و کاربران برای قابل اعتماد بودن سایت استفاده شد، همچنین افرادی در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت می کنند، این الگوریتم را برای قیمت گذاری دامنه ها به کار می بردند.

اما در چند سال گذشته ارزش پیج رنک افت پیدا کرده است. گوگل تقریبا به روزرسانی این الگوریتم را متوقف کرده است برای همین مالکان و متخصصان سئو هیچ تغییری در چند سال اخیر در پیج رنک خود مشاهده نکرده اند. البته هنوز از نظر تکنیک داخلی ارزشمند است ولی از دید عمومی دیگر هیچ ارزشی ندارد و کسی برای قدرت سایت خود از این الگوریتم استفاده نمی کند.

 

پیج رنک گوگل

 

تفاوت بین دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست؟

معمولا دامین اتوریتی از پیج اتوریتی عدد کمتری است. دامین اتوریتی مربوط به اعتبار کل دامنه است، اما پیج اتوریتی فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد. این مشخصه، همانند پیج رنک، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است. هر چه این عدد بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل می باشد. ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود. برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد. دامین اتوریتی توسط مجموع پیج اتوریتی صفحات سایت، محاسبه می شود.

این مقدار، بیشتر بر پایه مواردی همچون تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها (مشابه پیج رنک گوگل)، عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود. اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو (تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند)، نزدیکی بیشتری داشته باشد.

 

تفاوت دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

 

چه مقداری برای دامین اتوریتی و پیج اتوریتی مناسب است؟

  • عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!
  • عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.
  • عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.
  • عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
  • عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
  • عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن، عدد پایینی است.

 

نکته های مهم درباره دامین اتوریتی و پیج اتوریتی:

تمام اعداد بالا، برای پیج اتوریتی صفحه نخست وب سایت تخمین زده شده است و طبیعتا دامین اتوریتی عدد کمتری (با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می شود.

صفحات داخلی و پست های جدید، در بسیاری از مواقع، پیج اتوریتی برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند (یعنی آدرس صفحه یا دامنه عوض شده است)، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود. لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که دامین اتوریتی یا پیج اتوریتی پایینی داشته باشد.

ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای پیج اتوریتی بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های ضعیفی که دارای پیج رنک بالایی هستند). البته تقریبا غیر ممکن است که یک وب سایت ضعیف پیج اتوریتی بالای ۵۰ داشته باشد. در کل این دو مشخصه، مواردی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید و همانند بسیاری از فاکتور های دیگر سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه شده بود، قابل تکیه نیستند. همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند، نه به صورت تکی.

 

تفاوت بین دامین اتوریتی و پیج رنک چیست؟

دامین اتوریتی امروزه بیشتر از پیج رنک استفاده می شود. در واقع چند سالی که است که الگوریتم پیج رنک دیگر به روز نمی شود.

برای قدرت دامنه، قدرت هر صفحه به صورت جداگانه اندازه گیری می شود ولی در پیج رنک کل صفحه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اندازه گیری پیج رنک توسط گوگل انجام می شود ولی دامین اتوریتی با استفاده از موز توسعه یافته است.

پیج رنک تاثیر مستقیمی بر روی حضور سایت شما در SERP (نتایج جستجوی یک کلمه خاص در موتورهای جستجو) ندارد ولی دامین اتوریتی اثر مستقیم دارد.

معیارهای پیج رنک خیلی محدود است در واقع فقط لینک است ولی قدرت دامنه دارای معیارهای بیشتری است که در بالا بیان کردیم.

الگوریتم های دامین اتوریتیو نتایج حاصل از آن در هر ماه چند بار به روزرسانی می شود ولی پیج رنک چند سالی است که الگوریتم خود را تغییر نداده است.

ارزش دامین اتوریتی در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است اما ارزش پیج رنک نه تنها افزایشی نداشته است بلکه محبوبیت و استفاده از آن کاهش پیدا کرده است.

برای دامین اتوریتی معیارهای بیشتری نسبت به پیج رنک وجود دارد. رعایت این معیارها باعث افزایش قدرت دامنه شما می شود.

 

تفاوت دامین اتوریتی و پیج رنک

 

Domain Rating (رتبه دامنه) و URL Rating (رتبه URL) چیست؟

Domain Rating و URL Rating امتیازهایی است که توسط سایت ahrefs به یک وب سایت داده می شود. آنچه که این وب سایت برای امتیازدهی در نظر می گیرد براساس backlink است.

 

سایت ahrefs

 

به گفته خود سایت ahref انچه که در DR یا Domain Rating تاثیرگذار است، تعداد و اعتبار لینک های مرتبط با دامنه وب سایت است که گزارش به دست آمده را با اطلاعات موجود از وب سایت های دیگر در دیتابیس خود مقایسه می کند. در واقع هدف از DR ارزیابی اعتبار لینک های مرتبطی است که از یک وب سایت بدست می آید و می توان آن را مشابه دامین اتوریتی در سایت moz دانست. این مورد را به خاطر داشته باشید که هر دامنه ای که DR یا DA بالایی دارد قابل اعتماد نیست به این خاطر که حتی سایت های اسپم هم می توانند از این امتیاز برخوردار باشند.

UR یا URL Rating نیز به بررسی لینک های داخلی و خارجی از نظر کیفیت و مرتبط بودن می پردازد.

از موارد بسیار مهمی که در بررسی این معیار تاثیر گذار هستند عبارتند از:

  1. محاسبه لینک های داخلی میان صفحات
  2. میزان لینک های nofollow
  3. بررسی damping factor یا عامل پویایی وب سایت
  4. Crawl کردن یا خزیدن در صفحه برای بررسی جزئیات آن مانند کد نویسی.

توجه داشته باشید هیچ منبع معتبری اعلام نکرده است که اعتبار صفحه و اعتبار دامنه فاکتورهای بسیار مهمی برای موتورهای جستجو هستند.

 

معیارهای تاثیرگذار بر افزایش دامین اتوریتی:

تعداد و کیفیت لینک های ورودی

چه افرادی به شما لینک می دهند و اینکه تعداد لینک ها چند است؟ با استفاده از بک لینک های از سایت های مختلف و معتبر می توان دامین اتوریتی را افزایش داد.

تعداد و کیفیت لینک های خروجی

شما به چه سایت هایی لینک می دهید؟ آیا سایت اصلی و مرجع لینک داده اید؟ سایتی که لینک داده اید، اسپم است یا خیر؟ اسپم بودن را خیلی دقت کنید زیرا باعث خدشه دار شدن سریع دامین اتوریتی می شود.

اطلاعات ثبت نام دامنه

شما مالک چند دامنه هستید؟ دامین اتوریتی دامنه هایی که را دارای ثبت اطلاعات یکسان هستند و دارای ارتباط می باشند را بررسی و نظارت می کند. اگر یکی از این ها مورد جریمه گوگل قرار گرفته باشد، ممکن است برروی مابقی تاثیر منفی بگذارد.

سن دامنه

دامنه های قدیمی تر البته اگر اسپم شده نباشند، بیشتر از همه مورد اعتماد هستند و از این رو دامین اتوریتی بالاتری دارند. البته این مساله نباید افراد را ترغیب کند که دامنه های قدیمی را خریداری کنند بلکه باید خودشان سعی کنند که قدرت دامنه سایت تازه تاسیس خود را افزایش دهند.

چگالی لینک

به جای اینکه سعی کنید از تعداد سایت های زیادی با هر نوع ارزشی دریافت لینک کنید، کافی است که از چند سایت محدود اما با قدرت دامنه بالا، لینک دریافت کنید که این به مراتب تاثیر بیشتری بر روی افزایش رتبه وب سایت شما خواهد داشت.

پیج رنک

MOZ به از پیج رنک به عنوان بخشی از دامین اتوریتی استفاده می کند. این یعنی اینکه به صورت پیشفرض دامین اتوریتی خیلی فراتر از پیج رنک است.

توزیع موقتی

توزیع موقتی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توزیع موقت ممکن است به خاطر محتوای خوبی که در سایت خود قرار داده اید اتفاق بیفتد که این امر تاثیر بسیار مثبتی در افزایش دامین اتوریتی وب سایت شما خواهد داشت. اما اگر از سایت سومی لینک خریداری کرده باشید، این موضوع ممکن است به جریمه گوگل منجر شود.

توزیع ارزش

وب سایتی که ۱۰۰ صفحه دارد اگر محتوای ۷۵ آن توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده باشد به مراتب با ارزش تر از سایتی است که ۱۰ صفحه آن بازدید و به اشتراک گذاشته شود.

معیارهای ترافیکی

شامل تعداد کاربرانی است که مجددا به وب سایت شما برگشته اند، تعداد بازدید صفحه، زمان گذرانده شده در هر صفحه و غیره که همه این ها می تواند باعث افزایش دامین اتوریتی شود.

معیارهای نرم افزازی و سخت افزاری

که این شامل زمان پاسخ سرور، سرعت لود وب سایت، لینک های شکسته، خطای کدها و برنامه نویسی می باشد.

 

افزایش دامین اتوریتی

 

البته معیارهای دیگری همچون موارد زیر هم برای دامین اتوریتی وجود دارد که توسط سایت MOZ مشخص شده است. این معیارها از نظر MOZ با ارزش و با اهمیت هستند:

  • مقدار متوسط پیچ رنک همه صفحات
  • بزرگی سایت
  • سرعت ایندکس شدن صفحات
  • زمان حضور در سایت
  • نرخ خروج پایین
  • تعداد صفحات بازدید شده
  • تعامل با رسانه های اجتماعی
  • مکان سایت

با توجه به اینکه برای محاسبه دامین اتوریتی بیش از ۴۰ سینگال بکار می ‌رود، قدرت دامنه شما اغلب در حال تغییر است. در نتیجه، بهتر است از به جای مقدار های قدیمی سئو از دامین اتوریتی به عنوان مقدار رقابتی و مقایسه ‌ای در مقابل با سایت‌ های دیگر استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید