آسان و یا سخت بودن ایجاد یک وب سایت با استفاده از وردپرس (WordPress) تا حد زیادی به تجربه ی کاربر از طراحی وب بستگی دارد. با توجه به اینکه وردپرس مرتبا به روز رسانی شده و ارتقا می یابد، این CMS گزینه ی بسیار مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه ی طراحی وب سایت به شمار می آید. همچنین با امکانات متنوع و رابط کاربری بسیار ساده ی وردپرس، کاربران نیازی به برنامه نویسی نخواهند داشت. در ادامه به بررسی موارد مهم برای ایجاد وب سایت آماتور تا پیشرفته ی مبتنی بر وردپرس خواهیم پرداخت :

نقد و بررسی

وردپرس در قسمت مستندات موجود وب سایت خود بخشی با نام جایی برای شروع (where to start) ایجاد نموده است. این مورد که جزو منابع اصلی خود وردپرس است ، شامل دستورالعمل هایی جهت آشنا سازی کاربر با این سرویس و ایجاد یک طرح کلی و راهنمای قدم به قدم نحوه ی شروع کار با وردپرس می باشد. به طور کلی در این بخش اطلاعات بسیار کاربردی و هرآنچه جهت شروع کار با وردپرس نیاز است، موجود می باشد.

تنظیمات اولیه ی تحت وب

جهت ایجاد یک وب سایت مبتنی بر وردپرس نیاز به تهیه ی یک دامنه و همینطور یک پلان میزبانی وب می باشد. بعد از تهیه ی این موارد شما می توانید به راحتی نسبت به نصب وردپرس بر روی وب سایت خود اقدام نمایید.

آموزش موارد مرتبط با وردپرس

با توجه به اینکه وردپرس یکی از متداول ترین و پرکاربردترین نرم افزار های مدیریت محتوا (CMS) تحت PHP است، منابع و مقالات آموزشی در خصوص استفاده از آن بسیار گسترده می باشد. بدین ترتیب ایجاد و فعال سازی یک وب سایت بر پایه ی وردپرس و همچنین طراحی و شخصی سازی آن برای هر کاربری امکان پذیر می باشد.

قالب های متنوع

یکی از مزیت های وردپرس وجود تعداد بسیار زیاد قالب های موجو د می باشد. با توجه به تعدد قالب های طراحی شده برای وردپرس هرکاربر می تواند وب سایت خود را به نحوی منحصر به فرد و بدون کوچک ترین شباهت با پوسته ی پیش فرض ایجاد نماید. همچنین اکثریت قالب های وردپرس تاحد زیادی دارای قابلیت سفارشی سازی و شخصی سازی می باشند. در این لینک مربوط به وب سایت The Theme Foundry می توانید ببینید چطور با حفظ عناصر اصلی می توان تغییرات اساسی بر روی یک قالب ساده به وجود آورد. همچنین بسیاری از قالب های وردپرس سازگار با تلفن همراه می باشند. در انتخاب قالب جدید پیش از هر چیز باید هماهنگی امکانات قالب با نیاز های وب سایت را مدنظر قرار داد. ضمنا در نظر گرفتن بازخورد سایر کاربران نیز می تواند تا حد زیادی شما را در انتخاب قالب مورد استفاده یاری کند. در این لینک مربوط به وب سایت CreativeBloq.com شما می توانید ۳۲ قالب محبوب وردپرس را مشاهده کنید.

 

 

پلاگین ها

تا اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۴ هزار پلاگین مختلف توسط وب سایت رسمی وردپرس ارائه شد تا از این نظر در صدر CMS های مبتنی بر PHP قرار گیرد. نصب پلاگین امکان اضافه نمودن امکانات جدید و همچنین سفارشی سازی نمودن توابع موجود را مهیا می کند. بدین ترتیب می توان وب سایتی با عملکردی کارامد و پاسخگوی نیازهای هرنوع تجارتی ایجاد نمود.

 

 

 

تمرکز بر روی مبحث SEO

در سال ۲۰۱۵ وردپرس مکانیزم های مربوط به بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را در صفحات شاخص خود مورد بازنگری کلی قرار داد و با مقایسه ی این مکانیزم ها با الگوریتم های مربوط به گوگل تا حد زیادی عملکرد خود را در این خصوص بهبود بخشید. همچنین با توجه به تغییر مرتب الگوریتم های مربوط به موتورهای جستجو، وردپرس در هر نسخه ی خود سعی می کند با استفاده از عنوان ها و متا تگ های مناسب برای صفحات، استفاده از پیوندهای یکتا به جای پیوند های پیش فرض و … خود را تا حد ممکن با مدرن ترین استانداردهای SEO وفق دهد. ضمنا در انتخاب تگ های مربوط به متون و تصاویر نیز حساسیت خاص و دقت بسیار بالایی به کار گرفته می شود.

 

 

 

امنیت

هکر ها فقط وب سایت های تجارت الکترونیکی بزرگ، وب سایت های مربوط به سازمان های بزرگ و یا سایت های دولتی را مورد هدف قرار نمی دهند .گاهی اوقات یک وب سایت سرگرمی، یگ فروشگاه کوچک و یا یک بلاگ نیز می تواند هدف یک هکر قرار گیرد. به همین جهت رعایت اصول اولیه جهت جلوگیری از تخریب صفحات و یا به سرقت رفتن اطلاعات برای هر وب سایتی الزامی می باشد. یکی از مهم ترین مواردی که همواره در انتشار نسخه های وردپرس مورد توجه قرار می گیرد، برطرف نمودن حفره های امنیتی موجود در نسخه ی قبل و غیر قابل نفوذتر کردن این نرم افزار می باشد. همچنین مرتبا ابزارهای جانبی ای جهت ارتقا سطح امنیت منشر می کند. ابزار هایی مانند  Wordfence, Bulletproof, Simple Firewall  و iThemes Security از ابزارهای بسیار کاربردی در این زمینه می باشند.

 

 

تجارت الکترونیکی

وردپرس با ترکیب قالب ها و پلاگین ها به خصوص Woocommerce و WooE-commerce دارای جامع ترین امکانات برای ایجاد یک وب سایت تجارت الکترونیک می باشد. نمایش محصولات و امکان راه اندازی انواع متدهای پرداخت آنلاین وردپرس را برای راه اندازی وب سایت های فروشگاهی مناسب می سازد.

 

 

تجزیه و تحلیل

بی شک Google analytics استانداردی بسیار مناسب برای آنالیز تعاملات و فعالیت های یک وب سایت می باشد در نتیجه سازگاری وب سایت با این ابزار به امری بسیار مهم در انتخاب قالب مورد استفاده تبدیل شده است. ابزارها و پلاگین های بسیار متنوعی برای استفاده از Google analytics در وردپرس وجود دارد و تمامی این موارد در وب سایت رسمی وردپرس موجود می باشند. اما خود وردپرس در این خصوص پلاگین Google Analytics by Yoast را به کاربران توصیه کرده است، چرا که این پلاگین جنبه های بسیار متنوعی را از بازدیدکنندگان وب سایت مورد ردیابی و آنالیز قرار می دهد.

 

 

شبکه های اجتماعی

با توجه به فراگیری انکارناپذیر شبکه های اجتماعی، مالکین وب سایت ها ناگزیر به قبول تاثیر بسیار بالای این مورد در موفقیت و یا عدم موفقیت وب سایت خود می باشند. بازدیدکنندگان با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود از یک وب سایت و یا محصولات موجود در آن همانند تبلیغات رایگان عمل خواهند کرد. وجود پلاگین های بسیار گسترده ی social media به اشتراگ گذاشتن وب سایت های تحت وردپرس را بسیار ساده می کند. ابزارهای همانند Share Bar, Optin Skin و Subscribe to Comments از کاربردی و قدرتمندترین ابزارهای موجود در این خصوص می باشند.

 

به طور کلی وردپرس به خودی خود شما را جهت طراحی یک وب سایت راهنمایی نمی کند، اما وجود امکانات بسیار متنوع و جامع در آن ایجاد وب سایت را برای گروه های مختلف کاربران -از مبتدی تا پیشرفته- ممکن می سازد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید