در هر حوزه ای که فعالیت می کنید بازارهای الکترونیکی را حتما می شناسید. فروشگاه های امروزی چیزی فراتر از مغازه های فیزیکی و مشتریان نیز افرادی متفاوت تر از گذشته هستند. بیش از ۳ میلیارد نفر از مردم جهان از اینترنت به صورت شبانه روزی استفاده میکنند و طبعا نیازمندی های خود را تا حد زیادی از این بستر و به وسیله وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و … تامین می کنند. اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور نداشته باشد یعنی در دنیای مشتریان امروز حضور ندارید.

ایجاد یک وب سایت می تواند موثر ترین و بهترین راه برای حضور یک کسب وکار در دنیای اینترنت باشد. اما ساخت وب سایت شمامل هزینه هایی ازجمله دامنه، میزبانی، طراحی، SEO، به روز رسانی، نگهداری و … می باشد. در نقطه ی مقابل شما تقریبا رایگان می توانید یک صفحه ی در شبکه های مجازی مانند فیسبوک، لینکدین، توییتر و یا اینستاگرام ایجاد کنید.

 

قدرت رسانه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار

 

اما وقتی می گوییم تجارت الکترونیک، ناگزیر شما نیاز دارید هر دو را داشته باشید و تنها داشتن یک حضور قوی در شبکه های اجتماعی کافی نیست.

 

چرا برای موفقیت در کسب و کار خود به وب سایت نیاز داریم؟

امروزه به تعداد کسانی که با جست و جو در اینترنت در خصوص محصول یا خدمات مورد نظرشان اطلاعات کسب می کنند رو به افزایش است. شرکت یا کسب کار شما با طراحی وب سایت می تواند اعتبار کسب کند و اگر این کار را نکنید مردم به سراغ رقبای شما خواهند رفت. با توجه به اینکه هر روز حضور مردم در فضای مجازی همچون شبکه های مجازی بیشتر می شود عدم حضور شما و نداشتن یک وب سایت می توان منجر به شکست شما در رقابت با سایر کسب و کارهای رقیب گردد. علاوه بر این، وب سایت شما شعبه ۲۴ ساعته ی کسب و کار شما می باشد.

 

چرا کسب و کار شما به وب سایت نیاز دارد؟

 

رقابت در میان بزرگان

همه برندهای تجاری و شرکت ها حتما وب سایت دارند. شاید خود شما به عنوان کسی که از شبکه های اجتماعی استفاده شخصی می کنید آنها را در شبکه های اجتماعی پیدا کرده باشید. اما بهتر است بدانید که به صورت مقدماتی اولا وب سایت داشته اند و بسیاری از امکانات فروش و بازاریابی خود را بر روی بستر وب سایت فراهم کرده اند. اگر می خواهید رقابت با کسب و کار های بزرگ را شروع کنید یک وب سایت نیاز اول شما خواهد بود. هنگامی از کالا یا خدمات خود به صورت حضوری برای مشتری تعریف می کنید و درنهایت کارت خود را به او ارائه می کنید، یکی از کارهایی که مشتری برای راستی آزمایی سخنان شما انجام میدهد مراجعه به وب سایتی است که بر روی کارت درج کرده اید. داشتن وب سایت اعتماد او را جلب خواهد کرد.

 

دست یابی به بازار بزرگتر

داشتن وب سایت به این معنی است که شعبات کاری بیشتری برای کار خود دارید. شما به تعداد بیشتری از مخاطبان دسترسی دارید و قادر خواهید بود که خودتان، محصولات و یا خدمات تان را به افراد بیشتری معرفی کنید. بدین ترتیب می توانید به مشتریان یا حتی همکارانتان خود را معرفی کنید و بگویید چه چیزی شما را منحصر به فرد کرده است. این امر وقتی مهم می شود که شما کسب و کارتان را در خانه انجام دهید و ایجاد یک فروشگاه بزرگ برای دیده شدن هزینه های بسیاری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

دسترسی به مشتریان

اگر تا به حال کسب و کار کوچکی انجام داده باشید می دانید که هنگامی پیشرفت خواهید کرد که از نیاز، سلیقه و علایق مشتری مطلع باشید. وقتی بتوانید از طریق حضور مشتریان در وب سایت و نحوه رفتار آنها و میزان علاقه آنها به یک کالا آگاهی پیدا کنید، در واقع این نیاز سنجی را انجام داده اید. آنالیز رفتار مشتری در دنیای وب راحت تر است چرا که مشتریان راحت تر و واقعی تر از دنیای واقعی رفتار می کنند.

 

بالا رفتن اعتبار کسب و کار

داشتن یک وب سایت به شما کمک می کند که بزرگتر دیده شوید. شما را حرفه ای تر نشان می دهد. وقتی مشتری در هر ساعتی می تواند به شما دسترسی داشته و از شما اطلاعات بگیرد به شما اعتماد می کند و این برقرای رابطه نقطه آغاز سود دهی او برای شما خواهد بود. گاهی اگر کسب و کاری وب سایت نداشته باشد به منزله پایان کار اوست.

 

هزینه کمتر سود بیشتر

ممکن است در ابتدا از داشتن وب سایت و طریقه نگهداری و به روز رسانی اطلاعاتتان در آن ترس داشته باشید. و یا فکر کنید باید هزینه زیادی برای آن بپردازید. اما واقعیت این است که ساخت یک وب سایت برای شما هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری است، یعنی آنچه که هزینه کرده اید به شما باز می گردد.

داشتن یک وب سایت در وقت شما صرفه جویی می کند و شما می توانید در کمترین زمان از مشتریان خود اطلاعات بگیرید و هم چنین محصولات خود را در معرض نمایش بگذارید. به ازای هر محصول می توانید اطلاعات زیادی ارائه دهید که این اتفاق در دنیای واقعی زمان زیادی نیاز دارد، چرا که به ازای هر مشتری باید یک وقت جداگانه بگذارید. هم چنین داشتن یک ویترین بزرگ در دنیای فیزیکی و واقعی امروز هزینه های بسیاری برای شما دارد که قطعا راه اندازی یک وب سایت به مراتب هزینه های کمتری دارد.

 

سهولت ارائه خدمات پس از فروش

امروزه انجام تمام امور روزانه مردم سریعتر از گذشته شده است. کارهای متنوعی انجام می دهند و حوصله و صبر کمتری دارند. آنها می خواهند آنچه مورد نیازشان هست را سریع تهیه کنند. داشتن وب سایت به شما کمک می کند که مشتریانتان زودتر شما را بیابند. اگر پس از خرید نیاز به راهنمایی و یا خدمات دیگر دارند سریع تر به آن برسند و این موضوع حس رضایت مندی آنها را بر می انگیزد. آنها با احساسشان زندگی می کنند و این رضایتمندی احتمال ارجاع دوباره آنها به شما و یا معرفی شما به اطرافیانشان را افزایش می دهد.

 

اگر می خواهید در بازار امروز سهمی داشته باشید، پیشرفت کنید، با دیگران رقابت کنید و مشتریان بیشتری به دست آورید داشتن یک وب سایت برای شما فراتر از پیشنهاد بلکه یک ضرورت به شما می رود.

 

چرا با وجود شبکه های اجتماعی، کسب و کار شما همچنان به یک وب سایت نیاز دارد؟

 

تحت سلطه ی دیگران نباشید.

اگر شما کل کسب و کار خودت را بر پایه ی یک زیرساخت شبکه اجتماعی واحد ایجاد کنید، شما خود را به آن شبکه اجتماعی محدود کرده اید. آنها می توانند هر زمان که صلاح می دانند تغییر ایجاد کنند، حتی اگر این تغییرات به ضرر شما باشند و شما راهکاری به جز کنار آمدن با آنها نخواهید داشت.

اگر شبکه اجتماعی مورد استفاده شما به هر دلیلی فیلتر شود، یا توسط سازمان دیگری خریداری گردد و حتی غیر فعال شود، شما دیگر راهی برای دست یابی به مشتریان خود ندارید. به صورت خلاصه هوشمندانه تر است که در چیزی سرمایه گذاری کنید که خود آن را ساخته اید و مالک کامل آن هستید.

 

انعطاف پذیری شبکه های اجتماعی محدود است.

هیچ سرویسی در دنیای دیجیتال به اندازه وب ‌سایت امکان ارائه انواع مختلف خدمات مورد نیاز برای نجارت را به شما نمی‌دهد. وب سایت شما درگاه حضور آنلاین شما است. در حالی که شبکه های اجتماعی تنها ابزار بازاریابی این حضور آنلاین می تواند باشد. این وب سایت شما که درگاه خواهد بود به شما این امکان را می دهد که کنترل همه ی موقعیت ها را در دست داشته باشید و به کسب و کار خود را به همان سویی که تمایل دارید هدایت کنید.

شما می بایست از شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا مشتریان و ترافیک را به سمت وب سایت خود هدایت نمایید. بدین ترتیب مشتریان بسیار خوبی به دست بیاورید و بتوانید به سادگی با مخاطبین خود از هر کجا و در هر زمان در ارتباط باشید.

 

امکان تحلیل اطلاعات مشتریان و آنالیز کسب و کار در شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

با استفاده از وب سایت، مشاغلی که به رفتار مشتریان خود اهمیت می‌دهند، می‌توانند به آنالیزهای پیشرفته ‌ای دسترسی داشته باشند و بر اساس آن تغییرات مثبتی در جهت افزایش بازدهی وب‌ سایت در آن خود ایجاد کنند. برای مثال بازدیدکنندگان بیشتر به کدام صفحات وب ‌سایت مراجعه می‌کنند؟ چند درصد از مشتریان برای بار دوم هم به سایتشان باز می‌گردند؟ از کدام کشورها و حتی شهرها بیشترین بازدید را داشته‌ اند؟ بیشتر مراجعه به سایتشان در چه ساعاتی بوده است؟

اما شبکه های اجتماعی عمدتا یا فاقد چنین قابلیتی می باشند و یا آن را به صورت کاملا محدود ارائه می دهند.

 

بازار شبکه های اجتماعی ثابت نیست.

امروزه مشتریان به یک شبکه اجتماعی خاص و مشخص مراجعه نمی کنند و در زمان های مختلف میزان استقبال مردم از یک شبکه اجتماعی متفاوت است. این موضوع باعث می شود که انتخاب یک شبکه اجتماعی واحد برای کوتاه مدت سودآور باشد و جابجا شدن بازار به شبکه اجتماعی دیگر، باعث از بین رفتن موقعیت تجاری شما گردد.

 

فروش در شبکه های اجتماعی ممکن است ریزش داشته باشد.

انجام خرید و فروش آنلاین بر پایه زیر ساخت شبکه های اجتماعی ممکن است برای یک زمان و مکان مشخصی مناسب باشد، اما تجربه نشان داده است که اکثر اینگونه کسب و کارها گذرا و کاملا موقتی بوده اند.

با ایجاد یک وب سایت شما امکان اعمال نمودن روش های متعدد بازاریابی و پیشنهاد خدمات و محصولات مکمل و اضافه را به مخاطبین خود دارید. در حالی که کسب و کار آنلاین شما در شبکه های مجازی بسیار محدود به امکاناتی جزئی می شود که زیر ساخت آن شبکه اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد.

 

وب سایت در مقابل رسانه های اجتماعی

 

انعطاف و قدرت وب ‌سایت این اجازه را می‌دهد که به راحتی آن را به شبکه‌های اجتماعی متصل کنید و محتوای آن را منتشر کنید. هر یک از شبکه های اجتماعی کاربردهایی دارند که با استفاده اصولی از آنها در وب ‌سایت می توانید کسب‌ و کارتان را قدرتمندتر کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید