CMS مخفف عبارت content management system و به معنای سیستم مدیریت محتوا می باشد. برای ساخت یک وب سایت مدرن می توان از cms استفاده نمود و با استفاده از آن شما به راحتی می توانید محتوای وب سایت خود را مدیریت کنید.

cms به نرم افزارهایی گفته می شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت، به روزرسانی و بازیابی اطلاعات فراهم می آورند. این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم ها می باشد.
cms ها چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌ گیرند و به صاحبان سایت های اینترنتی، که لزوما آشنایی با مباحث تخصصی اینترنت، وب و برنامه نویسی ندارند اجازه می دهند که بتوانند سایت های خود را به صورت حرفه ای مدیریت و به روز رسانی کنند.
سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌ آید. امروزه توقع بینندگان سایت‌ها بسیار بالا رفته و دیگر مرور سایت‌هایی با صفحات ثابت و راکد (static) هیجانی در آنها ایجاد نمی‌ کند. در واقع کاربران به‌‌ دنبال سایت‌ هایی می‌ گردند که بتوانند به نوعی در گوشه‌ ای از آن سهمی داشته باشند و ارائه مطالب و اطلاعات جدید در هر بار رجوع کاربران به سایت می‌ تواند آنها را پایبند وب سایت نماید.

سیستم های مدیریت محتوا برای ایجاد وب سایت های پویا ایجاد شده اند و امکان ایجاد، مدیریت و به روز رسانی یک وب سایت را به کاربران می دهد. بر عکس خلق یک وب سایت از طریق HTML، طراحی از طریق CMS به شما این امکان را میدهد تا تغییرات سیستمی گسترده ای را سریع و بدون نیاز به دانش تکنیکی، اعمال کنید. این موضوع به یک کاربر اجازه می دهد که بتواند به راحتی یک محتوا را خلق، ویرایش و منتشر کند. اما سایتی که از طریق HTML نوشته شده باشد خیلی انعطاف پذیر نیست و هر تغییر کوچک باید برای تک تک صفحات اعمال شود.

بهترین ها CMS ها برای طراحی وب سایت کدامند؟

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم، یک CMS برنامه ای است که به شما اجازه می دهد ساخت، ویرایش و مدیریت یک وب سایت را به آسانی انجام دهید.به عبارت دیگر سیستم مدیریت محتوا برای ذخیره و بازیابی اطلاعات ساخته و استفاده می شوند. در نظر داشته باشید که اگر هر شخصی بخواهد سیستم مدیریت محتوا خود را داشته باشد و توسعه دهد، به طور حتم تعدادی زیادی از باگ های امنیتی به مرور زمان در آن مشاهده خواهد شد که ناچار مدیر سایت باید روزانه دست به دامن راه های افزایش امنیت وب سایت شود.
اما سال ها است که بهترین توسعه دهندگان و برنامه نویسان از سراسر دنیا بر روی سیستم مدیریت محتوا متن باز گوناگونی فعالیت می کنند و شما می توانید از آن ها و امکانات بی شمارشان استفاده کنید.
در اینجا ۶ سیستم برتر مدیریت محتوا را معرفی خواهیم کرد.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای طراحی وب سایت (WordPress)

 

 

وردپرس را به جرات می توان محبوب ترین CMS یا سیستم مدیریت محتوا متن باز دنیا دانست که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا یک وب سایت کامل بسازید و آن را به صورت حرفه ای مدیریت کنید. کار با WordPress بسیار ساده و در عین حال لذت بخش است. WordPress که با زبان PHP نوشته شده است بسیار انعطاف پذیر و پویاست.

وردپرس نرم افزاری تحت وب و سیستم مدیریت محتوا برای سایت های وبلاگ نویسی، شخصی، سایتهای خبری و اطلاع رسانی است. وردپرس یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوای حال حاضر می باشد که به هزاران کاربر و وب سایت خدمات می دهد. زیرا وردپرس ابزارهای انعطاف پذیری را جهت سادگی کار و کارآمدی بالا ارائه می دهد. علی رغم اینکه به صورت پیش فرض ابزارهای پایه طراحی وب سایت را پشتیبانی نمی کند اما به صورت ابزارهای جانبی ثالث که بعضا تجاری نیز می باشند امکان اضافه نمودن بیشماره قالبیت را به ودرپرس دارید.
در واقع یکی از بزرگترین مزایای وردپرس قابلیت گسترش آن به وسیله ی پلاگین ها بیشماری است که در اختیار کاربران قرار گرفته است. این پلاگین ها می تواند شامل فروشگاه سازها، انجمن ها و غیره باشد.

سیستم مدیریت محتوا جوملا برای طراحی وب سایت (Joomla)

 

 

جوملا را می توان کاربر پسندترین سیستم مدیریت محتوا در سراسر دنیا خطاب کرد. جوملا یک سیستم محتوای متن باز است که به زبان PHP نوشته شده است و از یک Framework مبتنی بر MVC و برای ذخیره سازی داده ها نیز از MySQL استفاده می کند. از دلایل محبوبیت بالای جوملا می توان وجود امکانات بالا در عین سادگی در استفاده را نام برد.

Joomla از امکانات کافی برخوردار است و شما می توانید یک سایت کامل را با استفاده از آن راه اندازی کنید. تاکنون بیش از ۷۴۰۰ پلاگین برای Joomla ساخته شده است که اکثر ین پلاگین ها به صورت رایگان قابل استفاده است. Joomla بعد از WordPress پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوای دنیاست.

این سیستم مدیریت محتوا برای توسعه دهندگانی ارائه شده است که دانش و تجربه مناسبی با کدنویسی دارند. در واقع این سیستم مدیریت محتوا برای افراد تازه وارد مناسب نیست و برای کار با آن به مشکلات زیادی برخواهند خورد. جوملا امکان توسعه پذیری بسیار زیادی را از طریق افزونه ها فراهم می کند و برای شرکت هایی که می خواهند وب سایت های ساده ی خود را پیاده سازی کنند گزینه ی مطلوبی می باشد. زیرا می توانند با جوملا وب سایت هایی حرفه، با ظاهری خاص و انحصاری و جذاب داشته باشند.

سیستم مدیریت محتوا دروپال برای طراحی وب سایت (Drupal)

 

 

 

دروپال نیز یک سیستم مدیریت محتوا با متن باز است که با زبان PHP نوشته شده است. این نرم افزار نیز از پایگاه داده MySQL بهره می برد. Drupal به واسطه هسته قدرتمندی که دارد سیستم مناسبی برای راه اندازی یک وب سایت با امکانات منحصر بفرد می باشد. Drupal بر مبنای اجازه نامه GPL انتشار یافته و استفاده از تمامی امکانات آن رایگان است.

دروپال برای ایجاد وب سایت های شخصی، وب سایت های بزرگ و پیچیده و پرتال های جامع است. دروپال یک سیستم مدیریت محتوا مشهور می باشد که به طراحان حرفه ای امکان ایجاد وب سایت های قدرتمند را برای پاسخ دهی به حجم عظیمی از درخواست و بازدیدکننده می دهد. این سیستم مدیریت محتوا توانایی ایجاد صدها صفحه محتوا را دارد. دروپال انعطاف پذیر نیز بوده و می تواند یک وبلاگ ساده را به سادگی و با جذابیت و شگفت انگیزی وب سایت تجاری ایجاد نماید. انعطاف پذیری دروپال باعث می شود که انتخاب مناسبی برای شرکت های در حال رشد باشد که نیاز های انها یک وب سایت می تواند با سپری شدن زمان تغییر یابد.

سیستم مدیریت محتوا پرستا شاپ برای طراحی وب سایت (PrestaShop)

 

 

 

پرستاشاپ به دلیل سادگی استفاده از آن به یکی از محبوب ترین فروشگاه سازهای حال حاضر تبدیل شده است. نصب و سفارش سازی پرستاشاپ بسیار ساده می باشد و همه چیز نوآورانه کار شده است.

یکی از مشکلات و می توان گفت برجسته ترین نقاط ضعف پرستاشاپ می تواند به عدم امکان سفارش سازی خیلی زیاد آن نام برد. اگر شما با چند مقوله ی گرافیکی در حال کار باشید و انتظار های بالایی از پرستاشاپ در این زمینه داشته باشید باعث یاس شما خواهد شد.
اگر واقعا می خواهید وب سایت خود را سفارش سازی کنید نیاز است قالب های اضافه تر استفاده کنید و سپس به کدهای آن دست ببرید.

سیستم مدیریت محتوا مجنتو برای طراحی وب سایت (Magento)

 

 

 

مجنتو یکی از بزرگترین فروشگاه سازهای حال حاضر می باشد که شرکت های بزرگی از محصولات سازمانی آن استفاده می نمایند (همانند نایک و سامسونگ و غیره) در نسخه ی رایگان مجنتو قابلیت های متعدد بیشماری ارائه می شود که در موارد مشابه وجود ندارند. همانند میزبانی فروشگاه های موازی متعدد، انتخاب از چندین زبان موجود و واحد های پولی متعدد.

مجنتو یک پلتفرم محبوب بوده که دارای کاربران فعال زیادی بوده که در حال توسعه قالب ها و افزونه ها برای این پلتفرم می باشند.
یکی از مشکلات مجنتو بزرگ بودن آن می باشد که به همین دلیل در صورت بروز با مشکل یافتن پاسخ بین هزاران تاپیک و موضوع باز شده کار دشواری می باشد.
سیستم مدیریت محتوا اپن کارت برای طراحی وب سایت (Opencart)

 

 

 

اپن کارت برای افرادی مناسب است که تجارت کوچکی داشته و در تیم خود شخص آشنا با کدنویسی ندارند. این سیستم مدیریت محتوا خیلی ساده بوده و خیلی از قابلیت هایی که در فروشگاه سازهای دیگر ارائه می شوند را ندارد.
البته این مورد هم جزو نقاط ضعف و هم جزو نقاط قوت این فروشگاه ساز محسوب می شود. زیرا علی رغم اینکه امکانات خیلی زیادی ندارید اما از پیچیدگی سیستم شما نیز کاسته می شود.
با وجود موارد فوق شما همچنان می توانید از اپن کارت استفاده ی زیاد نمایید اما برای بهره گیری کامل از قابلیت های اپن کارت نیاز است که یک برنامه نویس در اختیار خود داشته باشید تا واقعا بتوانید از این سیستم مدیریت محتوا کامل بهره برداری نمایید.
یکی از مزایای این سیستم مدیریت محتوا سبک بودن آن می باشد که باعث می شود بار زیادی بر روی سرور شما ایجاد نشود. البته اگر تعداد زیادی افزونه استفاده کنید باعث می شود که عملکرد کلی کاهش یابد اما این مورد بر عهده ی خود شما می باشد.
یکی از معایب این فروشگاه ساز در کنار سادگی آن مورد وابستگی زیاد آن به پلاگین ها می باشد. این بدان معنا می باشد که احتمال عدم سازگاری آن با سرور شما بسیار ممکن است به دلیل متنوع بودن پلاگین ها رخ بدهد.
در نهایت سادگی اپن کارت باعث شده است که یکی از بزرگترین و محبوب ترین فروشگاه سازهای حال حاضر در دنیا شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید