امور زیادی وجود دارند که می تواند بهینه سازی موتورهای جستجوگر وب سایت (SEO) شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و یا استفاده صحیح از لینک ها و بک لینک ها، بخش مهمی از جذب مخاطب بیشتر در سایت شماست. با این حال، تاثیر سرعت وب سایت در جایگاه آن در موتورهای جستجوگر کمی کمتر روشن است.

اعتقاد عمومی این است که مدت زمان بارگذاری وب سایت شما، رتبه بندی موتور جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد. این بدین معنی است که سایت سبک که در عرض چند ثانیه بارگذاری می شود، باید از لحاظ تئوری بالاتر از سایت دیگری باشد که سرعت لود آن مناسب نیست.

آیا سرعت وب سایت بهینه سازی موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد

در این مقاله، ما در مورد راه هایی که سرعت وب سایت می تواند بر تجربه کاربری تاثیر بگذارد بحث می کنیم. سپس ما در مورد تاثیر واقعی سرعت وب سایت در SEO وب سایت بحث خواهیم کرد و راه هایی برای اینکه چگونه نتایج خود را بهبود بخشید، عنوان خواهیم کرد.

سرعت وب سایت چگونه بر تجربه کاربری تاثیر می گذارد؟

حتی اگر فرض کنیم که زمان بارگذاری بر روی جستجوگرها تأثیری نمی گذارد، هنوز هم بهینه سازی وب سایت امری بسیار ضروری است. کاربران به طور کلی وب سایت های با سرعت لود پایین را دوست ندارند. شما احتمالا تا به حال تجربه مشاهده وب سایتی که لود آن بیش از حد طول بکشد را داشته اید.

همانطور که سرعت اینترنت در سراسر جهان همچنان بهبود پیدا می کند، مردم برای وب سایت هایی که زمان آنها را هدر می دهند، صبر کمتری دارند. به طور کلی سرعت لود آهسته بر تجربه کاربری تأثیر منفی می گذارد.

صفحات آهسته آزار دهنده هستند. اگر شما از یک سایت ناامید شوید، ممکن است به هیچ وجه محتوای آن را بررسی نکنید، و از آن سایت خیلی کمتر خرید کنید.

منجر به افزایش نرخ پرش (bounce rates) می شود. هنگامی که یک نفر از وب سایت بازدید می کند و قبل از تعامل با بخش های مختلف آن، از وب سایت می رود، آن را یک بازدید کننده “bounced” می نامیم. زمان لود بیشتر، نرخ پرش بالاتر را به همراه دارد که اغلب نتیجه یک تجربه کاربری ضعیف است.

به عنوان یک قاعده کلی، لود وب سایت شما به صورت کامل نباید بیش از دو ثانیه زمان ببرد. پس از آن نقطه، میزان نرخ پرش به طور چشمگیری افزایش می یابد. زمان بارگذاری پایین تر، مسبب تجربه کاربری ضعیف از وب سایت شما می باشد.

سرعت وب سایت

اگر مطمئن نیستید که چگونه زمان بارگذاری وب سایت خود را اندازه گیری کنید، از Pingdom Tools یا سایر خدمات مشابه آن استفاده کنید. در این سایت ها می توانید هر نشانی اینترنتی که می خواهید را وارد کنید و آن را در عرض چند ثانیه تست کنید و ببینید چه مدت طول می کشد تا بارگذاری شود. به علاوه، بسیاری از این سرویس ها نکات مفیدی در مورد نحوه بهبود عملکرد هر صفحه ای که تست می کنید، ارائه می دهند.

آیا سرعت وب سایت تاثیری بر سئو آن دارد؟

پاسخ کوتاه بله است. گوگل، به صورت ویژه، عنوان کرده است که آنها در هنگام تعیین رتبه بندی وب سایت زمان بازگذاری آن را نیز در نظر خواهند گرفت. آنچه که مشخص نیست این است که میزان تاثیر این معیار بر روی نتایج شما دقیقا چیست.

چند سال پیش Moz – یکی از آژانس های مشاوره ای در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو – تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه سرعت وب سایت بر روی نتایج موتور جستجو تاثیر می گذارد، انجام داد که هنوز دقیق ترین مطالعه در این زمینه است. آنها یک لیست متشکل از بیش از ۱۰۰،۰۰۰ وب سایت با رتبه بالا برای جستجوهای تصادفی جمع آوری کردند و آنها را آزمایش کردند تا ببینند این وب سایت ها چطور بهینه شده اند.

به طور شگفت انگیز، نتایج آنها ارتباط مستقیمی بین زمان لازم برای بارگذاری کامل وب سایت – رندر شدن کامل وب سایت – و رتبه بندی آنها پیدا نمی کند. در عوض، آنها متوجه شدند که Google به اندازه گیری زمان اولین بایت (TTFB) و استفاده از آنها برای تأثیرگذاری بر نتایج آن توجه کرده است.

به لحاظ فنی، نتیجه این تحقیقات به این معناست که بین زمان بارگذاری و سئو ارتباط وجود دارد، اما نه به شیوهای که ممکن است فکر کنید. در واقع، TTFB این است که چه مدت طول می کشد تا سرور وب سایت شما به یک تلاش ارتباطی پاسخ دهد. ممکن است وب سایت شما دارای میانگین ۰.۳ ثانیه برای TTFB باشد، در حالی که رندر کامل آن ۱.۲ ثانیه طول می کشد.

سرعت وب سایت فاکتوری مهم برای سئو

با توجه به این موضوع، در ادامه دو متغیر اصلی که می تواند بر TTFB سایت شما تأثیر بگذارد را عنوان می کنیم:

سرعت اینترنت بازدید کنندگان شما. این موضوع بر مدت زمانی که طول می کشد تا اتصال به سرور شما برقرار شود، تاثیر می گذارد.

عملکرد سرور شما. کارایی سرور بر مدت زمانی که طول می کشد تا درخواست اولیه پردازش و به آن پاسخ داده شود، تاثیرگذار است (به عبارت دیگر برای ارسال اولین بایت به کاربر).

از آنجا که شما نمی توانید سرعت اینترنت بازدید کنندگان خود را کنترل کنید، در نتیجه بهترین راه برای بهبود TTFB شما این است که عملکرد کلی بهتری را از سرورهای خود به دست آورید. بیایید درباره نحوه انجام این کار بحث کنیم.

چگونه TTFB وب سایت خود را برای کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم؟

راه های زیادی برای سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری کامل وب سایت وجود دارد. اما هنگامی که بحث TTFB به میان می آید، شما در مورد اموری که می توانید انجام دهید، محدود می شوید. در اغلب موارد، معیار عمدتا تحت تاثیر عملکرد سرور شما است، که شما را با دو گزینه مواجه می کند.

  1. از یک ارائه دهنده ی میزبانی استفاده کنید که به عملکرد سرویس های خود اولویت بالایی می دهد.

همانطور که می دانید، تمام ارائه دهنده های سرویس میزبانی برابر نمی باشند. برخی از ارائه دهندگان عملکرد را بیشتر و جدی تر مدنظر قرار می دهند که این موضوع به داشتن سرورهای بهتر و بهینه تر منجر می شود. به عنوان یک کاربر، باید تلاش کنید تا بهترین شرکت میزبانی موجود را پیدا کنید و پلانی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای وب سایت شما باشد.

  1. یک شبکه توزیع محتوا (CDN) را به وب سایت خود اضافه کنید.

CDN ها مراکز داده ای هستند که در سراسر جهان پخش می شوند، جایی که شما می توانید کپی های cache شده از وب سایت خود را ذخیره کنید. هنگامی که کسی تلاش می کند به محتوای وب سایت شما دسترسی پیدا کند، CDN آن را از نزدیک ترین مرکز داده ارسال می کنند، که به نوبه خود به معنی فشار کم بر روی سرور شما و زمان بارگذاری کلی بهتر برای بازدید کنندگان شما است.

 

ممکن است که تصور کنید، این نوع خدمات معمولا به صورت غیر رایگان ارائه می شوند. با این حال، Cloudflare برنامه ی مناسب برای استارترها را به صورت رایگان ارائه می دهد.

کلود فلر

طرح رایگان Cloudflare تا سه صفحه مجزا را پشتیبانی می کند، که احتمالا برای وب سایت های کوچک کافی می باشد، تا محتوای مهم خود را ذخیره کنند. به علاوه، تنظیم آن بسیار آسان است. اگر شما به ابعاد بزرگ تر آن نیاز دارید، می توانید با بررسی بهترین شرکت های ارائه دهنده CDN در اطراف خود یک گزینه جایگزین را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

از لحاظ تئوری، بارگذاری وب سایت شما می تواند تا ۴ ثانیه زمان ببرد، اما کماکان اگر محتوای آن برجسته و TTFB آن به اندازه کافی سریع باشد، رتبه بالایی می گیرد. با این حال، در عمل، شما باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به خوبی و در تمام ابعاد بهینه سازی شده است. در غیر این صورت کاربران پس از مشاهده وب سایت کند شما آن را ترک خواهند کرد.

اگر شما برای بهبود سئو وب سایت خود تلاش می کنید، باید میزان TTFB خود را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید. در اینجا دو روش برای انجام این امر وجود دارد:

  1. از یک ارائه دهنده ی میزبانی وب استفاده کنید که عملکرد وب سایت از اولویت های آن است.
  2. یک CDN را به وب سایت خود اضافه کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید