امنیت در وبگردی چیزی است که همه ما بی چون و چرا به آن نیاز داریم. شخص ثالث مورد اعتماد و رمزگذاری خوب چیزی نیست که فرد به طور معمول در طول یک جستجو در گوگل در مورد آن فکر می کند، اما این عوامل در استانداردهای تعامل آنلاین، از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نقش قابل توجهی دارند.

در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس سالانه I/O ، وب مستر گوگل، Pierre Far کنفرانسی به نام “HTTPS در همه جا،” ارائه کرد که به این مفهوم اشاره میکرد که “تمام ارتباطات باید به طور پیش فرض ایمن باشند و از SSL استفاده نماید” و در موتورهای جستجو نیاز است به سمت استاندارد کردن HTTPS اقدام شود و وب سایت ها هم در سمت سرور و هم در سمت کاربر ایمن شوند.

 

 

اکنون ما در ماه ها اولیه سال ۲۰۱۸ هستیم، آیا امنیت ارتباطی به SEO وسایت شما دارد؟ و آیا ارزش این را دارد که HTTP را به HTTPS تعویض کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ما یک نگاه مختصر به دلایلی که گوگل این مورد را مطرح کرده است می پردازیم.

 

مقدمه ای بر HTTP و HTTPS

HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) و HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن امن) هر دو ساختار اساسی برای نشان دادن و دریافت اطلاعات بر روی اینترنت هستند که به ما اجازه می دهند از طریق یک صفحه وب ساده اطلاعات را دریافت و مشاهده نماییم. هدف از ایجاد HTTPS، دقیقا انجام همان وظایف HTTP به همراه یک لایه ی اضافه امنیتی به کمک پروتکل SSL، به منظور انتقال امن داده ها میباشد.

SSL در انجام اموری همچون معاملات آنلاین، تاییدیه ها و احراز هویت نقش اساسی دارد. تبادل امن اطلاعات مانند رمزهای عبور یا اطلاعات حساب بانکی در بستر HTTPS، نیازمند SSL برای جلوگیری از دسترسی هکرها و دیگران به این اطلاعات می باشد.

 

 

فواید استفاده از HTTPS برای بهبود SEO

طبق توصیه Google استفاده از HTTPS یک تصمیم ساده، ایمن و هوشمندانه برای همه می باشد. به خصوص برای کسانی که از تجارت الکترونیک استفاده می کنند. انجام این مورد فواید بسیاری برای امنیت وب سایت شما دارد (و همچنین برای امنیت کاربرانتان)، ولی در کنار آن فوایدی نیز برای بهبود بهینه سازی وب سایت شما در موتورهای جستجو دارد، که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

رتبه بهتر

با وجود اینکه استفاده از HTTPS ممکن است رتبه شما را در لحظه تغییر چندانی ندهد، ولی تقریبا تمام متخصصان SEO تغییر HTTP به HTTPS را به عنوان بخشی از استراتژی SEO پیشنهاد می کنند. همچنین با توجه به الگوریتم های جستجوی پیشرفته ی Google و اجبار آنها برای ایجاد یک وب امن تر، ممکن است تاثیر استفاده از HTTPS در SEO را در طول زمان مشاهده کنیم.

 

 

اطلاعات بیشتر در ابزارهایی مانند Google Analytics

Google Analytics با HTTPS بسیار کارامد تر می باشد، به عنوان مثال برخلاف HTTP، در HTTPS اطلاعات امنیتی وب سایت شما ذخیره می شود. این مورد به این معنی است که اطلاعات نمایش داده شده تنها ترافیک مستقیم را نمایش نمی دهند. این مورد خود یک مزیت برای بهبود SEO میباشد.

 

امنیت و حریم خصوصی

همچون هر سیستم امن دیگری، HTTPS هم برای مدیران وب سایت ها و هم برای مشتریان حس امنیت را القا می کند. امنیت وب سایت باعث می شود که شما از خسارات مالی و سرقت اطلاعات در امان باشید و همچنین اعتبار و سابقه شما به خطر نیفتد.

 

روند تغییر HTTP به HTTPS

انتقال وب سایت از HTTP به HTTPS یک پروسه ساده می باشد:

 

  1. یک گواهینامه SSL خریداری کنید.
  2. گواهی SSL خود را در میزبانی سایتتان نصب نمایید.
  3. مجددا همه لینک های خود را بررسی کنید. هر آدرسی که از HTTP به HTTPS تغییر نکرده باشد، پس از انتقال از کار می افتد.
  4. با ایجاد ۳۰۱redirect ، گوگل و سایر موتورهای جستجو را از تغییر HTTP به HTTPS آگاه کنید. با این روش هرکسی که وب سایت شما را bookmark کرده باشد، بعد از تغییرات شما به صورت اتوماتیک، به آدرس جدید شما ریدایرکت خواهد شد. با توجه به اینکه Search Console ،HTTP و HTTPS را دو وب سایت جداگانه درنظر می گیرد، در صورتی که بعضی از صفحات شما هم از HTTP استفاده می کنند و هم از HTTPS، لازم است که شما برای هر کدام از آنها یک search console جداگانه ایجاد نمایید.

 

نتیجه گیری

ممکن است دلایل ذکر شده باید برای انتقال شما به HTTPS و ایمن کردن وب سایت شما کافی باشد. با این حال با توجه به پیچیدگی SSL و چند عامل دیگر همچون پلاگین های مختلف، بهتر است ابتدا نگاهی عمیق تر به این مساله بکنید و سپس اقدام به تغییر کنید. شما می توانید پاسخ های بسیاری از سوالاتتان را در این لینک که مربوط به صفحه رسمی Google برای انتقال از HTTP به HTTPS می باشد، پیدا کنید.

 

یک چیز که مسلم است این است که بهتر است همیشه برای انجام تغییرات ممکن، پیش فعال باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید