امروزه وب سایت ها کار سختی در پیش دارند، چرا که باید به انسان ها و ربات های جستجوگر همزمان خدمت رسانی کنند. بخش مهمی از این کار را می توان با استفاده از داده های ساختار یافته انجام داد. استراکچرد دیتا یا داده های ساختار یافته اطلاعاتی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند نسبت به یک سایت دید بهتری داشته باشند.

با گذار کاربران از کامپیوترهای PC به دستگاه های موبایل و انجام جستجوها از این دستگاه ها، داده های ساختار یافته بیش از کلمات کلیدی، بر روی نتایج موتورهای جستجو تاثیر می گذارند. مطابق با تحلیل های بازاریابی سایت Moz، حکومت کلمات کلیدی دیگر به پایان رسیده است و داده های ساختار یافته آینده بازاریابی موتورهای جستجو هستند.

 

داده های ساختار یافته

 

داده های ساختار یافته (Structured Data) چیست؟

داده های ساختار یافته به کدهایی گفته می شود که دارای فرمت مشخصی هستند و به گونه ای نوشته می شوند که قابل درک برای موتورهای جستجو باشند. موتورهای جستجو این داده ها را خوانده و از آنها در نمایش نتایج جستجو بهره می برند.

داده ساختار یافته موتور های جستجو را قادر می سازد علاوه بر اینکه بتوانند در میان سایت شما بخزند بتوانند محتوای آن را نیز درک کنند. حتی موتور های جستجو هم به سختی می توانند محتوای سایت را رمز گشایی کنند زیرا برخی از المان هایی که به نظر ما انسان ها خیلی واضح می آیند، برای ربات های جستجوگر بی معنی هستند. این همان نقطه ای است که داده ساختار یافته اهمیت پیدا می کند.

داده های ساختار یافته مستقیما به صفحات HTML اضافه شده و موتورهای جستجو از این داده ها برای ایجاد قطعات محتوایی کوچک ولی غنی استفاده می کنند. اینها همان قطعات کوچکی از اطلاعات هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند. داده های ساختار یافته اطلاعات افزوده ای هستند که شما در کنار یک وب سایت و توضیحات متای آن می بینید. برای مثال اگر به دنبال یک رستوران هستید، علاوه بر مشاهده نام رستوران  اطلاعات افزوده ای مانند ساعات کاری، قیمت و امتیاز مثبت بازدید های آن وب سایت را می توانید در کنار نام آن مشاهده کنید.

اگر سایت شما از داده های ساختار یافته به عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده نمی کند کسب وکار شما یک فرصت مهم برای افزایش رتبه بندی در نتایج جستجو را از دست می دهد. در ادامه توضیحات تکمیل تری در این رابطه ارایه خواهد شد.

 

نمونه‌هایی از موارد استفاده Structured Data:

Rich Snippets

ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیف اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود. این داده ها که به کد HTML سایت اضافه می شوند، به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند. احتمالا با این صحنه در گوگل مواجه شده اید که هنگامی که نام شخص معروف یا مکانی را جستجو می کنید، علاوه بر اطلاعاتی که مربوط به ان شخص می باشد، قسمت مجزایی از اطلاعات را به شکل ریز و دقیق در همان SERP نیز نشان می‌دهد. کلمه SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page می‌باشد و همان‌طور که از نامش پیداست نتایج جستجوی یک کلمه خاص در موتورهای جستجو می باشد.

به طور مثال فیلم های چارلی چاپلین را در گوگل جستجو کنید. مشاهده می کنید که علاوه بر صفحاتی که فیلم مورد نظر را دارند اطلاعاتی درباره ی امتیازی که کاربران به صفحه ی شما داده اند به صورت ستاره هایی نمایش داده می شود. این امتیاز توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص می باشد. نمایش این ستاره ها نتیجه ی خوبی به دنبال خواهد داشت و نرخ کلیک را افزایش می دهد.
البته علاوه بر گوگل موتورهای جستجوی دیگر مانند بینگ نیز از این اطلاعات استفاده می نمایند.

Information Box یا Knowledge Graphs

موتورها جستجوی گوگل و بینگ در پایگاه داده ی خود در حال ساخت Knowledge Graph یا Information box (باکس اطلاعات) هستند. این اطلاعات در سمت راست نتایج بعضی از جستجو ها نمایش داده می شود و اطلاعات مفیدی از عبارت مورد جستجو در اختیار کاربران می گذارد. به طور مثال اگر جستجویی درباره فیلم های چارلی پاپلین انجام دهید در سمت راست نتایج اطلاعاتی درباره ی تاریخ تولد و فوت و فرزندان ان شخص نمایش داده میشود.

 

schema.org چیست؟

موتورهای بزرگ جستجوی دنیا پروژه ای را تحت عنوان schema.org ایجاد کرده اند که می توانند در آن همه داده های ساختاری قابل پشتیبانی را مشاهده کرد. این مسئله این وب سایت را به مجموعه بزرگی از کدها تبدیل کرده است.

شما می توانید با استفده از schema.org کدهای مرتبط با صفحه خود را بیابید. به عنوان مثال اگر شما فروشنده تی شرت در وب سایت خود هستید، می توانید رنگ ها و سایز های قابل ارائه آن تیشرت را به صورت داده های ساختار یافته قرار دهید. می توانید این سایت را با دقت کنکاو کرده و داده های ساختار یافته مرتبط را بیابید.

در وب سایت schema.org می توانید کد ها را کپی کرده و با تنظیمات صحیح از آن در وب سایت خود استفاده کنید.

 

وب سایت schema

 

Schema.org طبقه بندی بزرگی از کدهاست که توسط موتورهای جستجو پشتیبانی می شود. نمونه های زیادی از کدها در این وب سایت وجود دارند و شما می توانید از آنها بهره ببرید.

 

انواع Structured Data:

استانداردهای Structured Data همواره در حال به روز رسانی و تغییر هستند و همچنین استانداردهای جدیدی نیز ارائه می شود. اما بعضی از عبارات کلیدی و جمله ‌ها که در این زمینه بارها و بارها تکرار می‌شوند، شامل موارد زیر می باشد:

  • JSON-LD
  • Microformats
  • Microdata
  • RDFa

 

JSON-LD چیست؟

JSON-LD یکی از کدهای Schema.org و در حقیقت روشی برای نوشتن کدهاست. در Schema.org دیگر انواع کدها مانند Microformats، Microdata و RDFa نیز وجود دارند. شما می توانید به راحتی JSON-LD را با استفاده از Google Tag Manager در وب سایت خود به کار ببرید.

Microformat چیست؟

میکروفرمت ها کدهای ویژه ای را در اختیار ما قرار می دهند تا به موتورهای جستجو کمک کنیم تا مطالب بسیار خاص و پیچیده را بررسی و درک کنند. این کدها نه تنها به موتور جستجو کمک می کنند تا محتوا را دقیق تر درک کنند، بلکه همچنین به آنها کمک می کنند ویژگی های خاص محتوا یک صفحه را نیز در نظر بگیرند.

Microdata چیست؟

میکرو دیتا روشی است که به کمک آن محتوای صفحات Label گذاری شده و توضیح داده می شود که این اطلاعات درباره چه موضوعی هستند. برای مثال رویدادی قرار است انجام شود و تمامی اطلاعات این رویداد از جمله زمان شروع، نام رویداد و دسته بندی در صفحه وجود دارد. شما نیاز به یک سری از کد ها دارید تا به گوگل رویداد خود و همه ی اطلاعات درباره ی آن را معرفی کنید.

RDF چیست؟

RDF که مخفف Resource Description Framework و به معنی «چهارچوپ توصیف منبع» می باشد، زبانی است که به محتوای یک صفحه برای موتورهای جستجو معنا می ‎بخشد و ارتباط بین لغات را مشخص می‎کند.
با استفاده از XML می‌ توانیم موجودیت‌ های مختلف و صفات آن‌ها را تگ‌ گذاری کنیم اما معنای آن‌ها را نمی‌ توانیم بیان کنیم. به عنوان مثال: اگر کسی برچسب خرید را با buy نشانه‌ گذاری کند و شخص دیگری با procurement نشانه‌ گذاری کند هیچ راهی برای فهم مترادف بودن این دو عبارت به وسیله XML وجود ندارد و اینجاست که RDF به کار می‌ آید.

مزایای استفاده از داده های ساختار یافته چیست؟

بسیاری از وب سایت ها از داده هایی تشکیل شدند که در دیتابیس ها ذخیره می شوند. زمانی که این داده ها در قالب کد HTML شکل می گیرند، تفسیر این اطلاعات برای موتورهای جستجو بسیار مشکل است. داده ساختار یافته نوعی المان نشانه گذاری روی صفحات است که به موتورهای جستجو اجازه می دهد اطلاعات موجود در وب سایت شما را بهتر درک کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای بهبود نتایج جستجو موضوع مرتبط با کسب و کار شما استفاده می کنند.

برای مثال داده ساختار یافته باعث می شوند که ربات های خزنده راحت تر بتوانند اطلاعات تماس شرکت را بیابند و به همان میزان اطلاعات پیچیده تری مانند مقالات، رویداد ها، محصولات و غیره موجود بر روی وب سایت شما را تشخیص دهند. حتی متون متنی که داراری پاراگراف های مرتبی هستند نیز از نظر موتورهای جستجو حاوی ابهاماتی هستند. در صورتی که داده ساختار یافته با انواع خاصی از نشانه گذاری های HTML ایجاد می شود و این ابهامات را از بین می برد.

البته ذکر این نکته ضروری است که متاسفانه گوگل همیشه داده های ساختاری را در نتایج جستجو نشان نمی دهد، حتی اگر آن را به صفحه خود اضافه کرده باشید. بنابراین تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را به صفحه خود اضافه کرده و امیدوار باشید که گوگل از آنها در نتایج جستجو بهره ببرد.

 

تاثیر داده های ساختار یافته بر سئو:

استفاده از داده های ساختار یافته تاثیر به سزایی بر روی SEO وب سایت دارد. بر این اساس داده ساختار یافته به دو روش به افزایش سئو کمک می کند :

اول اینکه اطلاعاتی که توسط داده ساختار یافته ارایه می شوند برای موتورهای جستجو به راحتی قابل درک هسند و آنها را قادر می سازد که داده ها را به درستی نشان دهند.

دوم اینکه انواع مختلفی ار داده ها  توسط موتورهای جستجو قابل استخراج است که در قالب یک قطعه کوچک محتوایی در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. به عنوان نمونه سایت Betty Crocker حاوی داده ساختار یافته در رابطه با زمان مورد نیاز برای طبخ و مقدار کالری آن است. زمانی که گوگل این صفحات را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد این اطلاعات نیز همراه آن نمایش داده می شوند که باعث می شود این صفحات بیشتر مورد توجه کاربر قرار گیرد.

 

وب سایت Betty Crocker

 

و یا اطلاعات بیشتری را می توانید بصورت خلاصه در کنار نام آن مشاهده کنید، از جمله این اطلاعات خبرهای لحظه ای در رابطه با آن کسب و کار است

 

وب سایت آمازون

 

نحوه استفاده از داده های ساختار یافته

یکی ابزارهای مفید در این زمینه ابزار رایگان گوگل با نام Structured Data Markup Helper است. این ابزار به گوگل کمک می کند تا بهتر بتواند محتوای وب سایت شما را درک کند. این محتوا برای نتایج جستجو استفاده می شود و باعث دسترسی بهتر به کسب و کار آنلاین شما می گردد. این ابزار با درج مستقیم داده ساختار یافته در وب سایت شما تضمین می کند که این اطلاعات برای همه در دسترس است.

برای انجام چنین کاری با ابزار گوگل، صفحه ای از وب سایت را در اختیار ابزار Helper قرار دهید و بر روی المان های صفحات مختلف  تگ های مورد نظرتان را اضافه کنید. زمانی که تگ گذاری به پایان رسید، ابزار Data Markup Helper نمونه کدی در قالب HTML را همراه با داده نشانه گذاری ایجاد می کند. حال شما می توانیداین کد را دانلود کرده و در وب سایت خود قرار دهید.

در زیر نشان داده شده که چگونه یک داده ساختار یافته از طریق گوگل وب مستر ایجاد می شود.

 

ابزار Structured Data Markup Helper گوگل

 

پس از ورود به ابزار Helper در صفحه نخست نوع داده مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس در قسمت پایین آدرس URL صفحه مورد نظر را وارد کنید.

 

ابزار Structured Data Markup Helper گوگل

 

در صفحه بعدی می توانید بر اساس نوع داده ای که انتخاب کرده اید اطلاعات مربوط به تگ های آن را در پنجره سمت راست وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه Add missing data می توانید تگ های مورد نیاز اضافه کنید.

 

ابزار Structured Data Markup Helper گوگل

 

پس از جایگذاری تگ های  مورد نظرتان با کلیک بر روی دکمه Create کد HTML در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید آن را در وب سایتتان درج کنید.

 

ابزار Structured Data Markup Helper گوگل

 

پیش نیازهای راه اندازی و مدیریت داده های ساختار یافته:

داده ساختار یافته از کدهای HTML استفاده می کند، لذا باید از شخصی استفاده کنید که با کد نویسی  آشنا باشد.

البته ابزارهای متنوعی نیز برای این کار وجود دارند مانند Google Webmaster Tools، ابزارهای Bing و سرویس هایی مانند سرویس schema.org. با این حال نیازی نیست که برای راه اندازی آن متخصص کد نویسی باشید.

 

با وجود داده های ساختار یافته کلمات کلیدی در چه جایگاهی قرار میگیرند؟

به دلیل اینکه موتور های جستجو دارای لایه های پیچیده ای برای نمایش نتایج جستجو هستند لذا اهمیت کلمات کلیدی در حال کاهش است. برای مثال ویژگی جدید گوگل با نام جستجوی محاوره ای را در نظر بگیرید که بصورت خودکار اطلاعات زیر را در پرس وجوی جستجوی خود لحاظ می کنند :

  1. مکان شما کجاست؟
  2. در گذشته چه مطالبی را جستجو کردید؟
  3. به دنبال چه کسی هستید؟

 

محلی کردن و شخصی سازی نتایج جستجو باعث می شود که بهینه سازی موتور جستجو در حوزه معنایی و داده ساختار یافته  دارای اهمیت شود. البته کلمات کلیدی بطور کامل کنار گذاشته نمی شود اما روز های طلایی کلمات کلیدی جادویی دیگر به پایین رسیده است،

در عوض با استفاده موثر از داده ساختار یافته می توان تعیین کرد که وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجو چگونه ظاهر شوند. لذا اجازه ندهید ترفند های قدیمی و ساده کلمات کلیدی باعث عقب افتادن کسب و کار شما شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید