انکر تکست یا anchor text به کلمه ای گفته میشود که قابلیت کلیک کردن داشته باشد و به عبارتی hyperlink باشد. در تمامی مرورگرها این قسمت با رنگ آبی مشخص می باشد. یک آنکر تکست بهینه سازی شده می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو و افزایش رتبه سایت شما بگذارد.

انکر تکست چیست و چرا با اهمیت است؟

متن هایی که به دیگر موقعیت ها و مکان ها به داخل یا خارج سایت لینک داده می شوند را انکر تکست یا متن لنگر می گویند. زمانی که شما می خواهید در نوشته خود به وب سایت دیگر و یا نوشته دیگری در وب سایت خود اشاره کنید، بهترین روش استفاده از متنی مرتبط با موضوع و یا حتی عنوان سایت است. انکر تکست کلمه یا جمله ای می باشد که به صورت لینک به محتوایی جداگانه در خود سایت شما و یا به سایتی دیگر اشاره می کند. انکر تکست ها نیز در بک لینک هایی که شما از سایت های دیگر دریافت می کنید، نیز وجود دارد.

امروزه با استفاده از انکر تکست موتورهای جستجو می توانند محتوای سایت لینک داده شده را متوجه شوند و اگر ارتباطی بین دو صفحه وجود نداشته باشد یا لینک مورد نظر اسپم باشد، ممکن است آن را جریمه کند.

 

انکر تکست

 

برای اینکه بتوانید بازخورد بهتری را از انکر تکست دریافت کنید، بهتر است که عبارت لینک داده شده، کلمه کلیدی آن صفحه باشد تا به گوگل بگویید شما به دنبال دریافت لینک به روش قانونی هستید. در واقع در انکر تکست حتما باید از کلمه کلیدی آن صفحه مورد نظر استفاده شود، اما به هر حال این مساله همیشه امکان پذیر نیست.

انواع انکر تکست :

انکر عمومی

همانطور که از نام آن پیدا می باشد، انکر عمومی از عبارت های معمولی استفاده می کنند مانند “اینجا کلیک کنید” که هیچ عبارت یا کلمه کلیدی خاصی در آن مد نظر نمی باشد.

انکر برند

استفاده از نام برند به عنوان انکر تکست برای ارتباط و اتصال به صفحه اصلی سایت.

انکر بدون متن و با لینک

استفاده کردن از لینک سایت به جای متن در انکر تکست.

انکر نام برند با کلمه کلیدی

ترکیب نام برند با کلمه کلیدی را می گویند، که در این روش کلمه کلیدی و نام برند اصلی سایت به صورت همزمان و در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرد..

انکر تصویر

تصویری را به عنوان لینک به صفحه دیگر در نظر بگیریم. البته ممکن است تصور کنید که در تصویر عبارتی وجود ندارد ولی در ویژگی alt تصویر می توان عبارت انکر تکست را به کار برد.

انکر هم معنی یا LSI

در انکر LSI شما به جای اینکه از خود کلمه کلیدی اصلی را به کار ببرید، از هم معنی یا مشتقات آن استفاده می کنید. البته توجه داشته باشید که هر کلمه کلیدی در صفحه فقط یک بار مجاز است که به عنوان انکر تکست به سایت یا صفحه دیگر لینک داده شود و برای بار دوم بهتر است که از مشتقات یا هم معانی آن استفاده کنید.

انکر حضور نسبی یا Partial Match

حضور نسبی کلمه کلیدی در انکر تکست را حضور نسبی می گویند. برای مثال “بهبود سئو سایت پیشرفته” یک انکر حضور نسبی است.

انکر طولانی

این نوع مانند انکر حضور نسبی است با این تفاوت که جمله آن طولانی تر است یعنی گاهی یک جمله را به عنوان انکر تکست به کار می بریم.

انکر دقیق

این همان هدف اصلی انکر تکست است که قبل از این توضیح دادیم که شما با استفاده کلمه دقیق کلیدی به آن صفحه لینک می دهید.

توصیه هایی برای بهینه سازی انکر تکست :

متن انکر تکست ها باید مرتبط باشد.

بهترین انکر تکست، انکری است که متن آن کلمه کلیدی صفحه مورد نظر باشد. هر چه این ارتباط بین کلمه انکر تکست و کلمه کلیدی صفحه نزدیک تر باشد، تاثیر مثبت بیشتری بر رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

انواع انکر تکست را به درستی به کار ببرید.

فقط از یک نوع انکر تکست استفاده نکنید و سعی کنید که در محتوای خود انواع آن را ولی به درستی به کار ببرید. توزیع انواع انکر تکست در صفحه به صورت زیر است:

  • انکر برند : ۴۰%
  • دیگر انکر ها یا انکر واحد: ۲۵%
  • انکر بدون متن و با لینک: ۱۵%
  • انکر برند با کلمه کلیدی: ۵%
  • انکر حضور نسبی:۵%
  • انکر عمومی: ۱-۵%
  • انکر طولانی : ۲ – ۴%
  • انکر دقیق: کمتر از ۱%

به سایت های اسپم لینک ندهید.

لینک دادن به سایت های اسپم یعنی اینکه شما آن را تایید کرده اید. سایت های اسپم چون اغلب مورد جریمه قرار گرفته اند، گوگل ممکن است سایت شما را هم نیز مورد جریمه قرار دهد.

بدون عبارت کلمه کلیدی به صفحات دیگر سایت خود لینک ندهید.

تا جایی که می توانید در برای ارتباط داخلی بین صفحات سایت خود، از کلمات کلیدی در انکر تکست به کار ببرید. برای لینک های خارجی نیز انواع دیگر توصیه می شود.

پست مهمان بنویسید.

پست مهمان یکی از بهترین روش های دریافت بک لینک است. در پست مهمان، در انکر تکست بهتر است که از کلمه کلیدی مرتبط با صفحه مدنظر خود استفاده کنید.

موتور اصلاح کننده نتایج جستجو

به طور معمول و سنتی گوگل کلماتی که از سایت های با anchor text قوی لینک می شوند را در نتایج جستجو نشان می داد. اما امروزه جستجو ها بسیار هوشمند تر شده و موتور دیگری که اصلاح کننده نام دارد پس از جستجوی اولیه مقادیر جستجو را تغییر داده و نتایج جستجو گوگل را بر اساس فاکتور های بروز دیگری رتبه بندی می کند. البته این بدان معنی نیست که عنوان متن لنگر شما نادیده گرفته خواهد شد بلکه به این معنی است که گوگل فقط به یک فاکتور اکتفا نمی کند.

 

تاثیر انکر تکست در سئو

 

با توجه به اینکه انکر تکست برای موتورهای جستجو بسیار مهم بوده و می تواند تغییراتی را در رتبه بندی صفحات وب سایت شما ایجاد کند، باید مراقب باشید که از چه عنوانی و به چه تعداد در سایت خود استفاده می کنید. زیرا استفاده بیش از حد از متن لنگر با یک عنوان و به یک صفحه خاص از وب سایت می تواند به همان اندازه که مفید است زیان بار نیز شود، بنابراین باید به دنبال یک استراتژی خوب در این زمینه باشید.

 

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید