سیستم های مدیریت محتوای بسیاری وجود دارد که برای ساخت سایت خود می توانید از آنها استفاده نمایید، اما هیچ یک از آن ها به اندازه وردپرس و جوملا محبوب طراحان وب نمی باشد. یک باور غلط آن است که وردپرس و جوملا به این دلیل جزو بهترین ها هستند زیرا قدیمی هستند. سیستم های مدیریت محتوای بسیاری قبل از این دو سیستم وجود داشته اند و وردپرس از سال ۲۰۰۳ و جوملا از سال ۲۰۰۵ شناخته شده اند.

وردپرس و جوملا دو مورد از بهترین سیستم های مدیریت محتوای تحت وب می باشند که دارای امکاناتی فراوانی برای طراحی و پیاده سازی سایت های اینترنتی هستند. وردپرس با توجه به قدمت و سادگی استفاده از آن محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا به شمار می آید که امروزه در حدود ۲۵ درصد از سایت های طراحی شده با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده اند. در مقابل جوملا به نسبت وردپرس قدمت کمتری دارد و تعداد سایت های کمتری با استفاده از جوملا طراحی شده اند. این دو سیستم مدیریت محتوا هر یک توسعه دهندگان و طرفداران خاص خود را دارند که هر یک از مزیت های سیستم مدیریت محتوای خود نسبت به دیگری می گوید.

محبوبیت این دو سیستم مدیریت محتوا به دلیل سادگی استفاده از آنها می باشد. این سیستم های مدیریت محتوا به طراحان وب این امکان را می دهند که سایت خود را به صورت داینامیک راه اندازی نمایند. حتی شرکت های بزرگی در طراحی سایت خود از این سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمودند.

 

وردپرس و جوملا

 

در این مقاله به معرفی وردپرس و جوملا خواهیم پرداخت، تا بتوانید یکی از این دو را به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود استفاده نمایید.

 

وردپرس چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد؟

 

وردپرس

 

وردپرس یک سیستم کاملا کاربر پسند بلاگینگ (بلاگ نویسی) می باشد ولی از آن به عنوان یک وب سایت معمولی بدون داشتن دانش html نیز می توانید استفاده نمایید. می توانید پست ها و صفحات مختلفی ایجاد کنید و با پلاگین ها می توانید امکانات متعددی را که در جوملا به صورت پیشفرض موجود می باشد به وردپرس اضافه نمایید. چون وردپرس یک سیستم بلاگینگ می باشد گوگل علاقه زیادی به آن دارد، بنابراین از نقطه نظر مارکتینگ و تجاری، چشم پوشی از وردپرس دشوار می باشد.

محیط کاربری آن ساده می باشد و نیازی به یادگیری مباحث پیچیده ندارید. شخصی سازی ظاهر وردپرس نیاز به دانش جزئی css دارد. ایجاد تغییرات در آن خیلی پیچیده نمی باشد، ولی به هرحال اگر تمایل به درگیر شدن با مباحث مرتبط با css ندارید می توانید از کمک یک طراح وب سایت بهره مند گردید. از آنجا که وردپرس ساختاری منطقی دارد طراحی و جابجایی المانهای گرافیگی برای یک طراح وب سایت دشوار نمی باشد.

وردپرس به راحتی راه اندازی می گردد و می توانید پس از ۲ روز در گوگل لیست شوید. برای جوملا این امر معمولا بیشتر زمان می برد، البته که با کمک ابزار های سئو می توانید این مدت زمان را کاهش دهید. لیست شدن یک وب سایت معمول html در گوگل می تواند تا یک ماه زمانبر باشد. وردپرس قابلیت چندزبانه بودن را ندارد ولی با کمک پلاگین هایی مانند Polylang می توانید این قابلیت را اضافه نمایید که البته کار با آن نیز بسیار ساده می باشد.

وردپرس بازدیدکنندگان (کاربران) با تعداد بسیار بالا را به راحتی مدیریت می کند و حتی با وجود تعداد زیادی مقاله و مطلب در وب سایت، به راحتی از کار نمی افتد.

ارتقاهای عمده در وردپرس معمولا اقدامات اضافه زیادی نمی طلبد، این موضوع وردپرس را به عنوان پلتفرمی بسیار پایدار معرفی می کند.

انتقال اطلاعات از دیگر وب سایت های وردپرسی ساده می باشد، برای این امر ابزار انتقال built-in در وردپرس موجود می باشد.

 

مزیت های وردپرس:

  • متن باز: متن باز (Open Source) بودن وردپرس باعث می شود که بتوان از طریق وردپرس یک سایت بسیار ساده تا سایت بسیار پیشرفته را طراحی نمود. کد باز بودن نرم افزار به این معنا است که شما می توانید نرم افزار را دانلود نموده و آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید و استفاده از نرم افزار هزینه ای ندارد.
  • نصب آسان: شما به راحتی می توانید وردپرس را نصب نمایید. وردپرس در مدت چند دقیقه قابل نصب است.
  • سفارشی سازی: در سایت وردپرس و در سایت های قالب های وردپرس، قالب های بسیاری در دسترس می باشند. این امکان به کاربری که هیچ تجربه ای ندارد این امکان را می دهد که سایت خود به صورت دلخواه طراحی نماید. در کنار قالب های سایت پلاگین های بسیاری وجود دارند که به شما امکان مدیریت ظاهر و مطالب وب سایت را می دهد.

 

معایب وردپرس:

اضافه یا حذف نمودن تاریخ پست ها نیاز به اعمال تغییرات در design mode دارد و در واقع نیازمند داشتن دانش در ارتباط با scripting وردپرس می باشد. ساختار پیمایش با توجه به layout template انتخابی شما مشخص می گردد. تغییر دوباره این ساختار نیاز به دانش فنی در ارتباط با زبان scripting وردپرس و مباحث مرتبط با css دارد.

در جوملا شما با چنین مشکلی مواجه نمی گردید، چون منوها از طریق کنترل پنل مدیریت می گردند و مقدار دهی های مرتبط با تاریخ مطلب می توانند برای یک مقاله ی خاص یا به طور کلی برای کل وب سایت فعال یا غیرفعال گردند. بنابراین از این منظر در مدیریت محتوا، جوملا پیشرو می باشد .

همچنین تغییر ترتیب صفحات در وردپرس با زحمت قابل انجام می باشد و نیازمند مراجعه به هر یک از دسته ها و تغییر ترتیب هرکدام به صورت دستی می باشد، توسعه دهندگان وردپرس در نسخه های جدید به دنبال رفع این مشکل می باشند.

ویجت ها تا حدی جبران گر کمبود یک سیستم منوی قوی در مقایسه با جوملا هستند، ولی این قابلیت دارای کارکرد آسان تری در جوملا می باشد.

 

نتیجه نهایی:

وردپرس ساده است و می توانید با استفاده از آن از یک وبلاگ ساده تا یک وب سایت حرفه ای ایجاد کنید. پست ها، صفحات و دسته بندی ها در آن ثابت می باشند.

با استفاده از پلاگین ها می توانید کارکرد آن را گسترش داده و تا حد مورد نظر خود رشد و پیچیدگی آن را افزایش دهید. با این وجود کارکردن با همه ی پلاگین ها یکسان و راحت نیست، بنابراین داشتن یک طراح وب سایت در کنار خود ایده ی بدی نیست.

 

جوملا چیست و مورد استفاده چه کسانی قرار می گیرد؟

 

جوملا

 

جوملا برای ایجاد شبکه ای با قابلیت عضوگیری، سایت خبری، انجمن، مقاله، ارائه مقالات دیگر نویسندگان و … انتخاب خوبی است، چون برای همین منظور طراحی و ایجاد شده است. ایجاد یک ساختار زمانی که کار کردن با آن را فرا بگیرید آسان است و البته نیازی به فراگیری دانش مرتبط با html ندارید، همچنین می توانید زمان حذف یا انتشار اتوماتیک مقالات را تنظیم نمایید.

بنابراین، جوملا قدرت مانور زیادی به شما می دهد و این قدرت در بخش admin جوملا قابل توجه هست، تا جایی که آن قدر انتخاب های زیادی دارید که بار اولی که با این محیط روبرو می شوید باعث گیج شدن شما می گردد. برای اینکه با این مشکل مواجه نگردید می توانید از راهنماهای متعددی که در این مورد در فضای اینترنت قابل یافتن هست استفاده نمایید، در غیر اینصورت ممکن است کار با این بخش سبب سرگردانی شما گردد.

اگر مایل به تغییر رنگ محیط جوملا و لوگوهای وب سایت هستید شخصی سازی و تنظیم این موارد در جوملا ساده است. ولی برای انجام تنظیمات بیشتر و جزئی تر در این بخش، با ساختار پیچیده جوملا مواجه میگردید، که حتی طراحان و برنامه نویسان نیز نیاز به یادگیری و گذراندن دوره های مورد نیاز قبل از کار با layout جوملا دارند و این یادگیری بر اساس layout template انتخابی متفاوت است.

بر خلاف وردپرس، جوملا قابلیت چندزبانه بودن (multi-lingual) را به صورت built-in دارا میباشد. این قابلیت بسیار خوب کار می کند ولی کار با آن خیلی هم ساده نیست. شما باید ترتیب و نظم خاصی را جهت کارکرد صحیح آن دنبال نمایید، ولی با این وجود این قابلیت بسیار کارامد می باشد. خوشبختانه ویدیوهای زیادی در این مورد در اینترنت قابل مشاهده می باشد، فقط کافی است عبارت “joomla multilingual” را در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو جستجو نمایید .

 

اگر نمی خواهید درگیر این مباحث پیچیده شوید نیز میتوانید layout template های حرفه ای را در ازای مبالغ منطقی از وب سایت های ارائه دهنده این خدمات تهیه نمایید و یا template مورد نظر خود را با سفارش به یک طراح وب سایت تهیه نمایید. این نکته را نیز حتما مدنظر داشته باشید که طراح مورد نظر شما سابقه و نمونه کاری مرتبط با  جوملا داشته باشد وگرنه شاید مجبور به پرداخت مبلغ یادگیری طراح به جای پرداخت هزینه طراحی وب سایت خود شوید و این چیزی است که مطمئنا شما مایل به انجام آن نیستید.

 

 مزیت های جوملا:

  • نصب آسان: نصب آن همانند وردپرس بسیار آسان می باشد.
  • Extension های قدرتمند: جوملا اکستنشن های بسیاری دارد که از طریق آن می توانید به قابلیت های سایت اضافه نمایید. این قابلیت های بسیارند و به شما امکان را برای ایجاد بخش های مختلف سایت می دهد.
  • سطح دسترسی قدرتمند کاربری: در صورتی که سایتی دارید که کاربران بسیاری از آن استفاده می نمایند, بسیار مهم خواهد بود که بتوانید سطح دسترسی خواندن و نوشتن کاربران سایت را به بخش های مختلف تعیین نمایید، جوملا قابلیت انجام این کار را دارد.

 

معایب جوملا:

انتقال مقالات از وب سایتی به وب سایت دیگر آسان نیست.اگرچه extension هایی برای این منظور وجود دارند، ولی انتقال article ها از یک ورژن به ورژن بعدی مشکل ساز خواهد بود.

مشکلی که وجود دارد این است که core system در این بخش بسیار پیچیده است و منابع بسیار زیادی از سمت سرور مورد نیاز می باشد. البته این ایراد در نسخه های جدید جوملا تا حدود زیادی برطرف گردیده است.

در حال حاضر جوملا upgrades های کلی و عمده ای به طور مرتب ارائه می دهد. این ارتقا ها extension های زیادی را از کار می اندازند و بر خلاف وردپرس مهاجرت از ورژن های قدیمی به جدید کار آسانی نیست، مخصوصا اگر در جوملا سیستم عضوگیری و یا انجمن هم وجود داشته باشد. ارتقا به ورژن های بالاتر جوملا معمولا پروسه ی وقت گیری می باشد، که شاید این مشکل در upgrade های بعدی رفع گردد.

بروزرسانی های معمول (update) بین ارتقا ورژن ها (upgrade) پروسه ی آسانی است که با کلیک بر روی یک گزینه به راحتی انجام می گردد و به ندرت سبب از کار افتادن extension ها می گردند.

 

نتیجه نهایی:

قدرت جوملا در پیچیدگی آن است، قابلیت پیمایش قوی و عمیق، بخش در بخش، دسته بندی ها و موارد بسیار زیاد دیگر. شما می توانید با جوملا یک وب سایت معمولی و ساده داشته باشید، ولی قابلیت های جوملا بسیار بالاتر از آن است.

 

بررسی وردپرس و جوملا از نقطه نظر امنیت

تمامی سیستم های مدیریت محتوای Open Source در برابر هکرها آسیب پذیر می باشند، چون هکرها با سیستم به خوبی آشنا هستند. با توجه به اینکه وردپرس و جوملا نیز اغلب مورد حمله قرار می گیرند، برای کاهش تهدیدها حداقل باید با اقدامات زیر آشنایی نسبی داشته باشید:

  1. بروزرسانی وب سایت به محض ارائه آپدیت امنیتی
  2. نصب فایروال جهت دفع حمله های معمول هکرها
  3. از افزونه های امنیتی همانند wordfence برای وردپرس و admintools برای جوملا استفاده کنید، چرا که این افزونه ها آسیب پذیری ها را تا حد زیادی پوشش می دهند. تعداد زیادی firewall دیگر نیز موجود میباشد که البته میتوانید تعدادی از آنها را برای امنیت بیشتر با هم ترکیب نمایید.
  4. اگر کاربرن در وب سایت شما عضو می شوند، آنها را ملزم به استفاده از رمزهای پیچیده نمایید.

 

امنیت ورپرس و جوملا

 

برخی نکاتی که می‌تواند به شما در انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS) مناسب تر کمک کند:

  • برای وبلاگ ‌نویسی و تولید محتوای سریع انتخاب مناسب وردپرس است.
  • برای سایت ‌های خبری وردپرس و جوملا هر دو مناسب می باشند.
  • برای سایت ‌های تجاری و شرکتی معمولا جوملا انتخاب کامل ‌تری است.
  • برای سایت‌ های پیچیده ‌تر معقول است که جوملا را انتخاب کنید.
  • اگر یک سایت ساده می‌خواهید و قصد وقت گذاشتن زیاد برای مدیریت سایت ‌تان ندارید، انتخاب وردپرس منطقی است.
  • برای سایت‌ های کوچک و متوسط وردپرس انتخاب خوبی است. برای سایت ‌های متوسط و بزرگ جوملا انتخاب خوبی است.
  • اگر تنوع سایت و سازگاری سایت برایتان مهم است، بهتر است جوملا را انتخاب کنید.
  • برای سیستم‌ های چندکاربره با سطوح دسترس مختلف و سایت ‌های دارای گروه‌ های کاربری مختلف جوملا انتخاب مناسب ‌تری است.
  • برای فروش و معرفی محصولات جوملا مناسب ‌تر است.
  • برای کاربرانی که اطلاعات فنی زیادی ندارند به سراغ وردپرس بروید.

 

برای ایجاد کانال ویدئویی به چه چیزی احتیاج دارم ؟

شما می توانید قابلیت عضوگیری را به وردپرس اضافه نمایید، ولی جوملا از این نظر بسیار کاربردی تر بوده و بهتر عمل می کند چون اصولا برای کاربردهای اینچنینی ساخته شده است. برای مواقعی که scripting و کدنویسی جزو انتخابهای شما نمی باشد، موارد زیر قابل بررسی و انتخاب می باشد:

  • اگر می خواهید اعضا وب سایت بر پایه خریداری اشتراک به ویدئوها دسترسی داشته باشند و اعضایی با سطح دسترسی متفاوتی داشته باشید (بر مبنای اشتراک خریداری شده) جوملا بهترین گزینه می باشد.
  • اگر تنها می خواهید ویدئوهای خود را در وب سایت نمایش دهید و یا تنها یک نوع عضویت در وب سایت خود دارید و بر سادگی این موضوع تمرکز دارید، وردپرس این کار را برای شما انجام خواهد داد.
  • اگر می خواهید ویدئوهای مختلفی در صفحات اصلی وب سایت از دسته های مختلف در template خود نمایش دهید (شبیه یک مجله ویدئویی) جوملا برای این مقصود تجهیز شده تر می باشد.
  • اگر میخواهید یک ژورنال ویدئویی داشته باشید، وردپرس این امر را برای شما آسان خواهد کرد.
  • هر دو پلتفرم دارای template های واکنش گرا (responsive) می باشند.

 

نکات مهم سئو برای استفاده از این سیستم ها

در صورتی که در زمینه طراحی وب و سئو مبتدی هستید، هرگز سایت خود را بدون مشاوره سئو پیاده سازی ننمایید و بهتر است وب سایت را زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت طراحی کنید. پس از طراحی سایت با رعایت اصول و قواعد می بایست نسبت به ایجاد و بارگذاری محتوا در سایت اقدام نمایید. بک لینک سازی نیز می بایست زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام گردد. همچنین می توانید با فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبلیغات در سایر سایت ها به سایت خود کمک نمایید.

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید