در دنیای پر رونق دنیای مجازی، طراحی وب سایت یا حتی وبلاگ برای ارائه مقالات و محصولات یکی از موارد ضروری و پراهمیت است. افراد مختلف حقیقی یا شرکتی و سازمانی برای اینکه بتوانند به مردم کشورشان مطالبی را که مورد نیازشان است ارائه کنند، باید یک وب سایت خوب و مناسب و با استانداردهای روز دنیا را برپا کرده تا جوابگوی نیاز خود برای کسب درآمد و نیاز مخاطبان برای کسب اطلاعات لازم باشد.

در واقع طراحی و ساخت وب سایت به افراد امکان ایجاد فضایی برای تبلیغ کسب و کار خود و هم چنین ارائه استعدادها و نگارش های خود را می دهد و منبعی را برای کسب درآمد ایجاد می کند. راه اندازی یک سایت حرفه ای و شایسته کاربران می تواند بعد از مدتی فعالیت به یک منبع درآمد اینترنتی مناسب برای مدیر آن تبدیل شود و این مورد فقط با رعایت استانداردها و اصول و قوانین در طراحی وب میسر می شود.

 

نکات مهم در طراحی وب سایت در سال جاری

بستر وب دائما در حال تغییر و تحول است و تنها با توجه نمودن به مسائل داغ و مهم طراحی وب می توان از به روز بودن وب سایت خود اطمینان حاصل کرد. در این مقاله به بررسی موارد مهم طراحی وب در سال جاری و تاثیر آن بر وب سایت شما خواهیم پرداخت.

 

تمرکز بر سادگی

به طور کلی بستر وب محیطی شلوغ و پر همهمه است. اما صاحبان وب سایت های موفق همواره در تلاشند که با حذف موارد و مطالب غیر ضروری، وب سایت خود را به ساده ترین حالت ممکن و به صورتی که مشاهده و خواندن مطالب سایت برای بازدیدکنندگان بسیار ساده باشد، تبدیل کنند. ساده سازی وب سایت حذف اجزا و مواردی همچون تصاویر پس زمینه، طرح ها و قالب های پیچیده، اسلایدر های بزرگ و … را شامل می شود. حذف چنین مواردی علاوه بر اینکه محیطی بسیار آرام تر و ساده تر را برای خوانندگان محیا می کند، همچنین موجب بهبود زمان بارگذاری وب سایت نیز خواهد شد.

 

 

همه چیز درباره ی پیمایش (scrolling)

در صورتی که معمولا فرآیند بازدید از وب سایت های مختلف را انجام می دهید، قطعا متوجه این موضوع شده اید که حجم اطلاعات موجود در صفحه ی اصلی وب سایت ها رو به افزایش است و به عبارت دیگر وب سایت ها در حال طولانی تر شدن می باشند. بدین صورت که کاربران با اسکرول کردن در صفحه ی اصلی می توانند حجم قابل توجهی از مطالب موجود در یک وب سایت را مشاهده نمایند. قطعا برای کاربران مشاهده ی مطالب به وسیله ی اسکرول کردن بسیار ساده تر از جستجوی آن در صفحات مختلف وب سایت می باشد. نمونه ی عملی و بسیار کاربردی این روش در طراحی parallax قابل مشاده است. پارالاکس در لغت به معنای اختلاف منظر است ولی در طراحی وب به معنی تکنیک‌های پیمایش در صفحه برای عمق بخشی به وب سایت است. بدین ترتیب با اسکرول نمودن در صفحه ی اصلی، بخشی از مطالب اصلی موجود در وب سایت به صورت انیمیشن و با جلوه های خاص به نمایش در خواهند آمد. قطعا مشاهده ی یک مطلب به صورت منسجم و یکپاچه بسیار ساده تر از آن است که کاربر بخواهد برای مشاهده ی بخش بعدی کلیک کند.

 

 

تصاویر با کیفیت

وب سایت هایی که با استفاده از تصاویر قصد القاء حسی خاص و یا بیان مطلبی را دارند، از تصاویر بسیار با کیفیت و سفارش سازی شده استفاده می کنند. با استفاده از تصاویر منحصر به فرد شما می توانید اطمینان پیدا کنید که حتی با نگاه سطحی کاربر انتقال پیام مدنظر شما صورت گرفته است. کاربر وب سایت هنگامی که توجه شما به چنین جزئیاتی را مشاهده کند، این سطح توجه را به محصولات و خدمات شما نیز تعمیم خواهد داد.

 

 

منو های قابل گسترش

در سال اخیر پنهان سازی لینک های مربوط به بخش های مختلف سایت به نکته ی قابل توجهی در طراحی وب تبدیل شده است. بدین صورت که اکثریت لینک ها در منوهای وب سایت مخفی هستند و تنها با نگه داشتن نشانگر موس و یا کلیک کردن بر روی آن جزئیات مربوطه به نمایش درخواهند آمد. در بسیاری دیگر از وب سایت ها نیز حتی خود منو نیز به صورت مخفی می باشد و تا زمانی که کاربر بر روی گزینه ی نمایش منو کلیک نکند، به نمایش در نخواهد امد. انجام چنین موردی در طراحی وب بسیار کاربردی و حتی ضروری می باشد. ضمنا افزایش میزان استفاده از دستگاه های با صفحه ی نمایشگر کوچک همچون موبایل در مشاهده ی صفحات وب، اهمیت این موضوع را دوچندان نموده است.

 

 

تایپوگرافی (typography)

این روش به طراحان وب سایت کمک میکند تا در استفاده از صفحات وب صرفه جویی کرده و مطالب بیشتری را در یک صفحه قرار بدهند. در واقع تایپوگرافی ابزاری است که شما میتوانید با استفاده از آن سبک و شخصیت را به متن و نوشته خود اضافه کنید و دو تعریف زیر را می‌توان برای آن مطرح کرد:

انتخاب نوع تایپ‌فیس، اندازه آن، فواصل حروف و فواصل سطرها، بر مبنای معنایی که متن مربوطه قصد بیان آن‌را دارد.

هنر طراحی با تایپ.

برای مثال وب سایت هایی که قصد اعلام مطلب مهمی را دارند، در طراحی خود از فونت هایی با سایز بسیار بزرگ استفاده می کنند.

 

 

مطالب عنوان شده در حال حاضر از مهم ترین موارد در خصوص طراحی وب به صورت کارآمد و ساده می باشند. انجام این موارد باعث می شود که پیام وب سایت شما در زمان کوتاهی به کاربران القاء شود و به عبارت دیگر کاربر در همان لحظه ی اول ورود به سایت و با یک نگاه اجمالی از حوضه ی فعالیت وب سایت شما مطلع شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید