به عنوان یک کاربر میزبانی، احتمالا زمان زیادی را مستقیما صرف تعامل با وب سایتتان می کنید. در این تعامل و برای دسترسی جامع به سرور، web hosting control panels (کنترل پنل های میزبانی وب) به کار می آیند. معروف ترین این کنترل پنل ها، سی پنل و پلسک هستند.

برای مثال، نرم افزارهای این چنینی به شما کمک می کنند تا به امکاناتی دست پیدا کنید که از طریق Content Management System یا CMS (سیستم های مدیریت محتوا) قابل دسترس نبودند. با اطلاع از انتخاب های خود و امکانات متمایز کنترل پنل ها، می توانید تصمیم بگیرید که کدام کنترل پنل برای شما مناسب تر است.

در این مقاله دو مورد از بهترین کنترل پنل ها را معرفی می کنیم: cPanel و Plesk. و راجع به امکانات آن ها، قیمتشان و اینکه کدامیک را برای نیازهایتان انتخاب کنید، توضیح می دهیم.

 

 

مقدمه ای برای cPanel

این روزها cPanel محبوب ترین نرم افزار کنترل پنل است. این برنامه، شما را قادر می سازد که با سرورتان تعامل داشته باشید و فعالیت های بخصوصی مانند ایجاد بک آپ، مدیریت دیتابیس و غیره را انجام دهید.

این نرم افزار بخصوص، شهرت خود را مدیون دو ویژگی است. اول این که مبتنی بر درک مستقیم است. این ویژگی، بخصوص اگر شما تجربه کافی در ارتباط با یک کنترل پنل ندارید، بسیار خوب است. بیشترین امکانات آن شامل راهنما های یک خطی (tooltip) و دستورالعمل های مرتب است که هر کسی بدون مواجهه با مشکل، می تواند از آن استفاده کند. دوما، cPanel برای سیستم های Linux-based طراحی شده است، که می تواند بیشتر وب سایت ها را قدرت ببخشد. به طور کلی، cPanel منحصرا روی سیستم های لینوکسی قابل اجرا می باشد و به طور رسمی از ۳ ورژن لینوکس CentOS، CloudLinux و RedHat پشتیبانی می کند.

قابل ذکر است که cPanel شامل امکانات مدیریت مشتری -مانند ایجاد اکانت (حساب کاربری)- در داخل خود نمی باشد. برای این موارد نیز، نیاز است که WHM را در کنار آن تنظیم کنید. در واقع صرف نظر از پلانی که انتخاب کردید، هر دو پلت فرم در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

امکانات کلیدی:

  • کنترل پنل میزبانی Linux-based
  • معرفی رنج وسیعی از امکانات، شامل ابزارهای بک آپ و دیتابیس
  • با استفاده از installer (نصب کننده) های ساده، کاربران را قادر می سازد که اکثریت CMS ها را تنظیم و استفاده کنند.
  • اگر در کنارش از WHM استفاده شود، می تواند پلت فرم های میزبانی را قدرت بخشد.

قیمت:

هزینه اعتبار یک ماهه cPanel و WHM با هم، در صورتی که روی Virtual Private Server) VPS) میزبانی شود، $۲۰ است.

 

سی پنل

 

مقدمه ای برای Plesk

در نظر اول Plesk با cPanel تفاوت چندانی ندارد. در حقیقت، چیزی که این دو کنترل پنل را از هم متمایز می کند، این است که Plesk هم برای Windows و هم برای Linux در دسترس است. اگر شما از یک سرور Windows-based استفاده می کنید، Plesk می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین علاوه بر سه ورژن لینوکس، که توسط cPanel پشتیبانی می شود، Plesk می تواند بر روی Ubuntu، Debian و OpenSUSE نیز اجرا گردد.

Plesk دارای رابط کاربری بسیار تمیز و مدرن است که ممکن است شما را یاد دشبورد وردپرس بیاندازد. همه امکانات لازم، در یک sidebar (نوار کناری) قابل دسترس است و بقیه تنظیمات صفحه نمایش نیز به انتخاب شما بستگی دارد.

برای دسترسی به ویژگی ها، Plesk با ادغام سرور و مدیریت حساب در داخل خود، مدیریت را برای شما آسان تر می کند. پلتفرم آن تقریبا شامل همه امکانات ارائه شده توسط cPanel است، که انتخاب میان آنها را سخت تر از پیش می کند.

امکانات کلیدی:

  • سرورهای Linux-based و Windows-based را پشتیبانی می کند.
  • شامل امکانات مدیریت حساب کاربری و سرور به صورت یک جا و در داخل خود است.
  • بیشتر CMS های معروف را پشتیبانی نموده و برای آنها installer (نصب کننده) فراهم می کند.

قیمت:

پلان های Plesk با قابلیت مدیریت حساب کاربری، ماهانه $۱۰ است و بدون آن  خواهد بود.

 

پلسک

 

سی پنل و پلسک: یک مقایسه رو در رو

اول از همه، لازم به ذکر است که اگر از میزبانی اشتراکی استفاده می کنید، شرکت میزبانی مربوطه برای هر دو کنترل پنل، پلان های متعددی تعریف کرده است.

هرگاه سراغ سرویس های قابل تنظیم تر مانند VPS (سرورهای مجازی) و Dedicated Servers (سرورهای اختصاصی) بروید، معمولا انتخاب کنترل پنل میزبانی با خودتان است و نیاز به مهارت خواهید داشت.

اگر شما کاربر لینوکس هستید، انتخاب میان سی پنل و پلسک تفاوت چندانی ندارد. هر دوی آنها به آسانی قابل استفاده هستند و ویژگی های تقریبا یکسانی را در خود جای داده اند. هرچقدر رابط های کاربری پیش می روند، Plesk ممکن است کمی ظاهر مدرن تری داشته باشد، اما cPanel مزیت نمایش همه این ویژگی ها را در یک صفحه دارد. در اینجا، انتخاب شما بیشتر با توجه به سلیقه شخصیتان صورت می گیرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر شما از cPanel استفاده می کنید، به علت شهرتی که دارد، راحت تر می توانید پشتیبانی با کیفیت پیدا کنید. با این حال هر دو پلت فرم آنقدر user friendly هستند که کار هرگز به اینجا نرسد.

اگر شما کاربر Windows هستید، همان طور که ذکر شد، انتخاب شما میان این دو  کاملاً مشخص است. پلسک یکی از کامل ترین کنترل پنل های در دسترس برای این پلت فرم است و خدمات خوبی را دریافت خواهید کرد.

در انتها، اگر از دید مالی به موضوع بنگریم، اگر شما دنبال گزینه ارزان تری هستید و قصد ندارید از کنترل پنل خود برای تنظیم چندین حساب کاربری استفاده کنید، پلسک انتخاب بهتری خواهد بود.

 

پلان ها و قیمت های پلسک

 

اصلی ترین جنبه منفی پلسک، محدودیت تعداد دامنه ها برای دو پلان ابتدایی اش است، که معمولا سی پنل این محدودیت را ندارد.

در هر حال، قیمت پلان های هر دو کاملا قابل مقایسه است. قیمت پلسک برای Web Host Edition $15 است، در حالی که پلان های پایه ای سی پنل $۲۰ قیمت دارد.

 

پلان ها و قیمت های سی پنل

 

اختلاف قیمت ها زیاد نیست و حتی ممکن است بخواهید هر دو را امتحان کنید تا ببینید با کدامیک راحت تر هستید!

 

نتیجه گیری

انتخاب شما از کنترل پنل های میزبانی وب، می تواند تاثیر زیادی در چگونگی تعاملتان با سرور داشته باشد. در واقع این پنل شماست که امکانات مورد نیاز شما برای مدیریت پروژه را فراهم می کند.

این روزها سی پنل معروف ترین گزینه است و بی دلیل هم نیست. زیرا، استفاده از آن راحت است و برای سرورهای Linux-based که بیشتر وب سایت ها را قدرت می بخشد، ساخته شده است. از طرف دیگر، پلسک هم برای Linux و هم برای Windows در دسترس است، که این گزینه تحت شرایطی که بخواهید از یک پنل مشابه در چندین سرور استفاده کنید، مناسب خواهد بود.

کنترل پنل های میزبانی وب موجود دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی می باشند. سازگاری با سیستم عامل، قیمت، پشتیبانی فنی، سهولت استفاده، افزودنی ها و پلاگین ها، پروفایل هایی با قابلیت استفاده منحصربفرد برای خریداران و… همگی از ویژگی های کنترل پنل ها می باشد که در هر کدام متفاوت است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید