ریچ اسنیپت ها (Rich Snippets) سرویس جدیدی از گوگل است که امکاناتی را فراهم می آورد که با کمک آنها می توان وب سایت ها را بهتر به موتور های جستجو معرفی کرد. در واقع محتوای صفحات را به نحوی خلاصه می کند که کاربران هنگام مشاهده نتایج جستجو متوجه می‌شوند که محتوای آن صفحه چیست.

ریچ اسنیپت ها در واقع عباراتی هستند که برای توصیف اطلاعات وب سایت ها استفاده می شوند و وب مسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت ها برای موتورهای جستجو این مزیت را دارند که باعث فهم راحت تر موضوع و محتوای وب سایت می شوند. موتورهای جستجو این اطلاعات را برای نمایش بهتر نتایج جستجو نیز استفاده می کنند.

 

ریچ اسنیپت

 

تاثیر استفاده از ریچ اسنیپت:

در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و توضیحات متا که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.

زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. حال این اطلاعات می تواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، یک تجارت یا هر چیزی باشد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و او را به سمت سایت شما هدایت کند.

اگر شما قصد استفاده از ریچ اسنیپت را دارید، به این مساله فکر کنید که چه اطلاعاتی را می توانید در نتایج جستجو به کاربران ارائه نمایید. به کمک این روش، سئوی سایت شما نیز به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

 

انواع ریچ اسنیپت ها

از ریچ اسنیپت ها (یا همان داده های نشانه گذاری شده) می توانید به روش های مختلفی در سایت خود استفاده کنید:

Breadcrumbs

در این نوع ریچ اسنیپت، به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده می شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.

 

اسنیپت Breadcrumbs

 

نقد و بررسی (Reviews)

شما می توانید برای نقد و بررسی یک محصول یا یک فیلم از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما می توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می توانید مجموعی از آنها را نشان دهید. این نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین می توانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.

 

اسنیپت نقد و بررسی

 

اشخاص (Person)

شاید شما هم متوجه شده باشید، زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص مذکور برایتان نمایش داده می شود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارکنان تان پروفایل ساخته اید، شما هم می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ریچ اسنیپت می تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.

 

اسنیپت اشخاص

 

محصولات (Products)

یکی از مهم ترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت ها برای فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین است. این اطلاعات می تواند شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشد. فروشگاه های آنلاینی که یک محصول را از چند فروشندۀ مختلف نمایش می دهند می توانند محدودۀ قیمتِ محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنند.

 

اسنیپت محصولات

 

سازمان ها و تجارت ها (Business box)

برای سازمان ها و شرکت ها شما می توانید اطلاعاتی مانند نام تجاری، آدرس سایت، شماره تلفن، لوگو و موقعیت جغرافیایی سازمان را در ریچ اسنیپت ها به نمایش بگذارید.

 

اسنیپت سازمان ها و تجارت ها

 

دستورالعمل ها (Recipes)

از این نوع ریچ اسنیپت عموماً برای دستورالعمل های آشپزی استفاده می شود. با استفاده از این ریچ اسنیپت می توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا را به نمایش بگذارید.

 

اسنیپت دستورالعمل ها

 

رویدادها (Events)

اگر قرار است در آینده ای نزدیک رویدادی را برگزار کنید، ریچ اسنیپت ها می توانند برای اطلاع رسانی به شما کمک کنند. می توانید اطلاعات مربوط به زمان شروع رویداد، مدت زمان رویداد، جزئیات تهیه بلیت و مکان برگزاری رویداد را وارد نمایید. به این ترتیب، همۀ این اطلاعات در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شوند.

 

اسنیپت رویدادها

 

موسیقی (Music)

البته موتور جستجوی بینگ از موسیقی پشتیبانی نمی کند، اما گوگل می تواند از اطلاعات نشانه گذاری شده برای ترانه ها و آلبوم های موسیقی پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت های موسیقی شامل لینک هایی برای نمایش ترانه ها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبوم های موسیقی هستند.

 

اسنیپت موسیقی

 

محتوای ویدئویی (Videos)

از این نوع ریچ اسنیپت برای محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می شود و می تواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جستجو نمایش دهد.

 

اسنیپت محتوای ویدئویی

 

چگونه به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟

البته باید بدانید لزومی ندارد داده های نشانه گذاری شده به محتوای تمام صفحات سایت اضافه شوند. با این حال هر چه تعداد محتوای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، موتورهای جستجو نتایج بهتری را نمایش می دهند.

همچنین، باید در اینجا ذکر کنیم که فقط باید محتوای قابل نمایش به کاربران را نشانه گذاری کنید. المان های پنهان صفحه و محتوایی که در کدهای div’s قرار دارند، نیازی به نشانه گذاری ندارند.

نشانه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • Itemscope: نشان می دهد که کد HTML موجود در بلوک <div> دربارۀ یک آیتم خاص است.
  • Itemtype: نشان می دهد که آیتم دقیقاً چه چیزی است.
  • Itemprop: مربوط به اطلاعات آیتم است. اطلاعاتی مانند نام، آدرس سایت، نقد و بررسی و …

 

تعداد اطلاعات وارد شده در این داده ها بر اساس نوع محتوا، متغیر است. به علاوه، ممکن است تعداد متغیرهای اطلاعاتی که می خواهید برای هر صفحه وارد کنید، کمی گیج کننده باشد (به خصوص برای افرادی که تا به حال کدنویسی نکرده اند).

اگر سایت شما بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده است، انجام این کار برایتان آسان است. در وردپرس، افزونه های متعددی برای ایجاد ریچ اسنیپت وجود دارد مانند پلاگین All-in-One Schema.org. البته بیشتر سیستم های مدیریت محتوا، افزونه هایی برای ساخت ریچ اسنیپت ایجاد کرده اند. با این حال ممکن است برای راه اندازی این افزونه ها به کمک یک توسعه دهنده وب نیاز داشته باشید.

چرا باید به ریچ اسنیپت ها اهمیت داد؟

ریچ اسنیپت ها، اطلاعات و محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنند. موتورهای جستجو نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می دهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به علاوه، بسیاری از سئوکاران معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد.

همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفۀ شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد.

اگر فروشگاه آنلاین دارید یا در سایت خود به نقد و بررسی محصولات می پردازید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند توجه کاربران را به سمت شما جذب کند. ارئۀ یک تجربه کاربری خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است و ریچ اسنیپت اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان است.

به طور خلاصه مزایای استفاده از اسنیپت های گوگل در سئو سایت شامل موارد زیر می باشد:

  • باعث جذب و افزایش ترافیک سایت شما می شود.
  • باعث افزایش بازدید و Visibility سایت شما و در نهایت بهبود رتبه سایت می شود.
  • اسنیپت باعث افزایش اعتماد کاربران و گوگل به سایت شما می شود.
  • اعتبار سایت شما را برای جذب ترافیک افزایش می دهد.

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید